Tidsvinst Racer vs MTB?

Har funderat på att cykla Vätternrundan.
Jag har idag en MTB 26" och har tänkt köpa en "racer".
Hur mycket vinner man i snitthastighet?
Tips på cykel?

Jag kan ju köpa slicks till MTB´n men då är det ju fortfarande 26".
Hur mycket vinner man på 28-29"?
 
Vad är din ambition med landvägscykling? "Klara av" VR en gång? Köra snabbt? Träna och köra motions-/tävlingslopp regelbundet? Vilken prisklass ska cykeln ligga i? Ska det vara en ren racer eller ska den även duga till cykelsemestrar ody?
Det går bra att köra VR med en MTB med slicks (rekommenderas!). Det är också bra om du kan stänga av ev. dämpare och om du har hyfsad utväxling så att du kan "ligga och mala" på 25 km/h eller högre. En kompis körde VR med sin MTB på runt 11 timmar, så det kan gå snabbt om man har tränat.
Kan inte jämföra racern och MTB:n, använder dem för olika syften och MTB:n har grova däck som gör att det är tråkigt att mala asfalt med den.
/Stina
 
cykelstina; sa:
Vad är din ambition med landvägscykling? "Klara av" VR en gång? Köra snabbt? Träna och köra motions-/tävlingslopp regelbundet? Vilken prisklass ska cykeln ligga i? Ska det vara en ren racer eller ska den även duga till cykelsemestrar ody?
Det går bra att köra VR med en MTB med slicks (rekommenderas!). Det är också bra om du kan stänga av ev. dämpare och om du har hyfsad utväxling så att du kan "ligga och mala" på 25 km/h eller högre. En kompis körde VR med sin MTB på runt 11 timmar, så det kan gå snabbt om man har tränat.
Kan inte jämföra racern och MTB:n, använder dem för olika syften och MTB:n har grova däck som gör att det är tråkigt att mala asfalt med den.
/Stina
Jag vill alltid se vart mitt max ligger, så när det gäller VR så är det att köra snabbt.
Jag är ingen erfaren cyklist, har cyklat senaste året mest i skogen. Tränar annars rullskidor m.m för vasaloppet.
De få gånger som jag har cyklat på asvalt har jag tyckt att det går trögt p.g.a de grova däcken.
(Orkar inte köra hårdare än 30km/h på en 3-4mil slinga)
Så det jag är mest nyfiken på är om någon har erfarenhet från att cykla både MTB & racer.
Gör det 5km/h ? mer eller mindre?

Vill veta detta för att värdera om det skall bli cykelköp eller bara byte av däck.

prisklass racer ca5000?
 
rolfs; sa:
Har funderat på att cykla Vätternrundan.
Jag har idag en MTB 26" och har tänkt köpa en "racer".
Hur mycket vinner man i snitthastighet?
Tips på cykel?

Jag kan ju köpa slicks till MTB´n men då är det ju fortfarande 26".
Hur mycket vinner man på 28-29"?

Jag har bytt från mtb med slicks till racer, en äldre modell men dock en racer. Jag märker skillnad i hastighet, ca 3-5 km/h i snitt på samma rundor som med mtb.
Men det beror ju också på vilken utväxling man väljer att ha. Man kan ju byta klingor på en mtb också vilket kan göra en del i hastighet.

Men den kanske största skillnaden tycker jag är i komfort. Sittställningen på racern tycker jag är betydligt bättre än på mtb, åtminstone om man skall nöta länge på landsväg.
Men skillnaden i komfort är kanske väldigt individuell.
 
Med få höjdmeter som i VR borde det gå ganska mycket fortare med racer (ca 6 km/h i medelhastighet är mycket). Men det beror förstås på vilken racer det är, en för 5000 är nog ganska tung så då kanske det inte gör så stor skillnad.
 
Mindre än 5

5 km skillnad i snittfart på längre sträckor är mycket. För mig på en racer är det skillnaden mellan smestertempo och full fart. Så stor skillnad tror jag inte att det gör om man har sin MTB anpassad för väg (stel gaffel, slicks). 3 km/h är min gissning, mindre om det är kuperat.

Peter
 
Racer/MTB och Hybrid

Moi.
Det vore intressant att slänga in en 28´hybrid i debatten.
Men som vissa redan konstaterat är det träning och
åter träning som gäller. De ev. tidsvinster som cykelbyte ger står inte i proportion till den merkostnad som ny cykel innebär. Visst är det trevligt med en ny cykel som kan göra träningen roligare, men
vi skall väl träna först och prestera hyggliga tider i t.ex. VR innan vi kan skylla på cykeln.
Min hybrid åker ut när jag tränat ordentligt och kapat VR-tiden med ett par timmar. Annars förtjänar jag ingen ny cykel.
Så det så !
 
Om man ligger i en klunga på VR kan det också göra 2-5 km/h. Jag tror inte heller att man får en rolig racer för 5 kkr, om du inte hittar en mycket prisvärd begagnad.
Jag föreslår en tvåstegsraket:
1. Sätt slicks och ev. ny klinga på MTB:n till denna VR. Ut och träna, träna med erfarna cyklister så du lära dig backteknik, klungkörning mm. Be att få prova andras cyklar, då får du en uppfattning om vad man får i olika prislägen, vilken utväxling som passar dig osv
2. När du fått mersmak, köp den racer du vet att du vill ha! Jag tyckte det var efter första cykeln som jag visste vad jag ville ha egentligen.
/Stina
PS: Prova inte för dyra cyklar, kan inte släppa känslan av den 30 kkr-cykel jag provade för ett tag sedan... :) DS
 
3-4 km/h

För mig skiljer det ca.3-4 km/h mellan min racer och min långfärdshoj, mellen cyklarna skiljer det 6 kg och mellan däcksdimension 42*622 mot 23*622 (tubdäck).
Om det är backiga rundor kan skillnaden i fart bli mindre då racern är väl tuff i utväxlingarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19
A.S. Duglig racer? Långcykling 8
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3
Ralph Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer? Långcykling 4
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
Don Piero Racer Långcykling 1
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.