Titanbrännare ??Lätt kök.

Ja jag blir mer o mer sugen på en Optimus Crux trots den något höga vikten :)
Den verkar ha en stor spridare och det är väl att föredra??
Valet hänger på Optimus Crux vs Primus Titan
 
Markill

Har ett Markill Peak Ignition (88g) sedan flera år tillbaks. Det funkar mycket bra vår-sommar-höst (vanliga begränsningarna med gas) och eftersom det sitter direkt på tuben (värmer tuben mer än de som står på sidan om) går det även bra på vintern i mildare temperaturer. Vi använder det ner till -15 med MSR gasen (röda tuberna).

Det som är mer intressant än max effekt är gasförburkningen. Vårt Markill har visat sig extremt snålt med gasen och det hjälper oss att spara ännu mer vikt! För två personer och tre måltider per dag räcker det med god marginal med en liten tub per vecka förutsatt att man alltid ställer köket vindskyddat (i absiden) och använder vindskydd (primus al-folie med hemmagjorda ben) som leder upp värmen runt kastrullen.

Har kompisar som har pocketrocket, det är bullrigare och mindre snålt med gasen. Crux är coolt och det väger inte speciellt mycket mer men är tveksam till att det är lika snålt på gasen. Räknar man med att man kan lämna en tub hemma så skiljer det helt plötsligt mycket i vikt... Någon som testat? Jag misstänker att om man har mer effekt så är det lättare att elda mer för kråkorna utan att märka det.
 
Min erfarenhet är att ju högre effekt köket har ju viktigare blir vindskyddet. Vill man inte bära Trangia kontainern måste man söka lä och ha ett eget passande vindskydd med sig.
När jag vägt efter bruk stämmer det att tillgängliga Watt inte alltid nyttjas nog väl.
 
Primus MicronStove Ti 2.5 väger 62 g och visades som prototyp på en Outdoor Retail-mässa i USA i somras. Den kanske kommer i serieproduktion.

Själv har jag ett vanligt Micron på 95 g som jag är mycket nöjd med. Enligt Chris Townsend det bränslesnålaste gaskök han använt.

Det är bara att instämma med övriga inlägg kring bränsleförbrukning. När köken väger såhär lite så tycker jag det spelar mindre roll vad själva köket väger. Det är bränsleförbrukningen som är viktigast. Om kök A under en vecka förbrukar 100 g mer gas än kök B så är det ju ganska oväsentligt att kök A väger 10 g mindre än kök B. Man ligger ändå 90 g back. Men den här typen av jämförelser är ju väldigt svåra att göra eller få information om.

Jörgen
 
Japp; effekten borde vara hyfsat lätt att mäta, men de angivelser om vilken tid som går åt för att värma 1 liter vatten blir ju hopplöst subjektiva och troligen orättvisa, samt att de inte säger nåt om gasförbrukningen.
 
Kan väl tillägga att gasförbrukningen för Micron de senaste åren varit ganska stadigt 25-30 g per person och dag för barmarksturer. Verkar inte vara så stor skillnad på sommarhetta och höstrusk.

Jörgen
 
NUI; sa:
Primus MicronStove Ti 2.5 väger 62 g och visades som prototyp på en Outdoor Retail-mässa i USA i somras. Den kanske kommer i serieproduktion.

Jörgen


Pratade precis med Primus och dom har den i lager och den borde ha kommet ut till bla. Naturkompaniet.
Den ska ha samma värden som deras Micronstove förutom vikten.

Fan ska man slå till hmmmm.......
 
Om man är rädd för att elda för kråkorna eftersom effekten är hög är det väl bara att inte skruva upp fullt?
Ett större brännarhuvuds största fördel är väl värmefördelning snarare än effekt.

Men om man vill låta bli att elda för kråkor är antagligen ett vindskydd för låga och kastrull det bästa eftersom mycket värme går till spillo från kastrullens sidor.
 
NUI; sa:
Kan väl tillägga att gasförbrukningen för Micron de senaste åren varit ganska stadigt 25-30 g per person och dag för barmarksturer. Verkar inte vara så stor skillnad på sommarhetta och höstrusk.

Jörgen

Hm, det där var inget bra mått. Jag har åtminstone en bestämd känsla av att du och jag har en annorlunda uppfattning om hur många gram/kilogram nylonväv det går åt per person och vecka i fjäll och skog...
:)
 
Mezzner; sa:
NUI; sa:
Kan väl tillägga att gasförbrukningen för Micron de senaste åren varit ganska stadigt 25-30 g per person och dag för barmarksturer. Verkar inte vara så stor skillnad på sommarhetta och höstrusk.

Jörgen

Hm, det där var inget bra mått. Jag har åtminstone en bestämd känsla av att du och jag har en annorlunda uppfattning om hur många gram/kilogram nylonväv det går åt per person och vecka i fjäll och skog...
:)

Antar att det beror på att jag inte betraktar nylonväv som förbrukningsmaterial ;-)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.