SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare

Nu har jag kommit šver en toppenskšn MTB och har cyklat pŒ den i ett par dagar. Cykeln Šr utrustad med SPD-pedaler och det fungerar utmŠrkt bra ihop. Dock kŠnns det minst sagt osŠkert dŒ jag slŠnger mig nedfšr backar och annat. Ibland Šr man tvungen att fŒ stopp pŒ sig sjŠlv och cykeln fort eller behšver ta stšd i knixiga partier i skogen. Jag behšver dŠrfšr lite tips om vad man kan gšra fšr att underlŠtta anvŠndandet av mina SPD pedaler och skor och andra bra rŒd fšr cykling i olŠndig terrŠng, skall man behšva koppla ur pedalerna dŒ man cyklar šver lite kŠrvare stŠllen i skogen?
Tacksam fšr konstruktiva tips...
 
Uppsala

Hej Staffan!

Jag såg på din profil att du finns i Uppsala län. Kanske rentav i Uppsala kommun? I så fall kan du hänga på och cykla i grupp med utgångspunkt från Sunnerstastugan söndagar 12.00. Jag bor i Uppsala och var själv med för första gången nu i söndags och var sämst i gruppen! Har i och för sig cyklat med SPD ett tag men SPD-/MTB-tekniken är långt ifrån fulländad... Det var klart bra att åka med andra och få lite tips, utbyta erfarenheter och bara se hur andra kör. Dessutom är det kul att träffa nytt folk med samma intresse och man lär varandra hitta nya stigar.

Program och info finns på "http://www.frilufts.se/uppsala/prog/mtb/index.html".

Skulle gärna svara på dina frågor också eftersom jag själv var i din situation för bara några månader sedan, men det är lite mycket på jobbet nu... En annan gång kanske... Men jag är övertygad om att du snart får en massa svar från andra MTB-rävar! :)

Hälsningar,
# Magnus

PS Det finns ett speciellt forum för just MTB-cykling här på Utsidan: "http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=32".DS
 
SPD är bra

bergochcykel; sa:
Nu har jag kommit šver en toppenskšn MTB och har cyklat pŒ den i ett par dagar. Cykeln Šr utrustad med SPD-pedaler och det fungerar utmŠrkt bra ihop. Dock kŠnns det minst sagt osŠkert dŒ jag slŠnger mig nedfšr backar och annat. Ibland Šr man tvungen att fŒ stopp pŒ sig sjŠlv och cykeln fort eller behšver ta stšd i knixiga partier i skogen. Jag behšver dŠrfšr lite tips om vad man kan gšra fšr att underlŠtta anvŠndandet av mina SPD pedaler och skor och andra bra rŒd fšr cykling i olŠndig terrŠng, skall man behšva koppla ur pedalerna dŒ man cyklar šver lite kŠrvare stŠllen i skogen?
Tacksam fšr konstruktiva tips...

Endera tycker man om SPD eller så tycker man inte om det. Jag cyklar mycket och framförallt i stökig teknisk terräng.

Fördelen med SPD är att fötterna sitter kvar på pedalerna, så du kan hela tiden fortsätta trampa, oavsett hur mycket cykeln hoppar.

Att du sedan får grymt bra rundtramp är bara ytterligare en fördel.

Jag brukar klicka ur vänsterfoten om det är så att jag kommer in i ett parti där jag misstänker att jag kan få problem. Iofs kan det kanske vara lite negativt, men jag började med det när jag vande mig med SPD och det har blivit en ovana som är svår att bryta.

Lägg tid på att träna med SPDerna. Var någonstans där få ser dig och där du inte slår dig om (när) du ramlar. Börja med att ställa mekanismen löst så att du har lätt att klicka ur. Kör runt lite, träna på i och ur klickningar. Sedan när du blir säkrare så är det dags att pressa din förmåga och flytta gränser. Sitt iklippad. Rulla sakta. Bromsa så att cykeln stannar. När du sedan tappar balansen (vilket du kan göra med flit) så gäller det att klippa ur i sista sekunden.

När du får känsla för hur snabbt just du kan klippa ur så kommer du bli säkrare i skogen. Om det är rätt eller fel att klippa ur just där du cyklar, det kan bara du bedömma. Cykelpolarn (pegeson) har grymt bra teknik, så han klippar väldigt sällan ur. Jag däremot som har lite sämre teknik behöver ta stöd med foten ibland så jag klippar ur oftare.

Just nu är det en diskussion om detta på Funsport http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=1&i=70501&t=70501 Kan vara ide att läsa igenom för ytterligare åsikter.

Jajust det, en sak till. Jag har provat flatties på min SPD, och inte blev jag gladare för det. Iofs så tar det ett tag innan man vänjer sig vid dom, men fördelarna med SPD tycker jag är större än "nackdelen" att sitta fast.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Rickard L SPD pedaler hur träna ?? Långcykling 7
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
viggen936 Varma cykelfötter med SPD-pedaler Långcykling 7
bikeforfuture SPD alternativt Vanliga trampor? Långcykling 14
thureb SPD-skor till hundcykeln Långcykling 8
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
ekis Ställa in spd-klotsar? Långcykling 3
tbasco gänga om vevarmar för SPD? Långcykling 9
a_gilljam SPD vs Clips Långcykling 23
thureb Vintercykling SPD-underhåll Långcykling 5
ala SPD på touringcykeln? Långcykling 4
Thorn Crank Brothers pedaler Långcykling 12
rolle77 Pedaler Långcykling 4
hofflander Pedaler? Långcykling 9
Håkan K Speedplay-pedaler? Långcykling 15
Murvel Nybörjarfråga angående byte av pedaler Långcykling 6
Olle Palmqvist Pedaler! Långcykling 6
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.