frågor angåeende cykel på tåget....

Fick just veta av nån mupp på sj att man inte få ta med sig cyklar på tågen.. det här skapar et litet dilemma för mig och min kompanjon som jag ska cykla treriksröset -> smygehuk med i sommar. Vi måsta ju ta oss ända upp till kiruna... någon som har vart med om någon liknande resa och hur gjorde ni ? , en fråga till ,någon som vet hur man får tag på en billig begagnad bob yak ?? // j
 
När det gäller norrland så är det inte SJ som kör tågen iaf så det ska dom inte lägga sig i...du får väl smuggla med hojjen första biten i södra sverige.. Hör sen med Connex som är operatör för norrland.

Men vad ska du till Kiruna å göra??
 
det är väl det bästa alternativet om man vill komma så nära kuresuando man kan ? , tåg till kiruna,sen buss till kuresuando ,sen tar vi oss över till den finska sidan och följer stora vägen upp mot kipisjärvi, sen knatar man sissta biten till treriksröset.. nått sånt...
 
Har själv använt mig av Bussgods tidigare år när jag behövt transportera cykeln i Sverige. Fungerar bra, men cykeln måste skickas några dagar innan man behöver den på destinationsorten för att vara på säkra sidan. Det är också den officiella versionen jag tror Bussgods alltid anger. Är lite osäker på vilka destinationer som finns i deras nät. Ring och kolla.

Har själv en BOB Yak, men den är tyvärr inte till salu. Tror inte det kryllar av kärror på andrahandsmarknaden. Lycka till i letandet.

/Nicklas
 
Tja, kanske du har rätt. Jag skulle nog åka till Haparanda och sen färdas norrut i Finland, men det går nog bra med bägge alternativen.
 
Buss

Brukar vara lättare att få med sig cyklar på bussar(som ju har en massa bagageutrymme) än på tåg. Man brukar få betala lite extra men det funkar. Åtminstone där jag har försökt. Men se till att kolla upp så att det går bra på alla linjer på vägen... Annars är ju som sagt bussgods en bra uppfinning.
 
Trampar snabbare än bussgods skickar...

Lissen; sa:
Har själv använt mig av Bussgods tidigare år när jag behövt transportera cykeln i Sverige. Fungerar bra, /Nicklas

Hejsan, jag har också använt Bussgods för att skicka cykel (Kiruna till Göteborg). Det fungerade inte alls särskilt bra... Det tog längre tid att få hem dem med buss än det tog att cykla dem upp till Kiruna... Men detta är förstås bara en enda erfarenhet...

mvh
Niklas
 
Packa ner cykeln i en big-bag.

Tjena.

Åk till lantmännen eller en bonde och få en big-bag på 1000 liter. Skruva ner cykeln, hjul, styre, trampor, gaffel, växel osv. Packa ner allt i säcken och använd mycket tape. Så gjorde jag och min tjej när vi åkte till Mora och det var inga problem alls.

Jag nyttjar detta själv när jag åker iväg för att cykla några dagar.

SJ kan ta sig i brasan när det gäller cyklar.

M V H Stefan
 
jimpaw; sa:
Fick just veta av nån mupp på sj att man inte få ta med sig cyklar på tågen.. // j

Det här låter lite lustigt, om du ursäktar. Här nere i Tyskland tycker vi det är otroligt vansinnigt att ett så in i Norden välorgansierat och miljö-/handikappad-/idrott-/whatever-vänligt land som Sverige inte lyckas organisera cykeltransport på tåg.
Detta ställer till med allvarliga problem för folk som kommer till Sverige för att cykla.
Det lustiga ligger i att du tydligen först nu har blivit medveten om det. Här nere sitter vi och undrar HUR STAAR SVENSKARNA UT MED DET DÄR??? Om du är en typisk svensk undrar jag inte längre, för då är det ju så att folk inte ens vet hur det ligger till. Tills de/du själv råkar transportera en cykel med tåg.
Det finns några ytterst aventyrliga historier hur några tyska vänner till mig försökte transportera sina cyklar genom Sverige. ;)
Hoppas du lyckas!
Vänliga hälsningar,
/Georg
 
Karesuando

Karesuando ligger ganska bra till när man väkjer vart man skall skicka sin cykel. Bussgods brukar bli lösningen i detta sjuka land.
På bussen mellan Karesuando och Kilpisjärvi var det inga problem att få med sig cyklarna när vi ville det för några år sedan.

Det är helt sjukt att man inte kan ta sin cykel på vilket tåg som hellst.
/David
 
Sverge är inte civilserat i alla avseenden

sachsaren; sa:
jimpaw; sa:
Fick just veta av nån mupp på sj att man inte få ta med sig cyklar på tågen.. // j

Det här låter lite lustigt, om du ursäktar. Här nere i Tyskland tycker vi det är otroligt vansinnigt att ett så in i Norden välorgansierat och miljö-/handikappad-/idrott-/whatever-vänligt land som Sverige inte lyckas organisera cykeltransport på tåg.
Detta ställer till med allvarliga problem för folk som kommer till Sverige för att cykla.
Det lustiga ligger i att du tydligen först nu har blivit medveten om det. Här nere sitter vi och undrar HUR STAAR SVENSKARNA UT MED DET DÄR??? Om du är en typisk svensk undrar jag inte längre, för då är det ju så att folk inte ens vet hur det ligger till. Tills de/du själv råkar transportera en cykel med tåg.
Det finns några ytterst aventyrliga historier hur några tyska vänner till mig försökte transportera sina cyklar genom Sverige. ;)
Hoppas du lyckas!
Vänliga hälsningar,
/Georg

Vi cyklande svenskar skäms över detta. SJ skäms av och till och lovar bot och bättring. Något år har det gått att ta med cyklar som expressgods men tyvärr verkar det omöjligt att ta med cyklar på samma fjärrtåg som det man åker på själv med undantag av de tåg som har den danska typen av vagnar (Öresundståg). Sådana tåg går bland annat upp till Göteborg. Vet inte om det är officiellt att det går att ta med sig cykel på sådana tåg. Någon som vet?

X 2000-tågen har inga expressgodsutrymmen. Hur är det med era tyska snabbtåg Georg?

Bästa varianten IMHO är att packa ned sin cykel i en väska och ta med som handbagage eller att åka buss med t ex Swebus och emballera cykeln så att den inte smutsar ned eller skadar andra resenärers bagage.

Flyga går också bra men det är inte miljökorrekt när det finns bra tågalternativ tycker i varje fall undertecknad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.