Cykel på flyg?

Hej.

Vi skall cykla i Indien inom kort och tar med oss cyklarna hemifrån. Har du erfarenhet av transport av cykel på flyg? Hur har ni packat cyklarna? Kostnader för flygtransporten/specialbagage? Har de varit hela vid framkomst? Hur har flygbyten fungerat - har cyklarna hängt med? mm.

Vilka är dina erfarenheter kring flygtransport och cyklar?

mvh
Anette


http://anettegrinde.blogspot.com
 
Smaksak.... ???

Hej
Jag har flugit en hel del med cykel och brukar packa dem i kartong. Första gången jag packade tog det lång tid så väljer du det alternativet så vänta inte till sista minuten! Övning ger färdighet och nu packar jag en cykel i kartong på 20 minuter. Jag fäster hjulen med buntband i ramen och vrider framgaffeln bakåt så att bromsarna är skyddade och inte sitter främst i paketet. I kartongen brukar jag lägga ned diverse lösa grejer såsom skor och liggunderlag för att dels fungera som stötdämpare och dels för att få bort dem från ordinarie väskor.

När vi flög till Tajikistan i somras gjorde jag dock en tabbe. Jag knöt fast vårt multiverktyg med skosnöret i en sko som jag sedan knöt fast i pakethållaren. Detta var inte bra eftersom knuten gick upp under transport på ett biltak och delar av multiverktyget föll ur. Mitt tips är därför att sätta fast allt löst i kartongen med buntband.

Man kan också checka in cykeln som den är. Bara att ta av pedaler och vrida styret. Detta har gått bra för mig men jag är lite nervig varje gång och transporterar helst på detta sätt på vägen hem då det inte gör lika mycket om t.ex. ett växelreglage får sig en smäll.

Meningarna om vad som är bäst går dock isär. Vissa hävdar att packpersonalen är mer försiktiga när dom ser att det är en cykel medan andra hävdar att cykeln är mer skyddad i en kartong. Det finns nog ingen given sanning om vad som är bäst utan det är en smaksak.

Lycka till i Indien.
 
Vi har kört med cykelkartong, dvs gått ned till närmaste cykelhandlare och frågat om de har ngn tom man kan få ta. Inga lösa delar i kartongen o fyllt ut med i första hand bubbelplast. En vitvaruhandel brukar kunna ha en del man kan få. Dvs det går att klä in känsliga delar samt fylla ut så inte cykeln skramlar. I vårt fall så tog vi bara av pedalerna o framhjulet samt vred styret.

Har inte haft ngn resa med byte men specialbaggage kanske inte är det först prioriterade vid ont om plats alt tid så det finns alltid en viss liten risk att det kan bli fördröjt. Kostnaden har varierat men det brukar finnas en prislista för specialbaggage o ofta en specifik på cykel. När vi flög till Island för några år sedan så var det 300 enkel resa för en cykel.

Lycka till i Indien!
 
Tycker att cykellåda har varit smidigt de gångerna jag flugit m cykeln. Men det ska vara en cykellåda där bakhjulet får plats monterat, jag har testat mindre o det skadade min största krans fram.

Framhjulet är smidigt att fästa m buntband (det finns stora buntband som man kan öppna utan att ha sönder de) vid ramen.

Jag har inte gjort det så många gånger o måste nog räkna m drygt en timme (inkl ompackning av annat bagage också).
 
KLM tillåter ganska stora kartonger. senast räckte det med att plocka av pedalerna och vika in styret, sedan kunde jag rulla in cykeln i kartongen och tejpa igen. ja jag släppte ut luft ur däcken också, nåt med lufttrycket (nån som kan förklara)?

men hur lätt det där än lät så var det inte det. pedalerna är ett helvete att få av. jag har än så länge aldrig lyckats själv och större och starkare människor som har försökt hjälpa mig har också misslyckats. stora verktyg verkar underlätta men hur stora verktyg tar man med sig på en långfärdscykling? hursomhelst, mitt tips är att testa att få loss pedalerna i mycket god tid innan avfärd till flygplatsen, så att du i värsta fall kan ta cykeln till en cykelreparatör.

KLM: 55 dollar eller euro per resa (44 vid online-bokning). jag har skickat cykeln 3 gånger, alltid med klm. cykeln har då föjt med hela vägen och det enda som har hänt är att nyckeln till hållaren till handlebar bagen veks vid ett tillfälle. jag har flugit med och utan bubbelplast, med och utan andra prylar i cykelkartongen. tullen har alltid kollat innehållet. kartongen har haft revor och hål, men cykeln har alltid varit ok.
 
Senast ändrad:
Demontering av pedaler

Det gäller att veta åt vilket håll de ska vridas. Höger pedal har vanlig gängning och vrids moturs när man ska ta loss den från vevarmen, vänster pedal vrids medurs när den ska lossas. Men det visste du kanske redan?
 
Fetta in gängorna

Se även till att gängorna på pedalen är ordentligt infettade så släpper de lättare. Skruva sedan inte fast dem för hört. Det räcker med att ta i lite grand och inte för kung och fosterland....
 
"Gratis" med vissa bolag

Jag har tidigare idag landat i Entebbe (Uganda) med cykel som liksom jag rest följande sträcka:

Stockholm (Arlanda)- Amsterdam (KLM)
Amsterdam - Nairobi (Kenya Airways)
Nairobi - Entebbe (Kenya Airways)

Det var pga förseningar några riktigt korta byten mellan planen, men cykeln hängde uppenbarligen fint med ändå, kom så fint på bagagebandet bland de första väskorna.

Med KLM (liksom bl a British Airways) så är cykeln gratis om den ryms inom det normala bagaget. I mitt fall tiläts 2 x 23 kg, så det blev en resväska och en cykelväska (hård plastväska gjord för cykel så definitivt "oversize" i flygbolagens ögon, men rysligt pyssligt att få in cykeln "på längden" i, fick t ex även skruva bort bakbromsen (skiva). Skulle gärna haft en cykelväska som var några cm längre vid "basen".

Tidigare har jag flugit med cykel i vanlig cykelkartong med Thai Airways, Sri Lankan Airlines och Emirates, och aldrig behövt betala extra. Som någon redan skrev så har kartongen haft en del skavanker o hål, så mindre saker kunnat ramla ut. men buntband löser det mesta !
Vid skada (eller utramlade saker) kan det vara svårare att få gottgörelse från flygbolaget, som kan argumentera att emballaget var "svagt" (jämfört med t ex resväska), och ersättning baserad på vikt är ju mindre kul för ju lättare cykel (delar) desto dyrare brukar gälla.
 
Det gäller att veta åt vilket håll de ska vridas. Höger pedal har vanlig gängning och vrids moturs när man ska ta loss den från vevarmen, vänster pedal vrids medurs när den ska lossas. Men det visste du kanske redan?

jo, jag har hört talas om att det är olika. MEN är det moturs eller medurs när cykelt står på hjulen eller är vänd upp och ner, och från vilket håll ska jag titta på pedalerna? det är ju nämligen avgörande för vad som är med- respektive moturs. jag skulle hellre ha en instruktion som gick ut på att "skruva mot framhjulet" eller "skruva mot bakhjulet".

och detta lyckades jag inte ens klura ut när jag var hemma, och verkligen inte när jag stod och hade bråttom på tågstationen i san diego. i slutänden blev det så att mitt cykelsällskap slet av pedalerna (till kostnad av en del blod, fantastiska mängder svett och några tårar på det). Jag är helt säker på att han valde samma håll på båda pedalerna. jag pep lite om detta men det var för mycket aggression i luften så han fick hållas. hellre pedalerna än mitt huvud tänkte jag.

nu tror jag att gängorna är lite paj, för det var riktigt knepigt att få på ena pedalen senare.
 
Se även till att gängorna på pedalen är ordentligt infettade så släpper de lättare. Skruva sedan inte fast dem för hört. Det räcker med att ta i lite grand och inte för kung och fosterland....

ja, jag skruvar absolut inte fast dem för hårt. jag vet inte varför de sitter som berget varje gång jag vill ta av dem (har inte hänt så ofta än iofs). kan det vara så att de skruvas fast hårdare och hårdare i och med att man trampar? min plan just nu är att lossa lite på pedalerna i slutet av varje cykeldag.
 
Mot bakhjulet

jo, jag har hört talas om att det är olika. MEN är det moturs eller medurs när cykelt står på hjulen eller är vänd upp och ner, och från vilket håll ska jag titta på pedalerna? det är ju nämligen avgörande för vad som är med- respektive moturs. jag skulle hellre ha en instruktion som gick ut på att "skruva mot framhjulet" eller "skruva mot bakhjulet".

.

När du skruvar ur pedalerna skall du skruva i riktning mot bakhjulet.

Du har rätt i att pedalerna skruvas fast av den vanliga pedalrörelsen när man cyklar. Om du fettar in gängorna och tar loss dom då och då, t.ex. när du skall resa eller transportera cykeln i bil så brukar dom släppa utan att man behöver ta i särskilt hårt.
 
MTB TransAlp

Hej flög till Garmisch och cyklade sedan ned till Verona i somras och det funkade bra med cykeln
Turen http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1213144
Video http://vimeo.com/27542005

6019200981_632ffca3d8.jpg

6019754640_7cca7ca0d0.jpg

6019757536_e8d0f2a68d.jpg


Ner med Norweigian kostade ung 400 kr extra en dag försenat då jag kom fram hade en Scott mjuk cykelväska. Hem med Germanwings inga förseningar den kom fram som jag ville...

Lite länkar videos som jag samlade på mig innan resan

http://swissinseptember.blogspot.com/2011/05/flyg-med-cykel.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
seas cykel på flyg? Långcykling 12
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
jd Cykel på flyg - övervikt Långcykling 12
Cykel på flyg Långcykling 6
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.