MTB dämpad eller odämpad?

Jag står i färd med att köpa en MTB och undrar om det finns någon nackdel med att ha en downhillcykel med dämpning när man cyklar på landsväg? Jag har tänk att använda cykeln både för skogs- och landsvägsturer.
 
Downhillcykel på landsväg

Hej

Det beror helt på vilken cykel det är du funderar på, en downhillcykel tror jag inte att det är, menar du en heldämpad (dämpad både fram & bak så fungerar den bra förutsatt att du är duktig cyklist och har ett bra rundtramp. Effektförlusten ligger i ökad vikt och gung när du tar i, men den är bekvämare och mer lätthanterlig i svåra partier. Fördelen med en framdämpad är lägre vikt, inte lika farligt gung och lägre pris.

Själv kör jag med en framdämpad Trek 10,3kg =)

// Henrik
 
Dämpning är inte bra på landsväg

En dämpad cykel är bra i terräng (förstås) och i synnerhet en heldämpad hoj kan ge en mjuk åktur, och i vissa fall bättre framdrivning, då den inte hoppar lika mycket som en odämpad och därmed ligger däcket an mot underlaget i större utsträckning. MEN dämpning ger också en svajig gång, i synnerhet uppför om man står upp och trampar, vilket leder till kraftförluster. Och på landsväg är det på tok för svampigt med en heldämpad hoj. En "kompromiss" är att endast ha en framdämpare, vilket de flesta hard-core MTB åkare har (ej downhill).

Ett alternativ är att välja en modell med antingen låsbar dämpning, vilket det finns ett flertal av, alternativt en modell där det är lätt att justera hårdheten i dämpningen.

Luftdämpare är överlag lite styvare, och lättare, men inte lika följsamma som fjäderdämpare.

En heldämpad hoj är också avsevärt tyngre, vilket blir drygt i längden. Det finns nu ett par modeller som är lätta, med begränsad slaglängd i dämparna, för cross-country bruk, men de kostar en hel del.

Mitt råd är att endast ha en XC-MTB med framdämpare om du inte tänkt att tricka mycket med hojen (Typ hopp och drop-offs)eller köra downhill. Väljer du det senare måste du ändå välja en hoj som blir ett monster på landsväg och du kommer att avsky den på landsväg!
 
Halloj, det är stor skillnad på heldämpade cyklar för XC bruk och de som är för DH. DH hojjar kan man köra nerför och leka i hopp med. That's it. Inge mer, de är dyngtunga, svindyra och har bara en klinga fram. Men de senaste åren har det kommit heldämpade XC cyklar som är riktigt lätta och fina. En sådan kan var något för dig. Men om du är sugen på att köra landsväg så ska du inte ha en MTB över huvudtaget. Skaffa en begagnad landsväg hojj istället. Jag fixade i ordning en gammal landsvägs hojj för något år sen för runt 1500 spänn och det är riktigt skojj att dra ut på den ibland. Så skaffa en MTB för skogen och en racer för vägen är mitt tips.
 
hybrid

hej!
en hybrid är vad du letar efter.
jag kör sen ett par år tillbaks en hybrid med framdämpning och dämpning i sadelstolpen. nåt som funkar alldeles utmärkt.
jag kör aldrig mer en cykel utan framdämp, men en heldämpad förlorar som föregående talare sagt, massor kraft.
köp en hybrid och var glad människa!
/j
 
Beror på hur man trampar

Om Du verkligen menar en "downhill" cykel är de hopplösa på landsväg. De är tunga och gjorda för att åka utför så snabbt som möjligt. Däremot går det utmärkt att cykla en vanlig MTB med framdämpning på landsväg.

Om man jagar sekunder skall man naturligtvis ha en racer. Men annars är det ingen nämnvärd skillnad. Vi cyklade 400 mil i somras med framdämpade cyklar i sydostasien. Och trots att vi har lockout (Manitous SXR 80 mm) kan jag inte dra mig till minnes att vi stängde av dämpningen en enda gång. Det handlar mycket om hur man lägger ner kraften, trampar man lungt och smidigt är skillnaden minimal. Faktum är att de enda gånger vi använt lockouten är i alperna, då det varit oändliga tröttsamma stigningar och man velat ta till vara varje möjlighet att spara kraft.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
swat MTB ram Långcykling 1
perlowdin MTB i Himalaya Långcykling 0
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Island runt på MTB!? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.