Cykel på flyg

  • Trådstartare tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)
  • Start datum

tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)

Gäst
Hallo!


Vet någon hur flygbolagen handskas med cyklar?? På en resebyrå menade man att flygplatserna har speciella väskor (ta av framhjul, pedaler...) som man packar ned cykeln i. Ingen risk för att något går sönder således. Finns dessa väskor i verkligheten??


mvh
 
svar

Väskorna finns att köpa, tror att det var för 300kr men om man reser till te.x Rom för att cykla hem till Sverige är det bättre att stoppa cykeln i pappkartongen som cykeln var i när man köper den, kartongen är ju bara att lämna men det vill man ju inte med cykelväskan, den är dessutom ganska stor.
 

tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)

Gäst
Jo, det är förstås det optimala, vår utgångspunkt är dock på annat håll, Bishkek i Kyrgystan, och målet ligger längre österut. Jag provar med att ringa Cph och fråga efter väskornas faktiska existens...
 

kjell.bavergren@abc.se (Kjell Bävergren)

Gäst
Flygbolagen handskas rätt vårdlöst med cyklar. Jag har flugit utomland under minst fem år. De gånger jag flög från Arlandas terminal 5, så kunde man köpa en jättestor kraftig kartong för cirka 125:- att lägga cykeln i. Det funkade bra. Cykeln lämnades och hämtades via "Special Luggage", vilket i Amsterdam innebar en dörr intill bagagebandet. Vid återresa från Amsterdam så var det tvång på denna kartong. Det är en fröjd att se hur vana man är vid sådan hantering i Holland, och hur smidigt det går att handla kartong, etc.


De senaste två åren har jag flugit till Nice via Zürich, vilket alltså ger en extra omlastning av cykeln. I Arlandas terminal 2 har man inga kartonger. Jag har istället använt ett glasfiberförstärkt cykelöverdrag, som ursprungligen kommer från SJ Expressgods. Samt tejpat över kedjehjul och vevarmar med ett par kraftiga ihopvikta sopsäckar. Detta funkar hyfsat, men det är inte kul när man står och tittar på hur de lastar/lastar om cykeln. Den får stryk.


Tro det eller ej, i Nice kom cykeln ut på bagagebandet! Kul om den fastnar.... Det som har tagit stryk är någon av frambromsarna, som oftast har klämts in bland ekrarna. Det löses genom att demontera bromsen och trixa tillbaka diverse brickor, fjädrar, etc... Något annat är bakväxeln. Man kan ju alltid se till att denna är så nära hjulet som möjligt. Dessutom så kan man försöka hitta en skyddsbygel för bakväxeln, som bruakr användas på "bergscyklar" (MTB).


I somras höll jag på i drygt två timmar för att fixa ovanstående, eftersom bakväxelns "glapp" gjorde att alla växlar ej kunde användas. Men det var ju lätt att köpa en något enklare bakväxel för "bergscyklar", då sådana grejor har gemensam standard för infästning, etc.


OBS! Detta var möjligt att enkelt genomföra, eftersom jag har "världens bästa kedja": Wipperman Connex som har KEDJELÅS. Just det, man böjer bara denna kedjelänk i kraftig vinkel, så är kedjan öppen. Rekommenderas!
Finns både i "vanligt" utförande, och för "HG" (Shimano). Jag har den senare varianten på touringhojen, och den tidigare på en av mina racerhojar. Ytterligare en finess med kedjan är att den inte har genomgående sprintar som rullarna sitter på. Istället så har kedjans sidoplåtar en "urgröpning" som rullarna vilar på. (Det är ett mycket starkt material som kedjan är tillverkad av). Detta får den positiva effekten att olja -eller vad man nu fördrar att använda- lättare verkligen tränger in under rullarna, istället för att enbart lägga sig utanpå dessa. På så sätt slipper man att demontera kedjan, rengöra den i fyra bad med dieselbränsle, samt att lägga den i en kaffeburk olja som man värmer på spisen
lika ofta som annars.


Jag TROR att Wipperman har en hemsida.


Vid hemkosten till Arlanda så la man otroligt nog faktiskt cykeln -rätt stor touringcykel- på bagagebandet! Idioter! Det var mycket nära att den fastnade, jag fick ta ett språng upp på bandet till själva hålet där väskorna kommer ut, och snabbt dra ut den. Dessvärre så hade den redan fått en rejäl smäll på frambromsen. Det återstår att se om det går att laga (böja tillbaka, vilket känns mindre kul).


För övrigt så skall du inte ta av framhjulet. Det du måste göra är att ta av pedalerna, vrida styret, samt släppa ut luften. Glöm ej det senare! Cykeln transporteras ju i ett icke trycksatt utrymme. Pumpade däck kommer att explodera där på 10.000 meters höjd... Träna på att demontera/montera pedalerna i förväg, samt att vrida styret. Om du använder en styrväska på en löstagbar hållare, sä träna även på detsamma för denna. Det kan vara rejält trixigt att undvika att t.ex. sladden till cykeldatorn ej går av eller kommer i kläm. Och du, glöm inte att packa ned pedalnyckeln, pedalerna, och insexnyckeln till styret I HANDBAGAGET! Du kommer inte långt om pedalerna ligger bland övrigt bagage, om detta kommer på avvägar....


Adios!
 

forsman@tjohoo.se (anders forsman)

Gäst
wipperman

Jag blev mycket nyfniken på den där kedjan du skrev om. Hur fick du tag på den?
anders
 

kjell.bavergren@abc.se (Kjell Bävergren)

Gäst
Wipperman

Europeiska Cykel Importen, Box 307, 121 03, Johanneshov. Butiken ligger på Halmstadsvägen 51 i Björkhagens centrum, strax söder om Stockholms innerstad. Man säljer även via postorder. Telefon:08-6483480, 08-6495020, Fax:08-6493010. www.europeiskacykel.com/


Adios!
 
Massor av tips om hur man tar med cykeln på flyget finns i den *stora* cykel-faqn. Den hittas lättast på http://www.faqs.org under rec.bicycling.misc.

Där står bland annat att man inte behöver tappa ut luften ur däcken, det är det relativa trycket till omgivningen som räknas. Är det 4 bars tryck däcken vid havsnivå blir det 5 bar i rymden -> inga problem.
/Olof
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
seas cykel på flyg? Långcykling 12
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
jd Cykel på flyg - övervikt Långcykling 12
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.