Köpa Racer

Okej, är lite trött på att bara köra MTB så tänkte köpa mig en racer också.

Är det någon som vet några bra märken/modeller runt 6000:-
 
Racer 6000:

Köp en beggnad så får du mycket mer för pengarna.
En ny i det intervallet är väldigt basic!
Kontakta din närmnaste cyklistklubb och presentera din önskelista så får du säkert ett bra napp och riktiga råd om mått och dylikt.
 
Kolla på Fredrikshofs hemsida

Tycker också att begagnat är mycket bättre än nytt för 6000.
Har inte adressen men sök på Fredrikshof så hittar du rätt. Det är en stor klubb med mycket begagnat. Visst är det så att racercyklister kör många mil, men de tar också hand om sina cyklar bra och växlar mjukt, rengör och oljar regelbundet osv osv. Så chansen är god att du får en bättre hoj än om du köper av någon "svensson". I värsta fall får du väl köpa en beggad för 5000 och spara en tusenlapp till ny kassett och kedja.

Lycka till med köpet!
 
Hur stor skillnad

En ny racer för 6000 är visserligen lägsta prisklassen men det är väl en riktig racer!? Skillnaden mot en tjusigare cykel trodde jag främst bestod i dyrare komponenter - dvs. högre finish och något lägre vikt.

Det är förstås aldrig fel att göra ett bra begagnat köp, men jag är lite nyfiken på vad som är "värst" med en "basic-racer".
 
Beg racer

Jag köpte en begagnad racer i våras och fick då ge 5000 kr för en cykel, GT Strike -98, som tre år tidigare gått mer än det dubbla. Jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med mitt köp. Cykeln har fungerat kanonbra. Till på köpet fick jag då också skor, lookpedaler, extradäck, cykeldator och ett par slangar.

Apropå frågan om slitage så visst cyklar landsvägscyklister mer än mtbcyklister. Men jag har inte haft tillnärmelsevis lika mycket problem med min racer som med min mtb. Det är som sagt mest kransar och kedjan som slits.

Ifråga om skillnad på en racer 6000 kr kontra en dyrare så är skillnaden förutom det som nämns (bättre komponenter och lägre vikt) en bättre ram. Så som jag fått det förklarat för mig av min lokale cykelhandlare så är skillnaden mellan en billig och dyr ram så pass stor att även en ovan cyklist märker den. I vilken mån det stämmer har jag ingen aning om men jag kan hur som helst rekommendera att köpa racer begagnat.
 
Racer

Ramen är cykelns ryggrad och skillnaden märks, jag bytte upp mig från en lågprisracer till en skräddarsydd och det var skillnad som märktes direkt och som ännu idag ger mig stor njutning.....och glädje.
En bra Begagnad Racer med nya kransar och ny kedja kommer att vara vida överlägsen en lågprishopplock, tro mig...

Vänligen

Johan K

PS räkna med cykelkläder också annars så förtar du dig själv mycket av nöjet.
 
Skillnad!

Jag köpte min första racer i somras. Tittade först på nya i 10-12 000 kronorsklassen, men upptäckte efter lite provande och luskande att begagnat var ett vida överlägset alternativ i den klassen. Fick efter någon månads letande tag på en 2 år gammal cykel (eddy merckx) i nyskick för 7500. Obetydligt använd! Samma cykel kan man idag köpa ny (ramen oförändrad) för ca 17000. Den var påtagligt rappare och roligare än hojjarna 10 000 kronorsklassen, som annars var fullt dugliga. Under 10 000 brukar framförallt ramar och hjul vara av betydligt enklare kvalitet och förtar mycket nöje. Slitage på racer brukar inte vara så farligt, möjligen en liten varning för hojjar som misshandlats av elitcyklister. De kör med mångdubbel kraft, flera ggr längre och riskerar vurpor i betydligt högre utsträckning än oss vanliga dödliga.
Alltså: Köp begagnat i det prisläget!
Roll on!
 
Nätsida?

Känner någon till någon bra nätsida där det handlas med begagnade racercyklar? Andra tips om var man kan leta (förutom cykelklubbar som nämndes här ovan)?

Peter
 
Team Mälarenergi

Team Mälarenergi sålde i fjol sina cyklar när säsongen var över. Kolla http://www.malarenergi.se sedan Mediainfo, Team Mälarenergi, Pryltorget eller Shopen.

På Pryltorget kan du också annonsera. Jag tror inte du får någon av den gångna säsongens cyklar för 6000, har för mig att de var mycket dyrare, men minnet sviker mig ibland :(.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
thureb Dags köpa LED-lampa? Långcykling 143
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.