Frågor: Surly Long haul trucker

Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av Surly Long Haul Trucker för långfärdscykling och så fall skulle kunna bistå med lite tips och erfarenhet.
Jag tänkte köpa en ram och sedan välja del för del för att få en riktigt bra och hållbar långfärdscykel som klarar rejäl packning. ( är inte så kunnig i ämnet)

1. Basic fråga kanske men, vad för delar behöver jag när jag väl köpt ramen för få en riktigt bra långfärdscykel?

2. Är där några produkter, som går att exakt peka ut med produktnamn och beteckning som ni kan rekommendera t.ex växlar, etc etc, som håller hög rejäl kvalitet och är tåliga?

3. Rekommenderas att köpa en Surly Long Haul Trucker rakt av, alltså hela cykeln komplett eller själv välja delar och utgå från ett ramköp till att börja med?

Tack på förhand!
 
Om du vill cykla med cykeln rekommenderas alternativ 3 färdig cykel förbehållslöst. Om du vill skruva på cykeln utan att behöva besudla den med vägdamm rekommenderas alternativet att köpa ram och skruva ihop allt själv.

Att plocka ihop en själv kan låta lockande men dels blir det avsevärt dyrare än att köpa en färdig och dels tar det alltid längre tid än man tror, om man inte har mekat cykel förut. Dessutom måste man köpa en hel drös med verktyg som sällan eller aldrig används, tex styrlagerpress.

Min rekommendation är att köpa en färdig cykel och istället lägga pengarna på bra stänkor, pakethållare och packväskor. Beroende på vad för däck som sitter på kan det vara värt att byta ut dem till något roligare. Ge dig sedan ut och cykla, då märker du ganska snart vad du inte gillar med cykeln och vad som kan kännas värt att byta ut allt eftersom. Men LHT:n är rätt bra specad från början med tyngdpunkt på driftsäkerhet och hållbarhet så för det tänkta användningsområdet är det inte mycket att anmärka på i komponentlistan.
 
Hej Sarvi!
Ahha...jag trodde att det i praktiken alltid var bättre att bara köpa en LHT och välja ut utrustning själv ( men hjälp at de som "gått före"= höra mig för hos de som redan gjort det.). Sedan gå till cykelrepen och få det monterat till en färdig cykel.
Detta för att få bra komponenter på cykeln.
Tänker att jag skulle vilja ha bra men enkla komponenter för att kunna finna reservdelar överallt.
Men kanske är de komponenterna som sitter på LHT redan så pass bra så de räcker för en fullpackad långfärdscykling.
( trodde också det var billigare att själv välja olika komponenter , men packetet blir nog allt minst samma pris, verkar det som).
 
De här frågorna har varit uppe många gånger förr. Har du inte brukat Sök på Utsidan.se rutan?

Som privatperson har du aldrig grossistpris på 100 förpackningen av, utan du köper en och två, samt 72 när fabrikören köper 10 000.

En god vän till min far ville bygga sin bil själv av reservdelar, notan från reservdelsdisken blev lika stor som priset på bilar till släkten. Han ombestämde sig.

När jag köpte en skräddad racer fick jag en god vän med för måttagning till hans skräddade hoj, han frågade cykelbyggaren vad ditt alternativ skulle kosta, svaret blev mellan 5 och 6x så mycket. Även han satte sen på bättre bitar på sin beställning precis som jag gjorde med min.

Köp en färdig hoj!

Gängsnitt till vevparti och brotsch till sadelrör förutom tidigare nämnda styrlagerpress är bara en bråkdel av alla de dyrbara verktyg som behövs för att kunna montera en ny rå cykel, ditt bruk blir kanske bara en gång. En annan hoj kan kräva andra dimensioner. Cykelbyggaren vet vad han jobbar med.

Nöj dig med underhållsverktygen och lär dig skruva innan du ger dig ut. Fel tänkt blir lätt vida dyrare än du tänkt dig.
go tur
 
Men kanske är de komponenterna som sitter på LHT redan så pass bra så de räcker för en fullpackad långfärdscykling.
Ja, och dessutom är de enkla och lättmekade och det är stor chans att hitta reservdelar om nåt skulle paja. Ex 26-tumshjul för fälgbroms finns hos närapå varenda cykelmek i hela världen, vevlagret är kassettvevlager med fyrkantsaxel som håller mycket längre än nyare vevlagertyper, bar-end friktionsreglage är väldigt robusta och svåra att ha sönder jämfört med modernare STI-reglage och så vidare. Visst, det är inte de nyaste och lättaste komponenterna med bäst känsla men det är robusta prylar som kommer att klara sig länge med minimalt underhåll.
 
Tjena! Jag byggde ihop en surly long haul trucker från ramen och upp häromåret köpte allt via nätet, samma eller bättre komponenter än färdigversionen och det blev faktiskt billigare, inte dyrare än att köpa den ihopbyggd, det hänger på att du hittar vilka affärer som är billiga på vad och att inte nödvändigtvis köpa allt på samma ställe.

Innan jag gjorde detta kunde jag mer eller mindre bara laga punktering.

Här skrev jag lite om vad som behövdes: http://adventurecrave.se/bygga-cykel/
 
En möjlighet du kanske inte tänkt på är att köpa en liggcykel. Om du skall cykla långt tycker jag att det är viktigt att du sitter skönt, och det är bra mycket skönare med liggcykel än med en vanlig hoj. Wikipedia har en artikel på svenska, men jag tycker att den engelska är mycket bättre.
 
Titta på Disc Trucker

Hej!
Jag köpte en Disc Trucker som är en LHT fast med skivbromsar istället för fälgbromsar. Mycket bättre bromsförmåga som kan behövas när man cyklar med tung packning.

Det förekommer en hel del diskussioner om skivbroms vs fälgbroms på på långfärdcykel i olika forum men jag tror att i längden vinner skivbromsarna.

Man vare sig du köper en LHT eller DT så har du en cykel som kommer att ta dig dit du vill.
(och köp färdigmonterat, men byt ut sadeln till en Brooks).
Köpte min på:
http://www.cyclecomponents.com/
Fick bra hjälp men be om att dom sätter ihop den annars kommer den omonterad i låda och det är ingen höjdare.
 
Tackar tackar för alla tips och erfarenhet ni har.
Skivbromsar verkar ju bra. Dock tänker jag att de kanske inte går att byta på alla ställen utanför "västvärlden" ?
Som jag förstår det så är Surley LTH inte lika "snabb" och smärt=)=), som t.ex en hybrid, men att LTH:n ändå är att lita på ett bättre sätt om det gäller tung förare, FULL packning och önskan om "robust kvalitet".

Fortfarande i valet: Köpa färdig eller köpa delar och låta cykelhandlaren montera den. Exempelvis vill jag ha riktigt starka hjul!!!
 
om du är sugen på skivbromsar så kan du ju köpa en ram som kan ta både skiv och fälgbromsar och hjul med skivbromsnav och fälgbromsfälg.

då är du garderad :)
 
Snabb och snärtig är inget epitet som LHT:n är intimt förknippad med, nej. Det är nog ingen långfärdscykel som istället gärna har lång hjulbas och långa kedjestag för att ha ett stabilt uppträdande även med tung last. Har man tunga väskor fram och bak vill man definitivt inte ha en cykel med nervös styrning och korta kedjestag som gör att man slår i hälarna i bakväskorna.
 
Hej,

3. Rekommenderas att köpa en Surly Long Haul Trucker rakt av, alltså hela cykeln komplett eller själv välja delar och utgå från ett ramköp till att börja med?

Jag köpte ramen från en svensk återförsäljare och sedan plockade jag ihop övriga delar från butiker på nätet; svenska, engelska men mest tyska som var mycket billiga. Det sparade jag ungefär 3000 kr på att göra. Flera av komponenterna blev också modellen bättre jämfört med den kompletta cykeln.

Men det stora plusset med att köpa delarna separat är att man lär sig hur cykeln är ihopbyggd. Om något går sönder under turen så vet man hur man ska plocka isär och ihop den igen. Det tyckte jag var värt mycket.

Lycka till
/Mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
jour Erfarenheter "Surly bikes" Långcykling 6
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Jackiie Montering av Surly Disc Trucker Långcykling 8
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
Jackiie Surly LHT+tillbehör Långcykling 26
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
Swebeam Surly nice racks Långcykling 5
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Suveran Surly Long Haul Trucker i Grekland Långcykling 0
honkydory Surly LHT 26" Långcykling 15
Escapist Surly, Long Haul Trucker -09 cykel Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.