Bygga cykel - storlek på ram?

Hej! Jag är en kille på 20 år, älskar långfärdscykling! Har gjort några kortare turer på en billig biltema-hoj, men har nu tänkt investera i något bättre åkdon. Har, efter att ha läst en del trådar på detta och andra forum, kommit fram till att en Surly Long Haul Trucker nog är något för mig. Jag tänker beställa komponenter och skruva ihop cykeln själv, dels då det nog blir lite billigare, dels för att då vet jag exakt hur allt ska vara om jag drabbas av problem där "långt ut i bushen".
Men när jag ska till och beställa en ram från Cyclecomponents - Skandinaviens största Internetbutik för cyklister undrar jag:

Hur mäts storlek på ramar, och hur vet jag vilken som passar bäst för mig?

Jag är 189 cm lång.
 
Det är generellt ett misstag att tro att man kommer billigare undan med att skruva ihop en cykel från scratch än att köpa en färdig, om man inte har ett ganska stort urval av delar (som passar) och verktyg därtill. Djävulen sitter i regel i detaljerna och om du på allvar tänker bygga själv så rekommenderar jag att du sätter upp en budget som inkluderar alla delar och verktyg du kommer behöva.

Det är ju roligt och lärorikt att bygga ihop en cykel, men har man inte skruvat mycket och har verktyg och en uppsjö delar sedan tidigare tar det lång tid och blir ofta oväntat dyrt. Beror väl iofs på om man prioriterar cykling eller skruvande. ;)
 
Jag vet inte om hojars reservdelspriser men en bekant till min far bestämde att skruva ihop sin SAAB 92 av lösa reservdelar, det blev en hel hög, 470% dyrare än vad en körklar bil då kostade på gatan. Gissa om han ombestämde sig. Reservdelshanteringen skall betala sig. Det brukar kunderna få betala.
Innerbenslängden golv till gren, 102% av den skall avståndet pedal i bottenlänge respektive sadelhöjd vara enligt de lärde, med rätt cykelsko på.
Se till så att dina hälar inte slår i bakväskorna.
go tur
 
Titta på engelska Thorn Cycles hemsida. Den är klurigt engelsk med massor av info angående bla hur man väljer typ av touringcykel, ramstorlek, och massor med andra detaljer inför beställning av en Thorn Touringcykel. Bla använder dom tyska Rohloffs 14 växlade planetväxelnav som ger fantastiska prestanda, aldrig trasslar och har livstids funktionsgaranti. Ramarna är också ytterst starka och välbyggda. Cyklarna är inte billiga, har en otrolig kvalitet och är handbyggda. Jag har en Thorn Raven sedan 5 år och använt den väldigt mycket till både jobbpendling och långfärder med packväskor. Jag tror det blir svårt för dej att bygga en cykel med bra prestanda till lågt pris. Bra delar är svindyra. Försök annars hitta en begagnad som passar dina mått. Lättare att få tag på i Tyskland eller England då svenska Touringcykelmarknaden är väldigt liten.
 
Tack för svar!

Tack för alla svar!
Jag har ännu inte kommit igång med mitt cykelbyggande, andra saker har kommit i vägen. Det blir nog vårens projekt...

Anledningen till att jag vill bygga den själv är egentligen bara för att jag då kan min cykel utan och innan, ifall saker och ting skulle krångla längs vägen. Priset spelar egentligen mindre roll.
 
Flera seriösa handlare erbjuder mekkurser.. Jag köpte en färdig hoj, vissa moment kommer jag aldrig att göra på en karboncykel men skruva växlar är grundkrav för mig.
 
Gamaldags touringcyklar består till väsentligheten av lätta, välgjorda delar. Små serier och hög kvalitet, dylikt kostar. Mina cyklar har jag köpt byggda, några efter mått.

Att lära sig meka en hoj är ingen rymdvetenskap, med du behöver rätt verktyg och ställ samt bänk, för det använder proffsen än.

Lösa kullager kan servas i stort sett jorden runt med enkla verktyg, kapslade lager kräver reservdelar då de går tungt.

Finns det postgång är det sällan problem men utan dylik och kommunikationer kan det ta mycket lång tid.

Precis som Patric rekommenderar skulle jag ta en skruvarkurs och köpa en färdig cykel med verktyg samt en eller två skruvarböcker..
go tur
 
Att bygga en cykel är kul och lärorikt och inte speciellt svårt. Men man måste ha ett visst mekaniskt sunt förnuft.

I princip allt man behöver lära sig finns på Internet tyo Youtube och liknade

Skall man bygga en cykel av lösa delar blir det alltid betydligt dyrare än att köpa en färdig. Förutom standardverktyg går det också åt specialverktyg. En annan sak som kan vara väldigt frustrerande är att det finns i princip en oändlig mängd olika standarder för dom ingående delarna. Man måste helt klart ha en plan.

Att bygga en cykel är mer ett kall något man gör för att det är kul.
 

Bilagor

  • cindercone.jpg
    cindercone.jpg
    103.5 KB · Visningar: 1,038
Tack för alla svar!
Jag har ännu inte kommit igång med mitt cykelbyggande, andra saker har kommit i vägen. Det blir nog vårens projekt...

Anledningen till att jag vill bygga den själv är egentligen bara för att jag då kan min cykel utan och innan, ifall saker och ting skulle krångla längs vägen. Priset spelar egentligen mindre roll.

Finns väl inget som hindrar dig från att köpa en färdig cykel och sedan plocka ner den i mikrober och sen plocka ihop den igen. Då kan du samtidigt se till att allt är spänt och smort som det ska vara. En mek-kurs hos lbs är säkert också bra.
 
Det är så kul att bygga cykel att det är lätt att det blir förmycket

Annars tycker jag Jamos förslag är klockrent billigast och man är säker på att allt passar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.