Köpa/bygga långfärdscykel

Hej,

Jag tänkte köpa mig en långfärdscykel och har spanat in Surlys LHT-ram. Dessvärre har jag ingen möjlighet att montera cykeln själv, saknar både kunskap och yta. Så, jag söker tips på någon kunnig som kan hjälpa mig att välja rätt komponenter, storlekar etc och dessutom montera allt i Stockholm... vart går man?

MVH Mats
 
Om du inte vill bygga själv är det nog enklast, och billigast att köpa cykeln färdigmonterad. Jag tror (men jag har bara läst och inte testat) att det är en bra cykel som den är.

Varför vill du att nån ska montera ihop den åt dig?

Det finns en tråd som heter cykelaffärer i stockholm, kolla där om cykelbutiker. Jag har lite mer aktuell info om vilka som säljer långfärdshojar. Jag kan försöka uppdatera tråden med den information om du vill.
 
Hej,

Jag har bara hittat Surly LHT på cyclecomponents och den ser fin ut, men jag skulle vilja byta ut styret. Det är inte så att jag måste sätta ihop den av egna delar, men det skulle kännas bättre att välja delar jag känner till och har hört gott om. Sen vet jag inte heller vilken ramstorlek som passar, så även där behöver jag hjälp av någon med ett gott öga eller som kan låta mig provcykla liknande ramar.

Jag skulle gärna montera själv, men jag har inga verktyg att sätta ihop en hel cykel, så det blir helt enkelt enklare att låta någon annan göra det.

Tack för tipset om cykelaffärstråden.

MVH Mats
 
Du behöver inte så värst mkt verktyg (fast en del extra grejer är det ju förståss), men det kan ju vara en idé att köpa de från början, du kommer trots allt att behöva de i framtiden (om du nu tänkt underhålla cyklen själv).

Nu vet jag inte vad du vill ha för styre, men cykeln säljs ju både med bockhorns och butterflystyre.

Säg till om du hittar den nån annanstans än på cyclecomponents, det har inte jag gjort.
 
Har du tänkt använda den till långfärd (uppfattar det så) är det ju bra att man försöker bygga själv, då känner man till cykeln bra och kan meka det mesta fel som kan komma bli ute på de öde vägarna.

Biltema har cykelverktyg till överkomliga priser och de är helt okej, men nippelnycklarna och pedalavdragare är kassa, köp hellre annat märke.

Massor med mek-tips och bilder finns på Happy.org samt det är bara att fråga på forumet om specen.
 
Hej,

Jo, det lutar nog åt att jag bygger den själv trots allt. Jag har ingen brådska, så det får ta den tid det tar. Happymtb hade många bra mektips, tack för det.

Tack för hjälpen!
 
Bygg själv!

Det är klart att du ska bygga själv! Dels är det fantastiskt roligt under tiden som man bygger. Dels är det ju ett förträffligt sätt att lära sig mer om cyklar i allmänhet, och i synnerhet sin egen livskamrat. Det mesta är ganska enkelt men man stöter alltid på något problem som måste lösas. Och det är ju då som man verkligen lär sig! Www är en billig och bra verkstads-skola, med t ex http://sheldonbrown.org/bicycle.html, http://www.parktool.com/blog/repair-help, forum som utsidan och happymtb.org, youtube mm. Det kan vara tryggt att veta att man klarar av de flesta reparationer och underhåll på egen hand, oavsett om man cyklar här hemmavid eller ”road side” ute i vida världen. Dessutom blir man superhjälte på köpet: http://www.youtube.com/watch?v=5Lwjv_VRM7A

Det enda som kräver riktigt dyra specialverktyg är väl styrlagermontering och kanske hjulbygge. Resten är överkomligt även för oss hemmamekare. Jag försöker intala mig själv och min omgivning att det är lönt att investera i verktyg, bra verktyg som håller i många år och som kan användas både till cykeln och till mekning i övrigt. Biltema har ruggigt prisvärda verktyg med bra precision, så länge man håller sig till de med tio års garanti. Nästan alla mina standardverktyg kommer från ”Fultema”. Min erfarenhet av deras cykelverktyg är dock mindre positiv. För en blygsam extraslant får du istället ParkTool-prylar eller motsvarande som är av en helt annan precision och kvalitet. En bra cykel (och en bra cykelmekaniker!) förtjänar riktiga cykelverktyg. Med undermåliga verktyg riskerar man att sabotera verktyget, cykeln och sig själv med litet otur. Det verkar som om du är inne på en cykel som ska hålla i många år, så användningstiden för verktygen är förhoppningsvis minst lika lång. Och med tanke på att en cykel kostar ett antal tusen pistoler så tycker jag det är värt att lägga en slant på verktygen. Du råkar inte bo i NV-Skåne? En möjlighet är att låna verkstadsplats och verktyg hos någon Utsidan-kollega…

En rolig happy-tråd, på tal om verkstad: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1419607/page=1

Lycka till! Håll oss uppdaterade!
/A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.