Cykel på tåg/buss/flyg

Finns en risk för att jag skapar en tråd i ett ämne som det finns "massor" av trådar om, men jag skyller på att jag är nyreggad och har massa andra problem.
Jag och min flickvän har i sommar upptäckt att cykelsemester is the shit.
Nu är tanden är blodad har planeringen för en längre resa nästa sommar börjat.. Tanken är att vi ska cykla från Kiruna/Gällivare via Tornedalen till Stockholm. När jag kollar runt på transporter upp till starten, blir det problem. SJ vägrar ta cyklar och flygbolaget tar bra betalt för resan och extrabagaget som cykel och packningen innebär.
Så, finns det andra sätt?
 
Är Du säker på att man inte får ta med cykel på SJ Nattåg?

Jag har ingen aning men jag vet att jag (och många fler) släpar på fjällpulka+skidor på deras tåg. De sakerna tar också stor plats. På SJ nattåg finns ju bagagerum stort nog för en cykel.
 
Bussgods

är ett alternativ. Ett annat är att ta isär cykeln och ha den i en kartong eller väska på tåget (Liggvagn förslagsvis) så att det inte framgår att det är en cykel.

Thure
 
är ett alternativ. Ett annat är att ta isär cykeln och ha den i en kartong eller väska på tåget (Liggvagn förslagsvis) så att det inte framgår att det är en cykel.

Thure
Som jag har fattat det, så finns det inte nån möjlighet att transportera cykel med SJ. Deras regel all bagage ska kunna bäras av passageraren. Möjligheten att lämna in en cykel och betala för det är borttagen.
Ett alternativ är att plocka i sär cyklarna. Men varken jag eller tjejen har några hyperlätta cyklar. Jag har en militärhoj och tjejen har en Kronan. De paketen blir varken lätta eller diskreta. Sedan tillkommer övrig packning.
 
Som jag har fattat det, så finns det inte nån möjlighet att transportera cykel med SJ. Deras regel all bagage ska kunna bäras av passageraren. Möjligheten att lämna in en cykel och betala för det är borttagen.
Ett alternativ är att plocka i sär cyklarna. Men varken jag eller tjejen har några hyperlätta cyklar. Jag har en militärhoj och tjejen har en Kronan. De paketen blir varken lätta eller diskreta. Sedan tillkommer övrig packning.

Det kanske är billigare att försöka köpa varsin hoj där uppe - ny eller begagnad och sedan sälja när ni kommer hem. Skillnaden mellan vad ni ger och får vid försäljning kanske är billigare än transport genom mer eller mindre hela Sverige. Begagnad så kanske ni rent av kan sälja med för samma pris ni köpte..

Dock är det jävligt dåligt att det inte går att få med en cykel på tåget numera. Det snackas om miljövänliga transporter osv. Men när man vill göra kombinera två miljövänliga transporter, tåg och cykel så fungerar det inte.
 
Exakt.
Enda alternativet som jag hittat är att flyga upp till Gällivare. De tillåter cykel mot extra betalning.
Det känns inte helt 100 att inleda en cykelsemester med en flygresa.
Ska kolla runt efter lite andra möjligheter. Om nån har ett förslag mottags det gärna.
Att köpa cykel där uppe är uteslutet. Jag behöver min krigshäst som sällskap.
5eeaaa27-d148-9d41.jpg
 
Skicka cykeln med Bussgods

Kostar 500 kr i hela landet men måste packas i en kartong, kan man fixa i cykelaffär. Beroende på storlek kan man få lossa trampor och styret, ev hjulet med om det är en liten kartong.

SJ hatar cyklar. I maj när vi var ute och cyklade skulle min kompis åka hem tidigare från Söderhamn. HOn letade hon efter kartong på 5 olika ställen och fick inte tag på nån så hon bestämde i allafall att ta med den på tåget. Fick en rejäl utskällning men fick åka med till Stockholm. Vid nästa byte (hon skulle till Halmstad) sa konduktören att hon fick gå av med sin cykel. Men hon vägrade och då hotade de med polis. Mycket riktigt vid nästa station väntade polisen för att ta henne av tåget. SJ tog hennes biljett och sa att han skulle vara "snäll" och inte polisanmäla.

Så hon fick leta tältplats och köpa ny biljett nästa dag, leta kartong och skicka cykeln med Swebus.
Det är sjukt att man ska bli behandlad som en kriminell för att man vill ha cykeln på på tåget...
 
Kostar 500 kr i hela landet men måste packas i en kartong, kan man fixa i cykelaffär. Beroende på storlek kan man få lossa trampor och styret, ev hjulet med om det är en liten kartong.

SJ hatar cyklar. I maj när vi var ute och cyklade skulle min kompis åka hem tidigare från Söderhamn. HOn letade hon efter kartong på 5 olika ställen och fick inte tag på nån så hon bestämde i allafall att ta med den på tåget. Fick en rejäl utskällning men fick åka med till Stockholm. Vid nästa byte (hon skulle till Halmstad) sa konduktören att hon fick gå av med sin cykel. Men hon vägrade och då hotade de med polis. Mycket riktigt vid nästa station väntade polisen för att ta henne av tåget. SJ tog hennes biljett och sa att han skulle vara "snäll" och inte polisanmäla.

Så hon fick leta tältplats och köpa ny biljett nästa dag, leta kartong och skicka cykeln med Swebus.
Det är sjukt att man ska bli behandlad som en kriminell för att man vill ha cykeln på på tåget...
Tack, Bussgods blir det. Nu återstår bara den roliga delen av reseplaneringen. Nästan så man vill undvika SJ helt i planeringen.
 
Tack, Bussgods blir det. Nu återstår bara den roliga delen av reseplaneringen. Nästan så man vill undvika SJ helt i planeringen.

I Norge är de betydligt vänligare inställda till cyklar. Här kostar cykeln halv pris, max 180 nok. Varför inte försöka ta er till Norge och ta en finare tågresa norrut. Utgå från Narvik istället och cykla malmvägen till Kiruna. En sväng till fjällen på vägen?

Annars är det länsbussar som gäller, men det kan bli många byten.
 
Stoppar man cykeln i en väska så är det inga problem förutom var man gör av väskan väl framme. Finns massor med cykelväskor på marknaden, kräver normalt viss demontering för att cykeln ska få plats. Hade dock föredragit att man får ta med cykeln som den är, som man faktiskt får på vissa tåg (till exempel öresundstågen). SJ gör verkligen ingenting för att främja cykling.
 
Cykel på tåg = brottsligt

...Fick en rejäl utskällning men fick åka med till Stockholm. Vid nästa byte (hon skulle till Halmstad) sa konduktören att hon fick gå av med sin cykel. Men hon vägrade och då hotade de med polis. Mycket riktigt vid nästa station väntade polisen för att ta henne av tåget. SJ tog hennes biljett och sa att han skulle vara "snäll" och inte polisanmäla.

Man baxnar över SJ:s avsky mot cyklar. Själva gör dom reklam för att tåget är så miljövänligt. Cykel är om möjligt ännu mer snällt mot miljön - är det så att SJ anser cykeln vara en för hård konkurrent?

I nämnda fall med polisen som väntade på stationen tror jag att jag gärna hade blivit polisanmäld och fått böter. En sådan böteslapp hade nästan varit en trofé och hade varit snygg att sprida på diverse forum i omvärlden. Saker som är självklara utomlands är brottsliga här. Märkligt
 
Cykelförbudet grundar sig nog i praktiska anledningar och en alltför stor generalisering.

Som daglig tågpendlare mellan Uppsala och Stockholm är jag väldigt tacksam för att det inte ska strulas med cyklar i tid och otid i trånga loktågsvagnar. Och så vill nog SJ ha möjligheten att byta runt vagnar bäst de vill i tågseten utan att behöva tänka på om de får med en godsfinka till cyklar. Att cyklar skulle få transporteras "uppfällda" i en vanligt vagn känns för mig uteslutet av säkerhetsskäl om det skulle hända något vilkek skulle försvåra en utrymning.

Men på Norrlandstågen borde man ju kunna vara lite frikostigare kring bagagereglerna. I princip samma tågset används konstant. Dessutom brukar stoppen på stationerna vara betydligt längre än för vanliga regionaltåg så det borde finnas tid att hämta upp bagage ur en godsfinka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.