Cykel på tåget

Hm hm...

På den gamla goda tiden, för 6-7 år sen... när jag fick för mig att cykla till sommarstugan på västkusten... men inte hade tid att cykla hem... då gick det bra att ta cykeln på tåget.... med resultatet en totalt demolerad cykel när jag hämtade ut den på sthlm central.... kanske såg dom sina begränsningar och inte tyckte det var viktigt att göra något åt det? Tyvärr så är det nog så uselt att man måste ta cykeln som handbaggage... jag skulle aldrig i min vildaste fantasi lämna över ansvaret för min cykel till varken sj eller connex igen...

Thomas
 
En fråga till er som är gamla :). Har det alltid varit omöjligt att ta med cykeln på tåget i Sverige? Såg man inte förr i tiden, typ 15-20 år sedan, cyklar stående på bagagevagnar på stationerna då och då?

...Johan... (som fraktat cykel med flyg t/r Dubrovnik, tåg från Villach till Kiel, och färja från Kiel till Göteborg utan några som helst problem.)
 
jd; sa:
En fråga till er som är gamla :). Har det alltid varit omöjligt att ta med cykeln på tåget i Sverige?
Det är bara tre-fyra år sedan möjligheten försvann. Själv använde jag mig av möjligheten sommaren år 2000 tror jag att det var.
 
Cykelfrämjandet har lobbat

Jag vet att Svenska cykelfrämjandet har agerat som lobbyister i detta fall och skickat namninsamlingar till SJ med mera, men inget har hjälpt. SJ har ju spolierat möjligheten för många att ens tänka på cykelsemester i vårt avlånga land eftersom transportmöjligheterna är så bedrövliga.
 
Långfärdsbussar?

Tyvärr så verkar cykelkulturen eftersatt bland tågbolagen i Sverige. Cykelsällskapet har också lobbat under mer än 10-talet år men möjligheterna att ta med cykel på tåg i Sverige är mycket begränsade. Pendeltåg i Stockholmstrakten utanför rusningstrafik går bra förutsatt att man undviker Stockholms central. Cykelkärror tillåts ej.

Hur är det med de danska tågen som rullar i södra Sverige t ex Köpenhamn - Göteborg?

Har någon av er erfarenhet av att ta med bussar på t ex Swebus långlinjer?

Thure
[Ändrat av thureb 2004-05-25 kl 15:35]
 
På länsbussarna på Gotland har man länge kunnat ta med cykel, men om det fortfarande gäller vet jag inte.

Annars är väl en stor kartong att rekommendera om man ska frakta cykeln på tåg etc.

/ G
 
Eftersom jag bor i Malmö, men kommer från Boden och ofta reser däremellan, så har jag påtagligt märkt försämringarna för att ta med cykel på tåget. För inte så länge sedan kostade det 100 kronor och nu är det som sagt omöjligt.
Några tipsar om bussgods, men jag vill utfärda en liten varning då regler och priser varierar länsvis. Bussgods i Skåne har ett enhetspris, 300 kronor, för cykel, men när jag förra sommaren gick in på bussgods i Boden så visade det sig att dom inte alls tog emot cyklar (ej heller emballerade) av någon konstig anledning.

/D
 
Re: Långfärdsbussar?

thureb; sa:
Har någon av er erfarenhet av att ta med bussar på t ex Swebus långlinjer?

[Ändrat av thureb 2004-05-25 kl 15:35]

Hej Thure,
jag antar att du menar att ta med cyklar, eller?
Hursomhelst, jag har inga personliga erfarenheter, men en av mina vänner har många erfarenheter med cykeltransport på Swebus-linjer.

Det är krångligt!
Kärnproblemet är att cyklar transporteras som vanliga gods, dvs med en helt annan logistik än persontraffiken. Vitsen är ju att cykeln borde transporteras i samma fordon som själva cyklisten, annars är det meningslöst och, som sagt, krångligt.

Han vännen berättade att han ofta väntade vid avlägsna godsmagasin i flera timmar, ibland halva dagen, tills cykeln äntligen inträffade. Godstransporter är lägre prioriterade och det finns ingen tidtabell för dem. Står man där så står man. I verkligen många timmar.
Det var bara undantagsvis att han fick ta med cykeln nere i bagageavdelningen på bussen.

/Georg
 
Utredning pågår

Rikstrafiken, som sköter upphandlingen av tågtrafiktjänster har fått regeringens uppdrag att undersöka cykel på tåg. Utredningen skall vara klar 30/6 -04

Maila dem och framför era åsikter så kanske de äntligen förstår att det finns ett behov av att kunna frakta en cykel på tåget.

http://www.rikstrafiken.se (maila via deras kontaktformulär)

/CGJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.