Utrustning för långfärdscykling?

Vilka måsten har ni?

Jag tänker mig att bibtights eller vad dom heter av bra kvalite är att föredra samt bra handskar och en hjälm.

Hur viktigt är skor? Det känns ju lite opraktiskt att ta med två olika skor, tjänar man mycket på riktiga cykelskor?

Som sagt, vad tycker du är absolut viktigast att ta med? Typ topp fem gärna med motivation. :)
 
1. Pinne på pakethållaren. Använd som cykelstöd och att skrämma bort fräcka hundar med.
2. Rygga för vandringsavstickare om man tycker sånt är kul.
3. Kök och böcker så man kan överdosera te och mysa järnet i tältet.
4. Skönt styre. Bockstyre funkar bäst för mig när det gäller handdomningar, men en typ av rakt styre med feta ergonomiska grepp kör jag på nu, och det funkar bra.

Topp fyra fick det bli.

Ang spd-skor så säger väl dom som "vet" att det är viktigt, jag har själv aldrig provat, men har valt bort dem av estetiska skäl. Jag har vandringskängor och ett par tofflor.

Vart ska du cykla någonstans?
 
Söderöver finns turcykelskor utan klossar och liknande, visserligen effektivast med korgar men ett klart alternativ, köpte mina i frankrike. Går fint att gå runt i oxså, en pryl mindre.
 
jag har kombipedalden på min cykel. En sida med SPD och en sida utan. Cyklar helst med SPD skor men växlar ibland med sandaler. Har alltså två skopar med mig. Touringskor med SPD (Shimano) fungerar också att gå i om man vill gå in i en butik, restaurang etc. Sandalerna (Keen) i städerna och på kvällen vid tältet.

Bra val av cykel förresten. En sån har jag ett stort habegär över.
 
Har du aldrig provat SPD-skor så tycker jag du ska göra det, om du har pengar till det (schysta skor från ca 800 spänn och pedalerna M324 för 350 spänn). Man klarar sig självklart utan det - precis som man klarar sig utan växlar, cykelväskor osv., men det blir jäkligt mkt skönare med riktiga cykelskor. Ett par sandaler till det räcker, förutsatt att du tänker cykla under det varmare halvåret och inte tänker vandra vid sidan av cyklingen.

Annars tycker jag din fråga om packning är lite väl bred för att kunna besvaras enkelt. Vad har du tänkt ta med dig hittills? Hur ser packlistan ut nu? Det är lättare att lägga till eller korrigera något i en befintlig lista än att räkna upp allt som kan behövas. :)
 
jag tycker du ska göra din packlista utifrån vad du ska göra och hur du tror vädret blir.
Ska du campa - tält, sovsäck osv
Ska du laga mat själv - brännar, köksutrustning
Kommer det bli regn - regnutrustning
kommer det bli varmt - lätta kläder
Kommer jag att frysa - mer varma kläder
Ska jag vara i städer som turist - en omgång vanliga kläder
Ska jag ta bilder - kamera
etc

Finns ingen ultimat lista, det beror på vem man är, vart man ska och hur länge. Försök att visualisera resan och tänk vad behöver jag inte ta med mig.
 
Jag var nog lite för ospecifik, jag är intresserad av kläder kring cyklandet primärt, skor, byxor, skalplagg, jackor, tröjor.

Jag kommer åka runt i snitttemperaturer på mellan 10-20c och vill vara så förberedd som möjligt utan att packa onödigt mycket.

Lösningar jag funderar kring;

Köpa bra cykelbyxor med hängslen, två par, och ha (vanliga kläder) shorts över eller byxor vid kallare väder.

Sen så funderar jag kring väderlekskläder, ska man satsa på bra tröjor och köpa regnkläder löst eller satsa på en bra jacka för cykling som är regntät?

Tacksam för alla svar och råd!

/Marcus
 
lösärmar, byxben samt vindjacka, värmetröja, regnplagg och fotskydd samt plastkort, reservslang, pump o plastkort är väl minimum. Hann till Pisa innan jag behövde solhatt.
 
Har du aldrig provat SPD-skor så tycker jag du ska göra det, om du har pengar till det (schysta skor från ca 800 spänn och pedalerna M324 för 350 spänn). Man klarar sig självklart utan det - precis som man klarar sig utan växlar, cykelväskor osv., men det blir jäkligt mkt skönare med riktiga cykelskor. Ett par sandaler till det räcker, förutsatt att du tänker cykla under det varmare halvåret och inte tänker vandra vid sidan av cyklingen.

Finns utmärkta SPD-sandaler från bl.a. Shimano https://www.google.se/images?q=Shim...nt=firefox-a&hl=sv&sa=X&oi=image_result_group

Annars tycker jag din fråga om packning är lite väl bred för att kunna besvaras enkelt. Vad har du tänkt ta med dig hittills? Hur ser packlistan ut nu? Det är lättare att lägga till eller korrigera något i en befintlig lista än att räkna upp allt som kan behövas. :)

Instämmer i detta.
/Niklas
 
Ok, jag hade tänkt ta med mig detta så här långt; (Med beaktan att temperaturen på rutten kan variera mellan 5-20 grader)

Definitiva saker;

Cykel
Cykelväskor
Tält
Sovsäck
Liggunderlag
Kudde
Campingkök
Tvättmedel, diskmedel
Apoteks och hygien-prylar

Byxor, vanliga, 1 st
Tröja, långärmad, vanlig, 1 st
T-shirt, kortärmad, vanliga, 2 st
Jacka, vanlig, 1 st
Skor, vanliga, 1 par
Underställ, vindtätt, 2 par
Kalsonger, vanliga, 3 st
Strumpor, vanliga, 3-4 par

Cykelbyxor, 2 st
Cykelhandskar, 1 par
Cykeljacka, regntäta, 1 st
Byxor, regntäta, 1 st

Verktyg för lagning av ekerbrott, punktering, kedjebrott samt vajerbyte.
Reservslang, 1 st
Reservvajer, 1 st
Reserveker, 1 st
Reservlänkar till kedja, 4,5 st
Silvertejp
Lim
Multitool
Extra vajer/lås/kedja eller liknande för att förankra cykeln i stolpar och liknande

Telefon+laddare
Kamera+laddare

Kartor
Resehandligar
ID-handligar

Minneskort

Eventuella saker; (Beror på prioriteringar samt resebudget)

GPS+laddare
Cykelskor



____________________________

Det jag undrar vad som är mest effektivt, klä sig vindtätt underifrån eller utifrån?

Regnkläder vore väl enklast om man bara hade ett löst set att ta på sig över istället för att köpa regntäta skalplagg?

Sen så är jag väl nojjig på säkerhet, mest för utrustningen och cykel, vet inte riktigt hur man ska lösa saker som att gå och handla, campa och gå på toa utan att jag ska stressa ihjäl mig för att man inbillar sig att saker ska bli stulna, läs cykel, packväskor eller allt därimellan... :(


/Marcus
 
...Cykelskor...
...Det jag undrar vad som är mest effektivt, klä sig vindtätt underifrån eller utifrån?...

Personligen tycker jag att det är underbart med spd-pedaler och rundtrampet. Ger den där lilla extra orken över back-krönet. Det finns touringskor som duger att gå runt med när man väl inte cyklar.

Flerlagersprincipen säger väl innerst fuktavvisande (typ ull), mellanlagret lite luftigare (typ fleece) och det yttre är vind/vattenttätt/avvisande, typ cykeljacka/regnjacka.

Det finns en produkt som heter "Rainlegs" som jag själv gillar, det är ungefär som ett par knälånga "cowboychaps" i regntätt material som rullas ut på framsidan av midjan och lår och över knä när det regnar. Det är främst denna yta (av benen) som träffas av regnet. En stänkskärm med egolapp skyddar förhoppningsvis fötterna. Rain legs:en är bra på det viset att de ger dig effektivt skydd, tar litet packutrymme (kan vara upprullade och fästa i medföljande bälte när det inte regnar) och låter kroppen andas. Fann mina av en slump på Naturkompaniet i Gävle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
colan Utrustning? Långcykling 3
fruttas Utrustning för långtur. Långcykling 11
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
Fredrik-J Cykel-utrustning etc Långcykling 13
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.