SPD vs Clips

Vad är de stora fördelarna med SPD jämfört med vanliga clips?
Kostnaden talar ju för clips, nånting måste tala för SPD
 
Jag har clips på min ena racerhoj och SPD på den andra. Jag ser två fördelar med SPD:
1: Lättare att komma i.
2: Det går att göra rundtrampet rundare än med clips.

Fördelar med clips:
1. Rörelsen för att komma ur dem är mer naturlig än för SPD. (Jag kör alltd med ganska löst åtdragna remmar.)
2. Lättare att hitta bekväma skor.

När jag kör MTB sätter jag inte fast fötterna alls. Jag har försökt några gånger, men det är för svårt att komma i clipsen när vägen är stökig, och med SPD har jag vurpat ett antal gånger för att jag inte har lyckats träna in rörelsen för att komma loss tillräckligt bra.
[Ändrat av GunnarH 2004-01-07 kl 08:36]
 
SPD är i min mening överlägset clips i fråga om bekvämlighet, lätthet att komma i och ur pedalerna, ja i allt utom vikt. Köp ett par cykelskor med hård mountainbikesula (sån som man kan gå med) och som sitter bekvämt på fötterna. Det tar en halv dag att lära sig att komma i och ur pedalerna (obs. man kan justera hur hårda de är att komma i och ur, som med skidbindningar), men när du väl har lärt dig kommer du aldrig vilja byta tillbaka. Skulle jag tro i alla fall.

/ G
 
det går inte ens att jämföra de två. SPD är totalt överlägset. du kan aldrig få samma känsla med clips som med SPD. det kanske är en merkostnad, men har man intresse av det man pysslar med så är det inga pengar...
 
GunnarH; sa:
Fördelar med clips:
1. Rörelsen för att komma ur dem är mer naturlig än för SPD. (Jag kör alltd med ganska löst åtdragna remmar.)
2. Lättare att hitta bekväma skor.
Att komma ur en SPD-pedal är förstås en vanesak, men jag tycker att det är naturligare att vrida foten åt sidan än att dra den bakåt som med clips.

Vad är en bekväm sko? Jag har utmärkt komfort i trekking-aktig SPD-sko och på sommaren cyklar jag gärna med min SPD-sandal även på cykel utan SPD-pedal. En någorlunda stel sula står väl över allt annat när det gäller en skos egenskaper för att vara skön att cykla i.
 
kaw; sa:
Att komma ur en SPD-pedal är förstås en vanesak, men jag tycker att det är naturligare att vrida foten åt sidan än att dra den bakåt som med clips.

När man håller på att ramla så gör man inte som man tränat, då gör man som käns mest naturligt. Nu har jag visserligen aldrig cyklat med SPD, men med clips så kan man ju mer eller mindre slita loss foten åt vilket håll som helst (utom rakt fram). Håller man på att ramla så är reflexen oftast att lyfta foten uppåt för att sen sätta ut den åt sidan som stöd.

Det är ungefär som att försöka cykla på en sån där cykel där styret går åt fel håll. Tränar man så går det bra att cykla lugnt och sansat, men så fort det blir panik kör det ihop sig.
 
Hahaha Peter!

OM det inte gick snabbt att koppla i och ur SPD-pedalerna skulle cykelbuden köra med dem i stán då? Knappast vá? Själv gjorde jag en ogracil vurpa framför en rullande bil första dan som bud (jovisstja, jag vurpade ju in i en hastigt uppryckt bildörr samma dag också...:) ). Men efter det lättade jag på "bindningen" och gled därefter i och ur pedalerna utan att blinka. SPD (och Time etc) regerar! :)

/ G
 
Det är ju bara att lära sig.
De jag känner som sysslar med Triahtlon har alla vurpat nån gång, men det är precis i början.
Vanesak, klart man vill dra upp foten som nån skrev, men man lär sig ganska snabbt och då är det ett givet alternativ.
Det svåra tyckte jag var att verkligen våga utnyttja den kraft man får, då jag själv var rädd att skon skulle "åka ur" (Kändes som man fortfarande hade clips på).
Själv har jag bara cyklat med SPD ett fåtal ggr då jag inte äger en egen MTB eller racer =(, men dessa ggr har jag inte vurpat iallafall.
Men det är väl när man minst anar det som man gör det, i ren panik.

Men då är det bara att hoppa upp i sadeln igen =)
 
Hur skall du använda din cykel?

a_gilljam; sa:
Vad är de stora fördelarna med SPD jämfört med vanliga clips?
Kostnaden talar ju för clips, nånting måste tala för SPD

Det är inte alldeles lätt att ge ett bra svar då det handlar om känslan och obehaget av att sitta fast med fötterna. Det är som att lära sig åka snowboard där man också känner sig väldigt hämmad initialt över att fötterna sitter fast och att man inte kommer loss.

Trampmässigt är SPD överlägset pga bättre ergonomi om det bara gäller att cykla fort.

SPD finns med olika typer av klossar som är olika svåra att luxera ur pedalen. Välj standardtypen som tillåter ett visst glapp och därmed vridningar på ett par grader.

Initialt när jag köpte Looks system till min touringcykel så hade jag vissa problem att komma ur. Slet av ett muskelfäste i höften när jag första dagen med de nya pedlaerna och skorna fastnade med cykelhjulen mellan några stenblock på en brant stig. Men jag upplever att det är svårare att vrida ur fötterna ur Looks pedaler än ur Shimanos vanliga SPD.
Looks pedalsystem är i min mening mest för landsvägscykling för motionärer och tävlingscyklister och jag är nu mycket mer nöjd med det vanliga SPD-systemet för touring och pendling året runt.

Det kräver en del invänjning med SPD men nu så föredrar jag faktiskt SPD framför clips även på vintercykeln. Man har bättre kontroll på cykeln och kan faktiskt lättare räta upp cykeln om den sladdar i snömodd i och med att det går att dra uppåt. På vintern bör man tänka på att lossa fjädern i pedalerna maximalt då annars klossarna sitter hårdare pga kylan.

Det kändes fel i början med SPD på vintern men efter två vintersäsonger så känns det nu helt fel att vara utan SPD.

Testa SPD jag tror inte att du ångrar dej men kanske skall du börja invänjningen på torr asfalt.

Thure
 
Pedalerna ska användas till pendling och touring. Det lutar åt SPD, frågan är bara vart jag ska lägga mina pengar när sommaren kommer, en ny cykel med clips eller SPD pedaler och skor och cykla till Prag på min gamla cykel...det löser sig nog.
Hur är Shimanos allroundskor?, finns det några andra märken än Shimano som gör bra allroundskor med en "civil" look??
 
Man brukar säga att det finns typer av människor som använder SPD. De som har ramlat, och de som kommer att ramla.

Men när man väl har vant sig vid SPD vill man inte byta bort dem. Har kört SPD i ett par år nu. Prövade en cykel med clips för ett tag sedan. Det var ganska läskigt, för det gändes som om man inte satt fast.

Har man bara SPDerna lösspända i början tills man har vant sig går allt bra.

/Harald -som har ramlat (mer än en gång).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.