Frågor: Surly Long haul trucker

hej,
jag köpte en begagnad LHT + pakethållare och packväskor i somras. Han bara sticka ut en vecka med full packning och jag är helnöjd, förutom sadeln som nu är utbytt....
Om du inte har kollat på beg. marknaden så kan det vara ett tips :)
lycka till!
 
Jag har bara hunnit cykla till och från jobbet med min Surly men den är mycket bekväm. Kollade dock stabiliteten i somras genom att lasta en 5 liters bensindunk fylld med vatten i varje fram och bakväska. Blev 20 kg last plus att jag väger 100 kg. Hur stabil som helst! Och ingen bromssträcka , inte ens i nedförsbacke tack vare skivbromsarna. Jag förstår inte snacket om att det skulle vara nackdel med skivbroms om man råkar ut för missöde med dom när man är ute på tour. Ta med extra skiva , kostar ett par hundra, väger ingenting och tar ingen plats.Seriösa turare brukar ha med sig några extra bromsbelägg till fälgbromsen om man sticker långt och inte har någon cykelverkstad i närheten.
Jag har 26 tum .Feta däck. Funkar hur bra som helst. Man ska inte ha för bråttom på en touringcykel.
 
Ojj!! HÄR var det mycket att läsa. Många inlägg!! Ska bli intressant!!!

Snabbfråga på direkten: Hur vet jag vilken storlek på Surly long haul trucker ramen jag ska ha? Verkar som det, om jag läst rätt, är lite knepigare än vanligt eller?
Nu är jag ju rätt oerfaren. 40 mil är det också till närmaste butik som säljer den. Så om någon vet hur jag väljer rätt ramstorlek till 26 tums jul, så tas det gärna emot.

Vad är det för skillnad förresten på den versionen som heter 700cc och en 26trums?
 
Jag har bara hunnit cykla till och från jobbet med min Surly men den är mycket bekväm. Kollade dock stabiliteten i somras genom att lasta en 5 liters bensindunk fylld med vatten i varje fram och bakväska. Blev 20 kg last plus att jag väger 100 kg. Hur stabil som helst! Och ingen bromssträcka , inte ens i nedförsbacke tack vare skivbromsarna. Jag förstår inte snacket om att det skulle vara nackdel med skivbroms om man råkar ut för missöde med dom när man är ute på tour. Ta med extra skiva , kostar ett par hundra, väger ingenting och tar ingen plats.Seriösa turare brukar ha med sig några extra bromsbelägg till fälgbromsen om man sticker långt och inte har någon cykelverkstad i närheten.

Jag har 26 tum .Feta däck. Funkar hur bra som helst. Man ska inte ha för bråttom på en touringcykel.


En anledning för fälgbroms är enkelheten och därmed enklare att laga beroende vad som hänt.

Beroende på destination så är det olika svårighetsgrader på att kunna få tag i reservdelar därmed varför många långfärdscyklister väljer fälgbroms.

Mvh Daniel
 
tack för alla svar!!
Givande att skriva här, måste jag säga!!!!
Bra att höra sig mer med " de som gått före"!!!

Ja, sadel av från Brooks det allt bli känns det som.
Surlys LTH verkar vara en cykel att luta sig mot när det blåser, så att säga. Den verkar ta en dit man önskar om en bra trampar på!!!
Tänkte just satsa direkt på att utrusta den så att den kan fungera på de flesta delar av klotet, inte för någon Himalayaresa är planerad, men tänker att det är lika bra att satsa på hållbar kvalitet, men med en sådan teknisk nivå så att det går att reparera även utanför storstadens stadskärna, så att säga.
 
Jag körde på mavic XM 719 (som jag antar är MTB-versionen av A 719?). Bakfälgen hade spruckit på massor av ställen när jag nådde kurdistan, så den byttes ut mot en lokal fälg.

Samma fälg fram har dock hållit (och den är fortfarande spikrak) hela förra resan, pendling hemma, en kort norgetur och nu 450 mil i sydamerika på extremt dåliga vägar.

Att jag lyckades ha sönder bakfälgen kanske beror mest på att jag är bra på att ha sönder saker, jag vet inte :)

Sun Rhyno-fälgar har annars rykte om sig att vara det starkaste man kan få tag på om du vill kolla på andra alternativ.

Mvh
Petter
 
Är det inte Mavic EX 721 touring cyklister brukar ha? Jag har haft sådana - mest fungerat bra, men kört av iaf en. Har även kört på sun rhyno lite (svetsad version). Alex rims är också bra, vissa av dem iaf. Kan inte de specifika märkena.

Nu har jag Ambrosio DH 28 -och de får sitta kvar över Afrika i vinter.

Kör du med dubbelbottnade, downhillfälgar med ett någorlunda känt märke och med 36 hål, DT-swiss ekrar eller motsvarande samt låter ett proffs bygga hjulen så spelar nog inte roll vilket märke du har på dem. De ska hålla oavsett.
 
Jag körde på mavic XM 719 (som jag antar är MTB-versionen av A 719?). Bakfälgen hade spruckit på massor av ställen när jag nådde kurdistan, så den byttes ut mot en lokal fälg.

Samma fälg fram har dock hållit (och den är fortfarande spikrak) hela förra resan, pendling hemma, en kort norgetur och nu 450 mil i sydamerika på extremt dåliga vägar.

Att jag lyckades ha sönder bakfälgen kanske beror mest på att jag är bra på att ha sönder saker, jag vet inte :)
Mvh
Petter

Tja, bakhjulet är ju vanligtvis det svagaste hjulet (p.g.a. off set), samtidigt som det får bära den klart största lasten. Väldigt få framhjul går sönder utom i rena krascher.
/Niklas
 
Hallå!
hur går dina planer med vilken cykel?

Ville bara säga det att jag valde att bygga min egna LHT (skivbromsvarianten) jag är tok nöjd, studerade nätet köpte de delar som var rekomenderade fått bra omdöme och som verkade vettigt. Köpte visserligen allt detta när jag jobbade och hade en del pengar, tror det blev billigare i slutändan än att köpa färdig och modifiera om men är inte säker. Hur som så ångrar jag mig inte, har nu lärt mig att skruva ihop en cykel.
En sak jag väl dock skall byta ut tror jag vid en längre tur är nog mina bromsar, de är just nu oljetryck. Vilket är lite problematiskt och knepigt om det blir en läcka i dem när man står ute i buschen.

Men annars en stört skön cykel så himla värt timmarna bakom den :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
jour Erfarenheter "Surly bikes" Långcykling 6
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
Rendar Vad skulle ni ha valt? (Kona Sutra och Surly LHT med olika mått) Långcykling 9
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
Jackiie Montering av Surly Disc Trucker Långcykling 8
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
Jackiie Surly LHT+tillbehör Långcykling 26
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
Swebeam Surly nice racks Långcykling 5
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Suveran Surly Long Haul Trucker i Grekland Långcykling 0
honkydory Surly LHT 26" Långcykling 15
Escapist Surly, Long Haul Trucker -09 cykel Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.