Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet

Hej!

Jag planerar att till sommaren slå slag i saken och göra verklighet av en dröm jag länge burit på, nämligen att cykla till Turkiet. Planerar att på drygt 15 veckor ta mig från mitt hem i södra Sverige till Antalya i Turkiet och sedan flyga hem igen. Kommer att passera igenom Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien, Makedonien och Grekland på vägen.

Problemet är att jag är en komplett novis på cykling, och i synnerhet på långfärdcykling. Som max skulle jag tippa på att jag cyklat 5 mil under en och samma dag, och antalet nätter som jag spenderat i tält går att räkna på ena handen.

Mitt val av cykel blir efter en hel del lurpassande en Surly Long Haul Trucker, då den tycks rekommenderas vart jag än tittar.

Det stora bekymret för mig som egentligen inte kan något alls om cyklar är det rent praktiska. Vad behöver man egentligen lära sig att laga på sin cykel om man ämnar att genomföra en sådan här tur? Blir en liten smula mörkrädd när jag ser proffsen här inne slänga sig med exotiska termer som jag aldrig har hört talas om förut. I nuläget utsträcker sig väl min praktiska kunskap till att laga en punktering, men knappast mycket mer än så.

Tacksam för svar!
 
Gud vad jag känner igen mig själv i dig för 10-12 år sedan. Skönt förresten att du tar lite tid på dig, helt rätt.

När jag gav mig ut på min första resa så visste jag inget alls om cyklar. Det gör knappt nu heller om jag ska vara ärlig. Upptäckte i Rumänien att jag hade racerventiler men min pump passade endast för bilventiler. (eller om det var tvärt om). Jag hade ingen aning om att det fanns flera olika system på ventiler. En idiotisk grej tycker jag fortfarande. Jag fick hjälp i en by med en ny pump så det löste sig, som allting alltid gör.

Se till att lär dig hur man lagar en punka innnan du drar. Går ramen eller fälgarna eller något annat i den stilen sönder kan du ändå inte laga det själv. Växlar och bromsar och sådana saker som sakta slits sönder kan du be någon lokal cykelverkstad fixa åt dig om du känner att de börjar uppföra sig konstigt. Såklart alltid bra att kunna fixa cykeln själv - men något krav är det inte.

Efter 77000 km har jag fortfarande extremt svårt att ställa in bromsarna korrekt efter jag bytt de där kuddarna eller vad de heter, de som kniper åt runt fälgen. Ekrar har jag å gott som aldrig kört sönder heller.
 
Det gösta är väl en ej jättebra början, du kan ju ta av och på ett hjul, laga punkteringen.
Inne i hjullagret finns ett av de enkla cykelagren, du beöver konnycklar av rätt mptt mät både bak och framhjulskonmuttrarna och låsmuttern utanpå. Skjutmått är bra.
Vevlagret kräver lite andra don. Kontrollera hur ditt vevlager ser ut på yttersidan.
Styrlagret ser likadant ut. I pedalerna sitter pedallager. Det är de rörliga delarna. Kedjekransar behöver sällan bytas medan kedjor och bakkransar är förbrukningsartiklar.

2180 km med 50/dygn gör färden dryg, ca 45 dagar i vardera riktningen. När du suttit ett tag i sadeln brukar 110km vara en rimlig dagsetapp.

Låna gärna en cykelmekarbok från biblioteket, verktyg finns i överflöd, även på nätet. Köp bara rätt.
go tur
 
Glömde säga att se till att din cykel är tip-topp innan du drar. Jag har aldrig haft problem med några lager och vet inget om hur man lagar sånt. Jag har klarat mig. Det kommer du också göra om du inte kör på en skräpcykel.
 
Har cyklat kors och tvärs i Europa många gånger. Varför ska du ha en så speciell cykel? Jag har haft mountainbike för det mesta. Då kan man ju ge sig iväg på dagsäventyr i vilken terräng som helst. De rullar utmärkt. Tycker det är en myt att de rullar mycket sämre än en racer. Pumpa däcken ordentligt bara. Sen ska du ju ha packning, men det räcker väl med två packväskor i denna värld av minimalistiska prylar? Och tvättmedel.

Gör det inte så komplicerat. Det gör nästan ingen som cyklar runt i Europa
:eek:)
 
Glömde säga att se till att din cykel är tip-topp innan du drar. Jag har aldrig haft problem med några lager och vet inget om hur man lagar sånt. Jag har klarat mig. Det kommer du också göra om du inte kör på en skräpcykel.

Fräckt att få svar från mannen som väckte den här idén från första början. Det var just din sida som gjorde mig intresserad av långfärdcykling, och resande överhuvudtaget. Nu blev det ingen cykeltur just det året av flera orsaker men väl ett par veckors backpackande nere på Balkan. Men nu skall det bli av!

Tänkte pysa upp till den lokala cykelhandlaren och diskutera igenom det här med honom samt inhandla eventuella verktyg och reservdelar så fort jag fått hem cykeln och börjat cykla. Tänker nog låta honom serva den ordentligt innan jag slutligen ger mig iväg också.

Skönt att höra att det inte är SÅ mycket som man behöver lära sig. Man blir ju lite orolig när man söker runt på internet och checklistorna på reservdelar folk har med sig tycks längre än den planerade resrutten. :)

Gör det inte så komplicerat. Det gör nästan ingen som cyklar runt i Europa
:eek:)

Jag tänkte skaffa mig en dedikerad touringcykel just för att det är touring jag tänker ha den till. Känns säkrare på något sätt, och man har ju hört så mycket gott om just Surlys LHT. Sen kommer den nog att bli kanon att pendla på till jobbet framöver också. Kommer nog att bli fyra packväskor trots allt. Det blir ju en del bråte att släpa på i slutändan, så en touringcykel får det bli. :)
 
Turkiet

Åk du i väg till Turkiet. Välpumpade däck och en bra sadel. Sedan ordnar sig resten. Man kan bli lite uppskrämd av proffsen som säjer att man måste ha en hel verktygslåda med sig. Det är nog annorlunda mitt inne i Afrika. Jag har bara åkt turer i Sverige men snart är jag pensionär och då skall jag till att börja med cykla genom de baltiska staterna. Sedan har jag en dröm om Gibraltar.
 
Jag tycker du ska lyssna på Lars Bengtssons råd... köper du en ny cykel så kommer du inte behöva ha med dig en massa verktyg. När jag är ute har jag bara med mig väldigt lite verktyg.
Det här har jag med mig:

1 st universalverktyg med insex+skruvmejsel, typ art# 54023 på Biltema
1 st multitång, (mest för att den har ölöppnare och konservburksöppnare)
2 st däckavtagare
1 st lagningssats
1 st extraslang
1 st pump

Mer har jag aldrig behövt och tänker inte heller ta med mig mer förrän jag blivit bevisad om motsatsen.

Det jag skulle lägga fokus på för din del är att sticka ut på några kortare turer i Sverige innan du börjar cykla mot Turkiet. Så du vänjer dig vid din utrustning och kommer underfund med vad du vill ha med dig och vad du inte vill ha med dig.
 
Utsidan när den är som bäst!

Så mycket hjälpsamhet och kloka råd. Gillar inställningen att det inte behöver vara så himla komplicerat. Dä årner säj, som vi säger i Värmland.
 
Gösta Åkerman!! När tänker du åka??

Har planer på att ta den rutten åt andra hållet. När tänker du cykla iväg?? Kan åka i slutet av Juli om du är intresserad av sällskap!!:)
 
Det där verkar suveränt - Lycka till ! Vanliga cykelreparationer är ganska enkla för det mesta, prova i förväg som ett litet hobbyproject:
Byt en slang och laga en punka. / Byt kedja / Byt broms el vxl vajer och justera sen broms/vxl efteråt / Byt en eker / skruva bort pedaler, sadel, pakethållare och montera tillbaks...
Finns en massa instruktioner att hitta på nätet, även youtube-videos.
http://bicycletutor.com/
http://www.parktool.com/blog/repair-help

Det är samma grej med tält och camping, det finns hur många tält som helst att välja mellan, och hur mkt åsikter som helst om vilket som är bäst. Forska lite, men egentligen är det inte så viktigt.
 
Helt rätt, det viktigast är att ha lust och så göra det. När jag cyklade till Italien och åter gick det med bara några punkor. Å andra sidan har jag varit ute och cyklat med ungar som haft dåliga cyklar i alla leder och där allt från axlar till vevar gått av.
Med en välbyggd fräsch cykel är det bara att köra på!
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.