Flyg, cykel och nybörjare

Ställer nu min femtielfte fråga med anledning av stundande cykeltur i Frankrike.

CYKLARNA
Vi har äntligen lyckats få tag i varsin cykelkartong från en cykelaffär och i dessa kommer vi att lasta cyklarna vid utresan. Vi har inte lust att, förutom ordinarie packning, även släpa på varsin stor cykelkartong. Antingen slänger vi dem eller skänker bort dem till någon annan cyklist som just då skall till att flyga iväg.

När vi efter turen återvänder till flygplatsen kommer vi inte längre att ha några cykelkartonger. Vad göra? Vi kan inte räkna med att på flygplatsen hitta några nyanlända cyklister som vill bli av med sina kartonger. Vi kan knappast heller räkna med att cykelkartonger säljs på Nice flygplats. Inte heller kan man räkna med att hitta en cykelaffär på rimligt avstånd från flygplatsen som just då råkar vilja bli av med två cykelkartonger....

Hur gör ni erfarna långcyklister? Har ni något emballage som ni släpar runt längs turen, eller checkar ni in på hotell första natten och ber att få lämna kartongerna där under er cykeltur? Om så får vi nog planera om lite grand eftersom vi inte planerat att bo på hotell första natten.

Finns det andra lösningar än kartong eller specialväskor för cykeltransporter?

ÖVRIGT BAGAGE
Vi kommer troligtvis att ha 6 st. cykelväskor med oss. När ni gamla rävar flyger, checkar ni då in cykelväskorna en och en eller lägger ni dom i en större väska för att slippa ha flera kollin som kan riskera att komma bort.

JAg funderar på att ta så mycket som möjligt i handbagaget och lägga verktygsväskan, tältpinnarna och köksprylarna tillsammans med cyklarna i kartongerna. Är detta en användbar metod???

Som sagt, detta var de femtielfte och femtitolfte frågorna. Hoppas ni orkar svara även på dessa.

/Joakim
 
Banankontakt; sa:
Ställer nu min femtielfte fråga med anledning av stundande cykeltur i Frankrike.

CYKLARNA
Vi har äntligen lyckats få tag i varsin cykelkartong från en cykelaffär och i dessa kommer vi att lasta cyklarna vid utresan. Vi har inte lust att, förutom ordinarie packning, även släpa på varsin stor cykelkartong. Antingen slänger vi dem eller skänker bort dem till någon annan cyklist som just då skall till att flyga iväg.

När vi efter turen återvänder till flygplatsen kommer vi inte längre att ha några cykelkartonger. Vad göra? Vi kan inte räkna med att på flygplatsen hitta några nyanlända cyklister som vill bli av med sina kartonger. Vi kan knappast heller räkna med att cykelkartonger säljs på Nice flygplats. Inte heller kan man räkna med att hitta en cykelaffär på rimligt avstånd från flygplatsen som just då råkar vilja bli av med två cykelkartonger....

Hur gör ni erfarna långcyklister? Har ni något emballage som ni släpar runt längs turen, eller checkar ni in på hotell första natten och ber att få lämna kartongerna där under er cykeltur? Om så får vi nog planera om lite grand eftersom vi inte planerat att bo på hotell första natten.

Finns det andra lösningar än kartong eller specialväskor för cykeltransporter?

ÖVRIGT BAGAGE
Vi kommer troligtvis att ha 6 st. cykelväskor med oss. När ni gamla rävar flyger, checkar ni då in cykelväskorna en och en eller lägger ni dom i en större väska för att slippa ha flera kollin som kan riskera att komma bort.

JAg funderar på att ta så mycket som möjligt i handbagaget och lägga verktygsväskan, tältpinnarna och köksprylarna tillsammans med cyklarna i kartongerna. Är detta en användbar metod???

Som sagt, detta var de femtielfte och femtitolfte frågorna. Hoppas ni orkar svara även på dessa.

/Joakim

Jag är ingen gammal räv med har flugit någre gånger med cykel. Jag har inte förpackat min cykel. Det enda jag gjorde var att på flygbolagets begäran skruva av pedaler och vrida om styre och släppa ut luft ur däcken. Sen skruvade jag av bakväxeln och hängde upp den med ståltråd i kedjestaget. Cykeln har alltid kommit fram helt utan skador. Väskorna packade jag i en jättestor plastpåse som jag erbjöds av personalen vid incheckningen. Jag tog med mig styrväskan som handbagage. Mitt råd är att inte lägga några grejer med i cykelkartongen förutom cykel. Packa ner alltihop i en stor påse i stället som dukan få vid incheckningen. Lycka till
 
Air France

Förra året sålde Air France cykelkartonger för ca 6 euro, på flygplatsen (Paris). Vi kom dock lite sent till incheckningen så cyklarna flög hem "nakna", tyvärr fick min framgaffel en rejäl smäll och behöver förmodligen bytas ut... M.a.o kom i tid så att du hinner köpa kartongen!
Inkan
 
Det här är kanske lite off-topic, men ändå...
Det bästa är hård väska till cykeln.
Men om du ska packa i kartong, tag av växel och annat ömtåligt som sticker ut, viktigt är också att sätta distanser i fram och bakgaffel, så de inte klämms ihop.
 
Vi har använt hotellmetoden för förvaring, har inte testat att ragga upp cykelkartong innan hemresa. En ide kanske kan vara att kolla upp cykelbutiksutbudet på hemreseorten innan avresa för kartongraggning.

För cykelväskor använder vi en stor påse, egentligen gjord för stor ryggsäck vid flygresa, som har plats för cykelväskorna.

Tänk på att ju tyngre kartongen blir, med annat än cykeln nedstoppat desto större är risken att kartongen kan haverera.

Har tidigare kört utan kartong men slutat sedan ramen fick en rejäl kyss, som kunde ha slutat med förskräckelse.

Här en bra länk med beskrivning på hur man packar cykeln i en kartong
http://www.adventurecycling.org/features/boxingbike.cfm

Lycka till!

P.S. Själv hade vi 2 underbara cykelveckor i södra Frankrike i juni D.S.
 
Var i Nice i våras

Vi hade inte nån låda eller förpackning.
Köpte byglar som skyddade bakväxlerna. Vred styren,
vinklade också handtagen så att reglage skyddades
så mycket som möjligt.
Lindade lite bubbelplast runt reglagen.
Tejpade fast vajrar där jag trodde att man av
misstag skulle kunna slita i dom vi lastningen.
Tog av pedalerna. Lättade på trycket ;-)
Ett bakhjul var skevt vid hemkomsten.
Glöm ej ekernyckel.
Vi hade bagaget i stora mjuka väskor typ sportbagar,
som vi lämnade på hotellet i Nice.

Lite mer om resan på http://skothagen.has.it

När ni kommer hem måste ni berätta hur det gick.

Mvh Anders & Evy
 
På utvägen en riktig cykelkartong för cykeln, och en stor påse tillverkad av en lätt o stark presenning för cykelväskorna. När man kommer fram så slänger man kartongen och tar med sig cykelväskpåspresenningen.

När man skall hem igen så ser man till att man har en eller två extra dagar i stan innan flyget går, för sightseeing och så att man kan fixa en ny förpackning till cykeln. Antingen en riktig kartong från en cykelbutik, en egenmodifierad kartong (tejp och kniv behövs) från vilken butik som helst, eller ett emballage som man får på flygplatsen, typ byggplast. Man kan ju även packa ihop allt på ett Hotell och ta taxi till flygplatsen....

Har funkat perfekt till t/r till USA, Japan och Alperna!!
 
Har fraktat cykeln oförpackad åtskilliga gånger med olika flygbolag, den senaste gången (från Mallorca) t.o.m. utan att släppa ut luften ur däcken. :)

Det har funkat utmärkt.

Pedalerna tar jag bort med en vanlig U-nyckel.

För övrigt kan jag tipsa om att det går utmärkt att cykla på småvägar till Arlanda från Stockholm (via Kimsta), nästan ända in i hissen till avgångshallen.

R
 
Cykelväska

Jag köpte en cykeltransportväska på Biltema. Fick montera av lite prylar för att få ner cykeln i väskan men annars funkade det bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
seas cykel på flyg? Långcykling 12
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
jd Cykel på flyg - övervikt Långcykling 12
Cykel på flyg Långcykling 6
Sam Borombon Cykeltransportväska för flyg Långcykling 8
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
A.K Flyg till Sapporo, extremt dåligt utbud? Långcykling 27
pergit Transportera cyklarna med tåg/buss/flyg??? Långcykling 5
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.