Frågor om utrustning till Muirwoods

Hej!
Jag är ny på forumet men har sporadiskt följt forumet ett tag nu. Planerar en Europaresa ett bra tag nu och har sedan ett par år tillbaka velat besöka alla världens hörn på cykel. Det var från början tänkt att jag skulle ge mig ut nästa sommar men suget och nyfikenheten har blivit för stort. I slutet av sommaren har jag därför förlagt mitt resande på ospecificerat datum pga jobb över sommaren.

Har nu gått lös på en Marin Muirwood (26") för några dagar sen.
Europaresan ser jag som en mjukstart för möjliga framtida reseplaner (är 19 år och tar studenten snart) .

Till mina funderingar nu då efter min lilla presentaion, jag är i behov av först och främst en pakethållare och har bestämt mig för en Tubus Logo. Var går den här hållaren att få tag på? Veloform har dom men jag är tveksam till om man skickar utrustning då jag inte funnit någon webbutik.

Hade tänkt bege mig till Cykelcity imorgon för att kolla om man har några schysta skärmar. Någon som kan rekommendera robusta, prisvärda och förhoppningsvis lätta skärmar i aluminium .el?
Jag kör alltså på originalhjul och fälgar men ska slänga på ett par Schwalbe Marathon däck innan resan, undrar där med vilken storlek jag ska välja av däckstorlekarna på cykelnetto som passar mina hjul? Kan inte hitta rätt storlek i manualen.
http://cykelnetto.com/shop/

Pakethållare och skärmar är alltså av förstaprioritet och jag behöver lite tips på var jag finner Tubus-hållarna samt prisvärda skärmar, vet någon med sig vad cykelcity har att erbjuda i skärmväg som är värt priset?

Återkommer med möjliga frågor vid ett senare tillfälle då jag inte vill mata på med för mycket frågor och funderingar inledningsvis

Tackar i förhand

/Sebastian
 
Tubus Logo är ett säkert val, bland det allra bästa. Veloform borde kunna skicka en sådan till dig. Annars har Häggs i Myresjö också Tubusräcken. De går också att beställa från tyskland - roseversand har jag bara goda erfarenheter av. Till Muirwoods tycker jag att 60 mm breda skärmar passar bäst tillsammans med 1,75 tum breda däck (t ex schwalbe Marathon). Sks bluemels 60 mm är bra men kanske inte de allra hållbaraste. Sks p65 i kromplast har styvare, grövre, stag och lär vara betydligt hållbarare. Då kan man ju också få på lite grövre däckRena metallskärmar har jag ingen erfarenhet av. Men Anders på Veloform har ett utbud. Fråga honom.

Mange
 
tack för svaret! Har skickat iväg ett mail angående Tubus Logo till Anders på Veloform. Tubus Tara tycker jag ser ut som en schyst lowrider, förutom att fästena verkar bökiga. Någon som har erfarenhet av dom eller är det lika bra att svetsa fast fästena?

När det gäller styre så är jag lite obekväm med det som sitter på Muirwooden på grund av bredden som är mer av mountainbike stuk. Känner att ett nytt styre behövs, inte nödvändigtvis för pendlingen här hemma men framför allt för längre turer då origianlstyret saknar varierande grepppositioner. Modolo Yuma Trekking verkar vara ett klokt val med många greppmöjligheter.
Någon som har erfarenhet och tips angånde dessa bockstyre. SJSCYCLES verkar sälja Modolo, hittar inte några Svenska återförsäljare dock.

Angånde däckstorlekar för schwalbe marathon har jag en fråga.
Om jag har förstått det rätt så är 622 diametermått på hjulen, dvs det motsvarar 28" och 559 motsvarar 26". Vad står då första sifferbeskrivningen för? Antar att det är ytterdiamter för däcket?
Vilket är att rekommender, antar att 42-559 kan bli rätt? Ska passa SKS P65, vilket i princip alla mountainbikestorlekar verkar göra.
----------
37-622
42-559
42-622
50-559
50-622
----------

/Sebastian
 
Angånde däckstorlekar för schwalbe marathon har jag en fråga.
Om jag har förstått det rätt så är 622 diametermått på hjulen, dvs det motsvarar 28" och 559 motsvarar 26". Vad står då första sifferbeskrivningen för? Antar att det är ytterdiameter för däcket?
Vilket är att rekommender, antar att 42-559 kan bli rätt? Ska passa SKS P65, vilket i princip alla mountainbikestorlekar verkar göra.
----------
37-622
42-559
42-622
50-559
50-622
----------

/Sebastian

Den första siffran står för däckets bredd i millimeter. Den andra siffran står (som du redan listat ut) för hjulets diameter, där 559 mm gäller för vanlig MTB. 42-559 låter ganska vettig för din cykelsemester med Marin Muirwood. Då får du ett däck som funkar för både grusväg och asfalt. Se till att hålla däcken hårdpumpade, för att minimera punkteringsrisken.

Mer info hittar du på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

/Niklas
 
Senast ändrad:
Min flickvän har Schwalbe Maraton HS334 47-559 mm till sin Marin Bear Valley. Jag tror det är precis samma cromolyram som Muirwoods. De passar cykeln bra ihop med 60 mm skärmar. Om du har tänkt cykla på en stor andel grusvägar tror jag att 50-559 mm är en bättre grovlek på däck. Själv har jag också en Bear Valley, men med sks p50 skärmar och continental 42-559 mm däck. Jag tycker att de däcken är för smala även om jag kör mest asfaltsvägar.

Pakethållaren Tubus Tara är inte alls svår att fästa på cykelns framgaffel. Jag vet inte riktigt vad du menar med att fästena verkar bökiga. Jag har för mig att brorsan köpte sin Tara på antingen Cykelcity eller Veloform. Jag har även sett några Modolostyren på Veloform. För några år sedan vet jag att LO cykelsport i Svanesund på Orust hade Modolostyren. Den typen av styren (butterfly tror jag de kallas) borde vara ganska lätta att få tag i om du inte bestämt dig för just den modellen/märket.

Mange
 
Var inne på cykelcity igår och till min förvåning har dom hela Tubus sortiment. Dock låg priserna ganska högt, en logo går på runt 900kr och en Tara på 7 eller 800kr om jag inte minns fel (minnet sviker ganska ofta).
Ska även kolla lite på deras stänkskärmar. Vet inte vad det är för grejer man säljer där, då jag glömde fråga efter SKS prylar.

Är dessa priserna humana eller kan jag göra bättre kap för likadana hållare?

/Mvh Sebastian
 
Jag köpte en Tubus Logo av Anders på Veloform och priset gick på 890kr.
Köpte också en schysst Nitto främre pakethållare med platform på för 1170kr, dock tror jag att han enbart hade en sån på lager.

Jag kör också på en muirwood och Schwalbe.
Körde på 50-559 då jag kommer köra mycket varierad terräng.
 
Trevligt med en till Muirwood ägare! Vad använder du för fram/bak skärmar?

Angående lås så är jag smått förvillad. Vill ha ett lås som jag kan låsa fast mellan cykel och tält. Åker till balkan och vill slippa bli av med cyklen i första hand. Med andra ord, finns det lås för en rimmlig peng som klarar möjliga bultsaxar och gaffeltruckar utan att vara otympligt och tungt och opraktiskt?
Låset ska även vara lätt att använda till vardags.

Förstår att jag kanske ställt smått asburda krav, mest för att förtydliga frågan dock.

/mvh Sebastian
 
Har nu köpt Wheels skärmar samt lås och pakethållare.

Har ett litet problem med framskärmen. Det är så att själva fästet på framgaffeln (hålet) är för stort för skruvarna som följde med. Inte nog med det så är hålen i gaffeln ihåliga, det gör inte saken bättre att det inte skickades med några muttrar för att kunna fästa de för små skruvarna.
Själva fästet på skärmen är för kort också vilket gör att när jag nu kommer hitta en större skruv + mutter, kommer jag ändå för högt upp med skärmen så att skärmen håller alldeles för lång distans från hjulet.

Själva skruvproblemet med muttern är inte så farligt då jag bara kan skaffa fram en passande kraftig skruv och mutter. Problemet är alltså att jag ändå kommer för högt med skärmen. Ska det verkligen gå till så här?

Skärmen känns inte passande och det är möjligt att man skickat en skärm för 28"däck :S ?

/sebastian
 
Känner igen mig själv i alla dessa frågor, de bästa svaren får man genom egen erfarenhet. stick iväg bara, allting löser sig, det finns inget perfekt lås som fixar hela upplevelsen för dig. om du läser andra reseskildringar så märker du att dom ofta inte har dom värsta grejerna på marknaden, bristen för oss västerlänningar är inte prylar utan tid, snor dom hojen får du väl ta bussen , kanske leder det till ditt livs äventyr, eller så köper du väl en annan cykel för 700 spänn, det viktigaste är att komma iväg och gära sin grej. Livet är kort, det viktiga är relationer, och action.
/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
colan Utrustning? Långcykling 3
fruttas Utrustning för långtur. Långcykling 11
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
Fredrik-J Cykel-utrustning etc Långcykling 13
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.