köpa nytt eller rusta upp?

Mina växlar går inte längre att ställa in ordentligt(inte ens cykelaffärerna grejar det) och det smäller när man växlar, även om man gör det i mycket beskedliga uppförsbackar.

Allstå måste något göras. Frågan är då om man ska köpa nytt eller rusta upp. Ingen lätt fråga att besvara utan att få veta förutsättningarna, så här kommer de i korta drag.

Min profil: cyklar mest i stan men vill kunna sticka ut på lite tuffare stigar också när andan faller på, men något annat än cross country blir det inte fråga om.

Min cykel: en 5-6 år gammal Marin Muirwoods, inköpspris 5-6000 (har jag för mig) med Aliviokomponenter. Gillar cykeln i sig, annars skulle jag inte tveka att köpa ny.

Någon som kan ge tips på komponenter att byta, vilken komponentserie (Shimano) som bör ligga rätt till (Deore eller LX?), vad jobbet kostar om man lämnar in cykeln till en cykelhandlare samt om det är bättre att köpa ny cykel istället för att rusta upp en gammal (har väl att göra bla med ramkvalitet antar jag).

Skulle vara tacksam för svar, gärna så utförliga som möjligt.
 
Visst borde du kunna rusta upp cykeln men det är vissa saker som jag tycker är oklara.

Är det något fel på växelreglagen?
Alivio 5-6 år gamla.... är det växlar&broms i ett (7-delat antar jag?). Om du måste byta reglage kanske du kan spara in på bromsarna ett tag, förutsatt att de är separata och ifall du inte absolut *måste* ha V-broms. (det är väl cantilever du har nu?)

I vilket skick är vevarmar och vevlager? Övriga lager?

Är det mycket som ska bytas kanske du lika gärna kan köpa helt ny cykel, dvs om du inte tycker att ramen är värd att behålla.

Återkom med mer info så kanske det går att ge mer konkreta råd

/mats
 
kompletterande uppgifter

Vevlager - byttes sommaren 2000
Övriga lager - ingen aníng om status, tror de är ok
Bromsreglage - separata från växelreglage. Ok skick
Växelreglage - ok skick

Jag tror att följande komponenter behöver bytas ut:

1) bakväxel
2) krans
3) kedja
4) växelreglage (om det inte passar ny komp.grupp)
5) vevparti

Har kollat på cykloteket.se och för dessa komponenter skulle materialkostnaden bli 3000-3500 kronor.

Några mer uppgifter som behövs?
 
Aj aj. Det vart värre ifall du måste byta vevarmarna, dvs minst 1000kr mer att lägga ut.

Ifall du har 8-delat behöver du inte byta växelreglage. Det finns kassetter och bakväxlar att få tag på. 7-delat kan bli knepigare. Kassetter annonseras av såväl Cykelstallet som Cykelcity, men bakväxel? Visst stormarknaderna (OBS&IcaMaxi) och Classe i Insjön har någon variant, vet inte vad det är för kavalitet (låååg gissar jag). Kolla med cykelhandlaren om han kan få tag på en bakväxel av önskvärd kvalitet. Annars måste du nog byta till 9-delat = merkostnad för växelreglage

Så med lite tur kan du klara dig undan med krans-kedja-bakväxel (8-delat LX) för ca 1000-1500kr. Ungefär samma kostnad för 7-delat ifall du hittar lämplig bakväxel. Behöver du verkligen byta vevarmarna? Lägg i så fall till drygt 1000kr.

Allt förutsatt att du inte finner någon anledning att byta till 9-delat, då kostar det nog minst 3000 som du själv konstaterat.

Och sätt på en Powerchain-kedja, *inte* Shimano.

FVDÄV (=FWIW)
/mats
 
7-delat, 8-delat etc.

ursäkta en novis på området, men vad innebär 7-delat, 8-delat etc? húr kan man se själv vilken variant man har? vad är fördelarna, nackdelarna med resp. "sort"? när jag kollade upp priserna så kollade jag bara på cykloteket.se, och där angavs inte om det avsåg 9-delat eller någon annan "sort".

hur blir din rekommendation beroende på vilken "sort" som behövs, dvs hur mycket är själva cykeln värd om man antar att de saker jag har angett har värde = 0.
 
Uppdatera

Lustigt, jag har exakt samma modell och stod inför precis samma beslut i somras. Jag valde att uppdatera för ramen gillar jag (och jag ogillar att skrota saker som fortfande funkar bra). Jag bytte upp mig till 9 växlad deore/LX. Dessutom passade jag pa att byta bromsar, bakhjul, och däck (semislicks för stadskörning) när jag ända var igang. Det enda jag behallt, förutom ramen, var i princip framhjul, sadel, och bakväxel. Egentligen ville jag inte byta ut sa mycket, men i och med att jag bytte fran 7 till 9 växlat far man ju ett kompatibilitetsproblem sa det var lika bra att byta ut hela rasket. Dessutom var prylarna mer el mindre uttjänta efter 8 ars slitage. Jag är dock förvanad att alivio bakväxeln fortfarande hänger med.

Pris: ca 3500 kr inkl arbete. Saftigt kan tänkas, men idag funkar cykeln lika bra el tom bättre än när den var ny tack vare bättre prylar. Alternativet var att köpa en ny cykel och vad far man för 3500 kr?

/stefan
 
Re: 7-delat, 8-delat etc.

anders_lofgren; sa:
ursäkta en novis på området, men vad innebär 7-delat, 8-delat etc? húr kan man se själv vilken variant man har? vad är fördelarna, nackdelarna med resp. "sort"? när jag kollade upp priserna så kollade jag bara på cykloteket.se, och där angavs inte om det avsåg 9-delat eller någon annan "sort".

hur blir din rekommendation beroende på vilken "sort" som behövs, dvs hur mycket är själva cykeln värd om man antar att de saker jag har angett har värde = 0.

Det jag frågar efter är hur många klingor som sitter i kransen, dvs hur många växlar har du? Med tanke på den ålder och kvalitet du angivit (Alivio) antar jag att det är 7-växlat (eller 21- ifall man vill räkna totala antalet kombinationer fram-bak)

Vad man anser vara för- eller nackdelar med antalet växlar är en debatt som vi nog ska undvika just nu....

Cykloteket anger så vitt jag vet enbart pris för 9-delat, åtminstone i deras papperskatalog.

Om du inte anser att du måste ha 9-växlar bak utan klarar dig med det du har (7 eller 8) så kan du som sagt spara en del pengar på att slippa köpa nya växelreglage. Merkostnaden blir ca 500-700kr beroende på modell (Deore alt. LX) och inköpsställe.

/mats
 
Stefan vad fick du för de 3500?

Inte bakväxel, växelreglage, bromsar, bromshandtag, kedja, krans, vevparti, bakhjul och däck, samt arbete väl???

I så fall gjorde du förmodligen en av de bästa cykelaffärer jag hört talas om.

He, eftersom jag inte använder min framväxel överhuvudtaget (cyklar enbart i stan) så spelar det ingen roll vad som sitter där (råkar vara en LX). Däremot måste nog jag oxå byta resten av drivpaketet (inkl. vevparti) snart.

/mats
 
7-delat innebär att du har sju kransar där bak. Hos
http://www.cykelstallet.se/katalog/setup_main.html finns sjudelade kassetter för 210 kr (300 EX) som borde duga. Då behöver du inte byta bakväxeln (om den nu inte var trasig?).

krans: 210 (Shimano 300 EX 11-28/7)
kedja: 105 (Sachs PC-51)
vevparti: 995 (Deore LX 42x32x22)
Totalt: 1310 kr

Mycket pengar ändå, men inga tre tusen.
 
Billigt är trevligt

kaw kom upp med en billig lösning, förutsatt att du inte behöver byta bakväxeln förstås...(är det något fel?)

Själv skulle jag lägga 50 spänn extra på att få en PC-61 (68?).

Fråga till den som vet (kaw kanske?), hur är de Sugino Impel 300 som Cykelstallet säljer? Jag har ett Impel 350 (tror jag) på min cykel (Kona), det funkar för mitt behov i stan. Tänkte bara att Anders kanske kan spara ytterligare några kronor.

/mats
 
Jag blev inte klar över om det ingick klingor till Suginovevarmen, därför "valde" jag inte den... Till både Shimano och Sugino verkar det som att även vänstra vevarmen ingår och det är ju fånigt. Om bara högra köps sparas någon hundralapp.
 
Tysk cykelaffär

tafone; sa:
Stefan vad fick du för de 3500?

Inte bakväxel, växelreglage, bromsar, bromshandtag, kedja, krans, vevparti, bakhjul och däck, samt arbete väl???

I så fall gjorde du förmodligen en av de bästa cykelaffärer jag hört talas om.

/mats

Om det är en sådan bra cykelaffär vet jag inte men detta är vad jag faktiskt fick med:

Kedja, komplett vevparti, framväxel, växelreglage, kassett allt shim. deore., bakhjul Zac 19 med LX nav, semislicks Ritchey, avid 5.0 bromsar med bromshandtag samt diverse småprylar kostade mig 730 DM (dvs ca. 3300 kr med sommarens kronkurs) inklusive arbete och frakt (inom tyskland). Här är en länk till butiken:

http://www.radlang.de/

Om de levererar till Sverige vet jag ej. Ett annat alternativ som förmodligen är billigare och som jag vet levererar till alla EU-länder (15 DM fraktkostnad) är

http://www.bruegelmann.de/

Såg att ett shimano vevparti kostade 108 DM (ca. 500 kr , är inte riktigt säker på dagens kronkurs). En nackdel är att man måste beställa deras katalog först. De har ingen online katalog nämligen.

/stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
olaab Letar nytt program för planering av cykelrutt Långcykling 11
KristianMattiasson punka åter punka, nu behövs något nytt! Långcykling 23
saclawes Nytt på nätet Långcykling 0
Bulgakov Nytt framdev marin 08 Långcykling 3
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
bikebug Ev. nytt drev Långcykling 6
niking NuVichi - ett nytt växelnav Långcykling 3
klippen Nytt cykelmärke Långcykling 2
avsl0912 Grattis till Gunnar Ohlanders, 52, Järvsö NYTT REKORD! Långcykling 3
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Martin O Nytt forum Långcykling 8
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
olavroer Nytt styre og nystyreveske Långcykling 6
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.