Köpa cykel i USA eller Sverige

Har planer på att korsa USA på cykel nästa sommar, från öst till väst. Funderar över om jag ska köpa cykeln här hemma i svedala eller i USA när jag kommer dit. Gissar att det kostar en del att ta med cykeln på flyget, och att cyklarna är billigare i USA än hemma. Nackdelen är ju att man inte hinner cykla in cykeln...
 
Ska du köpa en renodlad touringhoj så skulle jag nog köpa i USA. Då kunde du t.ex köpa en Bruce Gordon BLT-X, som inte ens går att få tag på i Sverige. Jag skulle inte tveka en sekund på att beställa en hoj från Bruce med pakethållare osv och sticka iväg på en 400 mil resa.

Ska du cykla på mountain bike eller en s.k. trekkingcykel så blir väl valet svårare. Då blir det ju mera knix med att köpa pakethållare som passar osv, och det kan ju ta lite tid och bök som man kanske helst vill slippa på resan. Speciellt med tanke på att touring prylar som Tubus pakethållare måste specialbeställas i USA. Det andra som skulle oroa mig lite med en vanlig hoj köpt i USA är att det är ofta lite ojämn spänning på ekrarna. Jag skulle nog passa på att spänna och kolla hjulen på en fabriksbyggd hoj före jag stack ut på längre tur.

Men fasiken, har du ingen riktig hoj som passar till en sådan resa nu kan du ju satsa på en Bruce Gordon!

Obs, startar du ifrån NYC, och behöver en plats att sova eller skruva på hojen osv kan jag nog hjälpa till.

- Christian
 
Har inga råd specifikt för touringcyklar, men...

Det är inte särskilt dyrt att flyga över med cyklen. Du får ha 2*32 kg på flyget till NA, och det borde väl räcka?
Räcker inte det, så kan det bli dyrt. Övervikt/extra kolli tar de bra betalt för.

Jag visserligen bara tittat på MTB, men cyklar är ofta billigare i USA, till stor del beror det på att man inte betalar moms.
 
rogermadsen; sa:
Funderar över om jag ska köpa cykeln här hemma i svedala eller i USA när jag kommer dit. Gissar att det kostar en del att ta med cykeln på flyget, och att cyklarna är billigare i USA än hemma. Nackdelen är ju att man inte hinner cykla in cykeln...

Att ta med sig cykel kostar inget extra. Normalt får man ha två kollin a max 60 kg på flajter över pölen. Vi har flugit två gånger till USA med cyklar och BOBar, för att göra långresor inom USA på cykel, http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm,
http://www.lowdin.nu/MTB/California/MTB_in_California.htm; inga problem så länge man håller sig inom angiven viktgräns. Notera dock, att det är max två kolli! Har man mindre vikt o fler kollin blir det ändå överviktsavgifter.

Bättre cyklar är billigare i USA. Något behov av att cykla in hojen föreligger inte om du behärskar elementärt mekkande, o det bör du göra eller lära sig om du ska ut på långresa.

För egen del föredrar vi, i USA, BOB framför pakethållare.
 
Per,

Varför föredrar ni Bob i USA? Bra vägar och lättare att spänna av, eller?

Min fru och jag planerar f.ö. att cykla Manali-Leh samt Spiti. Din websida har varit mycket till nytta. Tack.

- Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.