Örebro till Paris på cykel

Hej!
Jag och en kompis ska under antingen Juni eller Juli cykla från Örebro till Paris. Min kompis gör dett som projektarbete i skolan men då min gymnasieintiktning inte tillåter detta följer jag endast med för nöjets skull.

Vår enda riktiga regel är att det enda fordonet som får användas är cykel. Därför blir Öresundsbron ett måste. I övrigt så är vi totala rookies i sammanhanget och behöver all vägledning vi kan få.

Vår första tanke när vi kollade över Europa-kartan var "usch, vi vägrar cykla genom gråa industrityskland". Istället tänkte vi oss omvägen Holland-Belgien. Är detta en omväg värd att ta och stämmer verkligen våra förutfattade meningar om Tyskland? Eftersom att min kompis gör detta som ett prestationsinriktat projektarbete då han går idrottsprogram så är det planerat att vi ska pressa oss ganska hårt. Hur långt cyklar man då per dag? Och hur lång tid kan vi räkna på till Paris på ett ungefär? Värt att tillägga är att vi båda är relativt vältränade med många år av hård satsning på fotboll och i mitt fall på senare tid löpning.

Cykelmässigt så har båda två möjlighet att låna varsin trekking-bike från Haro av ett värde av ungefär 10 000kr. Är detta en fullvärdig aspirant för att klara den långa resan? Vad gäller pakethållare har jag snappat upp att Tubus ska hålla fin kvalitét. Stämmer detta och kan man montera en sådan på en såpass sportig cykel som Haron är? Vad gäller väskor - storlek, modell och placering så är jag totalt ovetande och behöver detta beskrivet så bra som möjligt. Eftersom att detta är en engångsföreteelse så används bara denna utrustning en gång. Därför måste jag fråga, hur ser begagnatmarknaden ut på denna utrustning eller finns den tom att hyra?

Då jag via släkt får chansen att gå en snabbkurs i cykelreparation i en cykelverkstad över en eller två dagar så kommer jag antagligen få reda på allt jag behöver om detta. Vad gäller boende är vi osäkra om vi ska bo i tält eller i vandrarhem. Hur bra campingplatser finns det och hur hårt hållar man på den icke-befintliga allemansrätten i t.ex. Tyskland? Matfrågan är också en osäkerhet men om vi skulle välja camping så är stormkök absolut planerat.

En sista fråga gäller hemresa. Hur vänliga är flygbolag med att ta med sig hem cykel att och alla dessa cykelväskor med packning? Är tåg ett smidigare alternativ?

Om det är någonting vi glömt, vänligen uppmärksamma det!

Tacksam för svar!

Simon Schagerström
 
Senast ändrad:
Sitter på jobbet så mitt svar blir inte särskilt uttömmande men...

Ni kan inte cykla över öresundsbron eller stora bältbron i Danmark, ni måste ta tåg. Regeln att ni bara får använda cykel som transportmedel faller alltså lika mycket här som om ni hade tagit båten direkt till tyskland.

Jag har ingen koll på vilken cykel ni tänkte använda, men på de fina vägarna i västeuropa kan man använda i princip vilken cykel som helst. Lägg pengar på en regnjacka eller ett bättre tält istället för på tubus-pakethållare, ni klarar er troligtvis bra med en standard i stål eller aluminium från er lokala cykelhandlare. Det finns fina modeller som har extra stöd för väskorna för under 500 kr.

Tyskland är fullt av cykelvägar och mysiga småvägar, jag uppfattade det som allt annat än grått och trist när jag cyklade från bodensee till Rostock. Belgien och Holland ska också vara trevligt, men kanske mer tätbefolkat och därmed svårare att hitta tältplatser.

I princip alla flygbolag tillåter cykel men bara ett fåtal går med på 20 kg + cykel till ett fast pris. Om man flyger med 15 kg packning och 12 kg cykel blir det dyra pengar i övervikt om man inte kan boka in cykeln till ett fast pris. Från paris borde det vara smidigare att ta tåget, om ni kombinerar flera lokaltåg bör det inte vara några problem med cyklarna heller (jag vet egentligen inte, en gissning!). Om inte annat blir en cykel enkelt ett bagage om man packeterar den och sätter axelrem på. :)

Fortsättning följer kanske... Om jag inte glömmer bort er när jag kommit hem :)
 
Hej! Tack för ditt svar, har bara en fråga!

Jag har ingen koll på vilken cykel ni tänkte använda, men på de fina vägarna i västeuropa kan man använda i princip vilken cykel som helst.

Vad använde du för cykel till din Tysklandsresa? Ska man lägga vikt på bekvämlighet eller fart?
 
Roligt att läsa om era planer inför sommaren. Jag ska själv göra en cykelresa till Italien, Florens,nu i sommar. Jag hade tänkt att starta veckan före midsommar och vara framme ca 15 juli. Har som ni ingen erfarenhet av långcykling med packning, men har cyklar mycket under många år. Ni vet kanske vad mitt användarnamn betyder? Iallafall ska jag använda min cx och en vagn av typen Extrawheel då cykeln inte har några fästen för packning osv.
Den här vintern har jag varit lite krasslig, så planerna har ändrats lite. Jag startar nog med att ta båten till Kiel eller flyga till Hamburg och sen har jag tänkt ta närmaste vägen till Holland och följa några cykelleder hela Nordsjökusten. Sen genom Amsterdam och så långt ned det går, mot Maastrich. Sen har jag tänkt att sikta på Moseldalen och vidare mot Bodensjön, därifrån tar jag vägen över Passo Stelvio. Efter det blir det att hitta till Florens.
Det är roligt att planera och fundera ut resvägen. Men att kolla på alla bloggar och läsa reseberättelser blir ibland lite rörigt, man får så mycket goda råd.
Att jag tar vägen över Holland beror på att jag fått för mig att det är ett cykelvänligt land och att det finns mycket markerade cykelvägar. Jag har varit en del i Tyskland och det är riktigt bergigt i vissa delar och jag har tänk använda de första delen av resan som uppvärmning inför alperna. Jag har inte provat att cykla med vagnen än, får använda våren att träna på hur den ska packas och hur tungt det går.
Vet inte heller om jag tar med något tält, det blir mycket packning. Jag menar tält, liggunderlag och sovsäck. Men som sagt det är roligt att planera.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Cykelresa Sommaren -11:

Finns två varianter, antingen Köpenhamn-Marseille eller Örebro-Paris. Vilket alternativ tycker ni är bäst?

Checklista:
1. Ordna med kartor
- Behöver kanske bara vanlig bilkarta
- (Sverige) Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike
2. Bestämma Cykel
- Jesper tar sin nya damcykel och Simon försöker låna/hyra liknande cykel
- Båda hyr sportcykel
3. Planera resplan
4. Boka flyg och tåg
- Marseille eller Paris?
- Till Köpenhamn eller bara över Öresundsbron?
5. Kolla med boende
- Tält eller vandrarhem?
6. Gå kurs i cykelreparation
7. Köpa hem cykeltillbehör
- Vattenflaskshållare
- Framhjulsboxar eller annan packningsmöjlighet
- Reparationsdelar och reservdelar
- Pakethållare?

Budgetlista:
1. Flygresa
- Marseille: http://www.bravofly.com/vg1/booking/booking1.action?idBooking=101003166&error= : 1250kr
- Paris:
http://www.bravofly.com/vg1/search/results.action?idRequest=1415993674
935kr
2. Tåg:
- Köpenhamn: 950kr http://www.sj.se/purchase/bookchoosetraveladditions.form
-Öresundsbron: 210kr http://www.malmotown.com/sv/visitors/artiklar/resa-till-kopenhamn
3. Boende
- 300xy = 4200kr
y = Antal nätter (14)
4. Mat
200x14 = 2800kr
5. Cykeltillbehör
- Kartor: 300kr
- Flaskhållare: 200kr
- Packmöjligheter: 1500kr
- Reparation: 400kr

Totalt Marseille: 11600kr /Person: 5800kr
Totalt Paris: 10545kr /Person: 5272kr

Gjorde en väldigt hastig budget -och checklista.
Skulle uppskatta om någon med erfarenhet kunde hjälpa mig att hitta större missar i listan

Jag förstår också att det kommer såklart tillkomma fler kostnader jag inte räknat med.

Simon Schagerström
 
Var och kollade på lite utrustning inför min resa, tält, liggunderlag och sovsäck. Det var top of line grejer. Allt vägde ca 2,7kg och rymdes lätt i en mindre cykelväska. Men, det kostar att ligga på topp ca 3700sek på outdoorexperten.
Har ni koll på vilka grejer ni ska använda och hur stort och tungt det blir?
Jag skrev inte förut men jag kommer också att prioritera fart under etapperna, så storleken på utrustningen är viktigt. Sen ska ju grejerna med över några höga pass i alperna!
Hur surfat runt och hittat info om en organisation i Holland, Cykelvandrarnas vänner ,typ, som erbjuder B&B för cyklister för max 20€. De har medlemmar i hela landet, ska leta vidare om det finns något liknande i Tyskland. Där har jag bara hittat Bett&Bike, och det är mer en typ av Hotell med klart högre priser. För jag tänker så här. Först köpa camping grejer sen kostar det att campa, man är ju hänvisad till campingplatser. Då kostar det inte mer att sova i en säng. Åsikter på det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronssonglenn Örebro - Nordkap Långcykling 3
HellyH Örebro-Ystad Långcykling 3
shekeba Uppsala-Örebro-Oslo? Långcykling 2
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.