MTB val?

Behöver tips och råd om mtb-köp och hoppas på lite hjälp av alla er som kan. De flesta ev er inbitna åkare tycker kanske att jag siktar på billigt skräp men jag kan inte lägga ut mer än 5-6000 kr. vill heller inte köpa nåt begagnat eftersom jag inte kan så mycket om hojar. Kommer mestadels köra stadtrafik men vill även att den ska klara lagom skogsåkning. har fått ett pris på en Crescent Balder, 5000:-. Är mycket tacksam för synpunkter!
 
Köp begagnat.

Mitt tipps till dig är att du ändå bör titta på begagnatmarknaden. För 6000 kan du få en fin statscykel men vill du ha nått som går att ta ut i skogen så handlar det om ca 10000 och uppåt. Ett litet tipps vid begagnatköp är att sikta på en cykel som har min Deore alt STX RC växelgrupp, det brukar man säga är minimikrav vid skogskörning. Skulle du hitta en ny cykel med Deore för 6000 så är det ett riktigt bra pris. Ta med någon cykelkunnig kompis vid cykelköpet så ska du nog göra en bra affär.
Lycka till med cykelköpet!
 
Har själv en Cycle Pro Zyclone sedan snart 4 år. Shimano STX RC-komponenter och Tektro-bromsar. Grymmaste cykeln! Betalade nog 5500-6000 nånting. Det enda som gått sönder är framhjulets lager en gång och jag har kört hårt med hojen. Kan rekommendera märket.

Tipset är att gå till en mindre butik i början på hösten, då brukar cyklarna reas ut.

Magnus som har Cykel & MTB-butik i Alingsås, riktigt bra! Undvik Sportson och liknande storbutiker som tar ut överpriser för att finansiera sina stora organisationer.

/David
 
Jag kan inte mycket om MTB, men var i precis samma sits som du i höstas och köpte mig en Balder. För mig var den tänkt som ersättning till racern under vinterhalvåret plus ngn enstaka skogsstig.
Handlaren sade att den var bra som landsvägscykel, men inget han ville rekommendera till rent MTB-bruk (så att säga). Isf skulle man köpa en med bättre växlar (m.a.p slitage eller när man behöver "sparka i en växel").
En ny Balder verkar dock skilja sig oerhört mycket från en äldre. Det är bl a bättre växlar och fälgar, fast så kanske det är för alla modeller. Ivfsh är jag riktigt nöjd med den för mitt landsvägscyklande. Den är snygg också! :)
 
Lär dig!

Att köpa något för 5-6000 som man ska använda mycket är för mig att betrakta som en viktig investering. Kanske inte i kronor räknat, men du ska ju trivas med cykeln, unerhålla den och utvecklas med den.

Det är ju bara att lära sig lite om cyklar! Köp ett par MTB tidningar och snacka runt i ett par affärer. På ganska kort tid har du koll både på marknad och modeller.

Köp för allt i världen en begagnad cykel!

Beg. pris är ofta ca 60% av nypris för en bra cykel. Det innebär som skrivits tidigare att du kan få en cykel i 10000-kronorsklassen. 8-10 000 är en brytpunkt för MTB. Över kan man börja prata om tävlingskapabla cyklar.

Efter ganska lite cyklande kommer du att lärt dig att uppskatta en finare komponentgrupp.

OBS: En ny LX grupp är ofta bättre än en 3 år gammal XT, så åldern har en viss betydelse.

Ålder, vikt och komponentgrupp (förutsatt att storleken är rätt) är i princip allt du behöver titta på. Om cykeln verkar fräsh och väl underhållen.

lycka till

/föhl
 
ok, det låter som en överväldigande majoritet för att jag ska klippa en beg. cykel...
ska väl då köpa nåt med minst deore växlar. finns det några märken att rekommendera framför andra, eller finns det kanske några märken att undvika? merida tex, nån som vet nåt om de cyklarna?
 
merida=dyra?

HenkeD; sa:
ok, det låter som en överväldigande majoritet för att jag ska klippa en beg. cykel...
ska väl då köpa nåt med minst deore växlar. finns det några märken att rekommendera framför andra, eller finns det kanske några märken att undvika? merida tex, nån som vet nåt om de cyklarna?

Jag vet inte om jag är säker på vad jag säger nu men jag tycker merida verkar dyra. Själv kör jag en nishiki team med i huvudsak xt, jämfört med min kamrats merida med deore så är var min ca 2000.- billigare. Sen kan det ju handla om prisskillnader mellan olika säljare och så, men jag har fått intrycket av att merida tar betalt för namnet. Någon som vet får gärna rätta mig om jag har fel.

// Filip
 
Undvik Crescent och merida. Sett mkt skumt med dem.

kika på GTs sortiment för i år. De har väldigt fina ramar man kan riktigt växa in i och uppgradera.
 
Crescent ok

Har haft att göra med ett antal Crescentcyklar under åren och aldrig stött på något märkesspecifikt problem. Tvärtom tycker jag att Crescent alltid hållt i längden. Fast då handlar det mer om vardagscyklar, även om jag tyckte om att misshanda min Balder i skogen för några år sedan. Den rullar fö fortfarande, som pendelcykel till jobbet...
 
Crescent har kört med uddakomponenter (Suntour med mera) . Har sett flera med "fel" delar till exempel .. De har inte tagit hänsyn till ramvinklar och sådant när de byggt cykeln så växlarna fungerar väl inte sådär jättebra.

Sett på merida med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
Catalina MTB dämpad eller odämpad? Långcykling 5
swat MTB ram Långcykling 1
perlowdin MTB i Himalaya Långcykling 0
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Island runt på MTB!? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.