Cykel på tåget

Jag funderar på att cykla Uppsala-Narvik-Björkliden i sommar och tänkte sedan ta tåget tillbaka till Uppsala. Jag vet att SJ inte befattar sig med cyklar, men det är ju Connex som kör den aktuella sträckan och de kanske gör det? Är det någon som har något tips på hur jag kan få med mig cykeln hem, utan att behöva montera ner den och ta den i en väska?

/Erik
 
Nej...

Connex verkar ha anpassat sig till SJ:s regler. De har ju inte direkt någon konkurrens på linjerna... :-/
I Sverige så måste du ta av styre, pedaler och hjul och packa ner hojen i en cykeltransportväska så att den kan klassas som "handbagage". Sverige suger när det gäller cykeltransport...
 
Varför är det så urkonstigt med cykeltransporten i ett så pass serviceinriktat och idrottsinriktad och kundvänligt samhälle som Svedala???
Det begriper jag inte!
Sverige är späckad med imponerande bra infrastruktur; nur pratar jag inte nedskärningar i sjukvården utan sådant som en verkligen rikstäckande spridning av handikappsutrustning i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Bara för att nämna ett slumpartat utvalt exempel. Det finns många andra lysande exempel! (obs, ej ironisk)
Och nu pratar vi cyklar. Att cykla. Det är som att andas. Normalitetens normalitet.
Men i Sverige är det minst sagt äventyrligt. Att transportera en cykel. Man kan transportera en basfiol, en get, en IKEA-bokhylla, en barnvagn, en rullator, en rullstol...men ingen cykel.
Får jag i all hövlighet släppa en liten fråga:
Varför?

Några tyska kompisar tänkte hälsa på mig i Sverige och de skulle ta med sig sina cyklar. När jag försökte beskriva hur de skulle bära åt sig -- då trodde de minsann att jag drev med dem.
När de fick reda på vad det kostade så fick de nästan tårar i ögonen.

Sverige, ett land med inbyggd totalförsörjning och runtomkringtrygghet...har ett cykeltransportsystem som Kongo-Zaire kring förförra sekelskiftet.

"Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden." (4.vers, nat.-sång)
Kanske blir det ett nytt cykeltransportsystem på köpet.

Tack för ordet.

;)

/Georg

P.S.:
Till alla som undrar om vi är så jävla bra själv då:
Säg vad ni vill om Tyskland, men transportera cyklar kan vi göra.
:cool:
Sådärja. Och tramsa nu inte sönder tråden, är ni snälla!
 
De som beslutar på SJ, Connex osv (även bussbolag och flygbolag) cyklar ju inte själva. Skall man få igenom något i Sverige så måste man bedriva lobbying, det gör ju handikapp organisationer, fackföreningar och andra organisationer. Svenska cykelorganisationer är helt enkelt alltför dåliga på att bedriva lobbying, men även turist organisationerna borde ju agera i sådana här frågor.
 
Tågservice

Möte på ett tågtrafikföretag i Sverige:

A: Titta på siffrorna för förra året, vi har tappat åtta procent av våra resenärer. Vad skall vi göra?

B: Jag vet!!! Vi tar bort all kringservice och satsar enbart på kärnverksamheten. Folk skall ju ändå bara ta sig från A till Ö.

ALLA (utom en): Braaa, jättebra idé!

C: Men hur är det med de som vill ta med sig cykeln?

A: Höhö, vad skall dom åka tåg för då, när dom ändå kan cykla...?

---------------

Tågtrafikföretagen i Sverige är bedrövliga i detta avseende. I de andra länder går det enkelt och billigt att få med sig cykeln på de flesta tåg.

Jag ser mig inte som någon stor kämpe i miljöfrågor. Men något måste ju vara galet om man skall behöva lasta cykeln på en stinkande lastbil när man själv åker miljövänligt tåg?
 
Jag blir ju chockad. Var säker på att något så simpelt som att ta med en cykel på tåget skulle gå smärtfritt, men det säjer ni att det inte gör. Nu ska jag e-maila till Connex o gnälla. Gör det ni också!
 
sachsaren; sa:
Sverige, ett land med inbyggd totalförsörjning och runtomkringtrygghet...har ett cykeltransportsystem som Kongo-Zaire kring förförra sekelskiftet.
:) Ja det är bara att erkänna. Helt enkelt genomruttet!

Så det är klart att vi ska göra något åt detta. Skicka mail till:

Connex vd: pelle.svensson@connex.se
SJs vd: jan.forsberg@sj.se
Ulrika Messing, infrastrukturminister:
registrator@industry.ministry.se

/aktivist javisst!
 
Stadan; sa:
Så det är klart att vi ska göra något åt detta. Skicka mail till:

Connex vd: pelle.svensson@connex.se
SJs vd: jan.forsberg@sj.se
Ulrika Messing, infrastrukturminister:
registrator@industry.ministry.se

/aktivist javisst!
Se till att skriva en tydlig rubrik så att det inte fastnar i deras spam-filter. Det kanske är en bra idé (eller också är det en dålig idé) om vi alla använder samma rubrik. Jag föreslår "Vi vill ta med cykeln på tåget!".
 
tiopepe; sa:
Se till att skriva en tydlig rubrik så att det inte fastnar i deras spam-filter. Det kanske är en bra idé (eller också är det en dålig idé) om vi alla använder samma rubrik. Jag föreslår "Vi vill ta med cykeln på tåget!".
Det är bra om alla skriver lite olika, för då verkar det inte vara en organiserad kampanj och då lyssnar de mer på varje person. Därför kopierade jag inte in de mail jag själv skrev, men det bör på ett artigt sätt innehålla ett missnöje med hanteringen och att det negativt påverkar miljö och folkhälsa.

/Staffan
 
Stadan; sa:
... det bör på ett artigt sätt innehålla ett missnöje med hanteringen och att det negativt påverkar miljö och folkhälsa.

/Staffan
Dessutom kan man ha litet konstruktiva förslag. Själv föreslår jag en vagn utan inredning. Det kan tolkas litet olika för lokaltåg och långfärdståg.
 
Det får bli flyg...

Ja, det ser ju helt klart mörkt ut på tågfronten. Så det blir väl att cykla till Kiruna och flyga hem i stället. I och med att jag är under 26 så flyger jag ju billigt, men jag skulle ändå hellre tagit tåget.
Jag kontaktade för övrigt bussgods och fick veta att deras närmaste terminal var Kiruna, att det skulle kosta 400kr att skicka cykeln till Uppsala och att cykeln måste ligga i kartong.

Jag hittade en motion från Miljöpartiet angående cyklar på tåg:
http://www.mp.se/default.asp?mainframe=templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_11967_A_number_E_52482
(Endast sammanfattning, hela motionen finns som pdf en bit ner på sidan)

Motionen är från oktober 2003, och vad som sedan hände vet jag inte...

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.