SPD vs Clips

a_gilljam; sa:
Pedalerna ska användas till pendling och touring. Det lutar åt SPD, frågan är bara vart jag ska lägga mina pengar när sommaren kommer, en ny cykel med clips eller SPD pedaler och skor och cykla till Prag på min gamla cykel...det löser sig nog.
Hur är Shimanos allroundskor?, finns det några andra märken än Shimano som gör bra allroundskor med en "civil" look??

Om jag vore du skulle jag (självklart lite beroende på cykelns status) satsa på pedaler och skor. Pedaler kan du få för några hundralappar, och skor för c.a 5-600:-. Under tusenlappen totalt borde kunna gå. Pedalerna flyttar man sen över till den nya cykeln den dan man köper en ny sån.

Personligen tycker jag det viktigaste på en cykel är att man sitter fast i pedalerna. Ger ett helt annat tramp, och känsla i cyklingen. Man blir liksom ett med cykeln.

/ G
 
SPD är så jäkla mycket bättre

Om man ska sitta fast riktigt bra på pedaler med clips så bör man ha spurtklossar av gammal typ på sina cykelskor och då är inte fötterna lätta att få loss och det går inte att gå i skorna några längre sträckor.

SPD fötterna är lätta att få loss, sitter lika bra som i clipspedaler med spurtklossar och ohyggligt mycket bättre än i clipspedaler med cykelskor utan klossar, SPD klossar på MTB eller touringskor kan man gå med även längre sträckor, inget fippel med clipsremmen och ingen domning på ovansidan foten av remmen.
 
a_gilljam; sa:
finns det några andra märken än Shimano som gör bra allroundskor med en "civil" look??

Har inte provat Shimanos skor så det kan jag inte svara på. På fråga B svarar jag Scott! De har (haft) ett antal modeller, även "tjejanpassade".

Tror att fler tillverkare har någon/några modeller (Cannondale hade iaf), men de kan vara svårare att få tag på.

/mats
 
Ett tillägg: Köp INTE skor utan att ha prövat dem, dvs inte över nätet. Gå till lite olika affärer och testa. Vill du ha en hyffsad överblick över tillgängliga märken och modeller kan du gå in på brittiska http://wiggle.co.uk/ och kika på deras urval. Men köp ett par som du har prövat.

/ G
 
Skoval

Många cykelskor har relativt smal läst och kan därför vara olämpliga för vissa svenska fötter. Egentligen är det viktigare att du har skor som passar dina fötter än vilket pedelsystem du skall ha. Köp inte för små och inte heller för stora skor.

Var du sätter klossarna på skorna har också stor betydelse för hur bra det fungerar.

Det finns tidigare trådar om skoval här på forumet.

Thure
 
tigertamjaren; sa:
Ett tillägg: Köp INTE skor utan att ha prövat dem, dvs inte över nätet. Gå till lite olika affärer och testa. Vill du ha en hyffsad överblick över tillgängliga märken och modeller kan du gå in på brittiska http://wiggle.co.uk/ och kika på deras urval. Men köp ett par som du har prövat.

/ G

Bra kommentar och tack för en bra länk Gunnar.

Pearl Izumi verkar ju ha en del intressanta modeller, finns de i Sverige må tro? Har nog enbart sett deras kläder (klassiker) och vissa tävlingsskor marknadsföras i svedala.

Även SixSixOne verkar ju intressanta, finns märket överhuvudtaget i Sverige?

/mats
 
?????? VA!?

Okej, det finns inga, INGA, fördelar med clips. Herregud, vakna upp!!! Egentligen borde jag nöja mig med detta uttalande, men:

Menar du att rörelsen bakåt sedan utåt (clips) är naturligare än bara utåt (SPD)?

För er som trillar och inte lyckas få ur foten i tid kan jag bara säga: övning ger färdighet, och att det är mödan värt när man (efter ca 25 sek. eller kanske något längre) väl lärt sig.

Lycka till!!!

Ps. Jag vill f-n inte läsa något mer om clips-användning, okej!?
 
Glöm det! (Re: ?????? VA!?)

URK94; sa:
Ps. Jag vill f-n inte läsa något mer om clips-användning, okej!?

Minst 50% chans att jag kör Vätternrundan med clips i år igen, som förra och förrförra året. Jag tycker visserligen att SPD är bättre om jag ska vara rent objektiv, men gängorna på mina SPD-pedaler passar inte i vevarmarna på min favorithoj.

Jag har gjort tre riktigt präktiga "SPD-vurpor", men ALDRIG någon "clipsvurpa", trots att jag har använt båda varianterna ungefär lika mycket.
 
Du kommer att ramla!

Alla ramlar någon gång med spd, men fördelarna väger lätt upp det. Du kommer inte halka av pedalern(viktigast vid mtb), du får ett helt annat rundtramp(hjälp med benet på uppvägen med), beroende på var på skon du sätter klossen belastar du olika muskelgrupper, när du är van är det hur naturligt som helst att komma loss och en del saker till.

Sätter du klossen långt bak belastas mest lår men sätter du den långt fram blir det lår och mer vad.
Det är olika vad som passar bäst, jag som kör mycket och tävlar vill ha klossen längst bak vilket gör att jag använder en STOR muskelgrupp istället för flera.
En smaksak...

Men spd är överlägset tycker jag som cykelförsäljare och cyklist.

Alla "proffs" kör ju med något liknande system, de borde väl inte ha fel?
 
Fördel SPD

Du slipper remen som dras åt över foten. Drar du den för hårt är det risk att foten domnar. Sedan är det betydligt smidigare med SPD att komma i och ur.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.