råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern?

Jag skall cykla vättern och funderar på om jag inte behöver köpa en racer. Har en bra MTB som jag först tänkte skruda om, men växlarna känns lite lätta på landsväg. Är det någon som har erfarenhet av cykla vättern med MTB?

Är det någon som kan tipsa om vilken storlek jag bör ha? Jag är 160 cm och har mätt fram min sitthöjd respektive sittlängd till 66 och 65. Fungerar det med 52 i ramhöjd?

mvh/
Hanna

PS om någon har några träningsråd om hur många mil och hur långa pass jag bör köra så tar jag tacksamt emot tips..
 
Motstånden

vid cykling är hjulfriktion, luftmotstånd och lyft.
Det finns givetvis lagerfriktioner och kjedjeförluster oxså men detta oavsett vilken cykel du brukar.
Hjulfriktionen motverkar man av stort, smalt hjul med högt tryck.
Luftmotståndet som gör sig gällande redan vid låga hastigheter, motverkar man genom hopkrupen cykelställning. Kroppen säger dock sitt och variation av sitt och cykelställningen är att rekommendera och rentav ett krav.
Vid lyften, alla backarna, är det sammanlagda vikten av ryttare och cykel som skall lyftas, låg vikt eftersträvas, med följande nya hål i plånbok och livremm.
Kan du välja mellan racer och MTB för VR så föreslår jag att du väljer det första. En riktig racercykelhandlar, hjälper dig säkert med att få en väl måttad cykel. Tänk på att du skall sitta på rätt avstånd från styret, armbåge-fingergrepp, mellan sadel-styre. De flesta ramarna är för långa för tjejer, men oftast kan man bara vända styrtappen baklänges och trolla på det viset.
Jag vet inte din startkondition, men regeln gäller minst 10x helst 20x så mycket i benen innan som under. Du bör nog köra minst en 25 milare före så du vet vad som väntar dig. Dalen brukar bli öm...Det är en ruskig skillnad mellan 5 och 30 mil!

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-03 kl 16:51]
 
piper; sa:
Jag skall cykla vättern och funderar på om jag inte behöver köpa en racer. Har en bra MTB som jag först tänkte skruda om, men växlarna känns lite lätta på landsväg. Är det någon som har erfarenhet av cykla vättern med MTB?
Bernt Johansson har gjort det vid flera tillfällen.
Ett tips, om du ska köra med MTB, är att göra som han gjort och "dreva om" cykeln en aning och sätta på större klingor fram.
Smala slicks är naturligtvis också rekommendabelt men det går ju att ta sig runt med nästan vad som helst vilket du kommer att se när du cyklar... :)
Om du vill hitta folk som cyklat VR på MTB så är nog http://happymtb.org/ ett bättre ställe att leta på. ;)
[Ändrat av haskell 2006-04-03 kl 18:20]
 
Jag har kört VR på både MTB och racer och jag kan säga att det går hur bra som helst att köra på MTB. Visst går det lite fortare på en racer men har man inte några jätteambitioner så duger MTB gott. Det är inte värt att lägga kanske 10000 på en racer om du inte vet med dig att du kommer fortsätta köra landsväg. Dessutom skall du vänja in ryggen med en ny sittställning vilket kan ta tid och med den sena våren i år så lär man få köra MTB ett tag till innan racern åker fram.
Mitt råd är att du köper ett par smala slicks typ 1.0 eller 1.2 till din MTB och kör på den. Men visst skulle du komma över en gammal racer till bra pris så är det är ju alltid kul att kunna variera mellan MTB och racer vilket jag själv gör.
Vad det gäller träning så är mitt råd minst 100 mil och för varje hundratal yttligare så blir loppet bara lättare och lättare. Jag brukar köra rundor mellan 4-8 mil och någon längre på 10-12 mil i veckan eller varannan vecka aldrig längre än så.
Vi syns på startlinjen =)
[Ändrat av phorsell 2006-04-03 kl 19:00]
 
Håller med Patrik till fullo

Håller med Patrik till fullo, varför köpa en dyr racer som sedan kanske bara står där. Det går hur bra som helst att köra VR på vilken cykel som helst. Har kört tre turer i Sverige på 200 mil på en vecka (ca) En gång körde jag med MTB och campingpackning, en annan gång på en långfärdscykel (stabil Crescent) och en tredje gång med en racer. Jag ska ärligt talat säga, att det är nästan bättre för kroppen med en långfärdscykel, liknar i stort en vanlig traditionell cykel.

Så släng inte ut en massa pengar på en dyr racer utan kör du på den cykel du har, om det tar ett par timmar mer vad gör det? Det viktiga är väl att du klarar det!

Lycka till, man ska akta sig för att tro att en racer kör cyklisten, det är träningen och milen oavsett cykel.
Roland
 
rättelse "gör" och inte "kör"

Rättelse: gör cyklisten ska det ju vara och inte kör cyklisten (skrattar)
Än en gång Lycka till!
 
ramstorlek?

Tack för alla svar. Mkt matnyttiga!
Tänkte jag skulle leta beg cykel och se priser. Är det någon som kan på ett ungefär gissa vad jag bör ha för storlek?
Fungerar det med 52 i ramhöjd?

(Jag är som sagt 160 cm och har mätt fram min sitthöjd respektive sittlängd till 66 och 65)
 
Re: ramstorlek?

piper; sa:
Fungerar det med 52 i ramhöjd?

(Jag är som sagt 160 cm och har mätt fram min sitthöjd respektive sittlängd till 66 och 65)
Om man ska vara krass så kan du besvara den frågan bäst själv genom att prova den aktuella cykeln hos en duktig handlare.
Vad menar du med 52cm i ramhöjd?
Om du inte förstår till 100% varför jag frågar så kan du läsa http://sheldonbrown.com/frame-sizing.html
Jag rekommenderar f.ö. den artikeln även om du skulle ha 100%-ig koll. ;)
 
Rätt storlek o pris

För storleken anpassning rekommenderar jag en bra racercykelhandlare. Tag med dig själv papper och penna och skriv själv ner de mått han kommer fram till.
För priset gå till en lokal cykelklubb och titta och fråga efter vem som säljer sin begagnade racer. För mellan 2-5 lappar bör du kunna få en lätt och rätt racer.
Att utan att prova dig på en cykel säga ramstorlek si eller så är en omöjlighet. Benlängd, bållängd och armlängd avgör vad som passar dig.
När du vägt din MTB på badrumsvågen och en racer så kan du göra ditt val. I backarna räknas varje gram.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
pagren Cykelstorlek? Långcykling 2
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.