Transportera cyklarna med tåg/buss/flyg???

Hej!

Hur förflyttar ni era cyklar om man t.ex. vill cykla från Göteborg och hem (Skåne)?
Sj har jag snackat med och det kostar ca. 400 kr. enkel/cykel oavsett hur långt det gäller!
Hutlöst.
Hälsn. Birgit
 
med lastbil

har hört av sj att dom inte ens skickar cyklarna med tåg då, utan med det betydligt mindre miljövänliga färdmedlet lastbil, när det överhuvudtaget går att få med en cykel med sj dvs. verkar tydligen vara lite olika var man frågar.
sommaren 2001 strandade jag i skåne med 39 graders feber och ville ta tåget hem, men fick då beskedet att inte sj tog med cyklar. inte heller swebus ville ha med cyklar i sina bussar.
så, frågan kvarstår!
/j
 
Ska du upp till Göteborg från skåne borde du kunna ta de tågen som går från Köpenhamn som har speciella platser utmarkerade för cyklar i de låga mitten vagnarna. Har sett flera cyklar på de tågen så det verkar inte va något problem. Ser du den till att åka när det inte är så mycke folk blir det nog ännu smidigare. Men det är klart bäst att ringa och fråga först så du inte åker på att betalla massa extra. Jag och några kompisar va förövrigt och cyklade i Åre i sommras och de som åkte tåg tog bara av fram hjulen och gjorde två paket med plastpåsar och slapp på det sättet undan att betala.
 
Jag har inte testat påsvarianten på tåg, men numera får man väl vara lite oblyg och hoppas att hela bagageutrymmet är tomt i vagnen - eller var ställer ni cykeln? Undrar också hur det går med en cykel med fasta stänkskärmar...

Det där med att Swebus inte vill cyklar måste väl rimligtvis ha med att de inte kan garantera att man kan ta med sin cykel. Den tar ju trots allt upp rätt mycket bagageutrymme. Jag har svårt att tänka mig en busschauffören som vägrar en att lägga in sin cykel i ett tomt bagageutrymme!
 
Swebus

Tyvärr är det så att Swebus säger "inga cyklar på bussen".
Detta gäller även om bussen är tom då de säger att det blir olje och smutsfläckar i bagageutrymmet som kan skada annat bagage. Men då är det bara att falla tillbaka på "påsmetoden" som nämns ovan.

Om du orkar så kan du ju alltid uppsöka en cykelaffär och be att få en av de kartonger som nya cyklar levereras i, men den e absolut inget man tar med sig i packningen.
 
Cykeltransportväska!

Köp en cykeltransportväska. Med en sådan så kan man slinka undan i princip alla problem. När jag åkte tåg till och från Motala så var det många som hade cykel med sig... :)

En bra sådan kostar 795 :- på t.ex. Cykelcity men Biltemas för 198 spänn verkar helt OK.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.