Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling?

Hej,

Till sommaren är det tänkt att cyklas genom Sverige och mina gamla däck på cykeln behöver bytas ut då de börjar bli slitna efter tidigare cykelresor. Har läst igenom flera trådar men har ändå svårt att bestämma mig. De däck jag är mest inne på är från Schwalbe (mina tidigare däck var också dem Schwalbe Marathon, dock inte någon top-line modell). Det viktigaste för mig är att däcken ska vara bra mot punktering men samtidigt är det kanske onödigt med ett däck som Marathon Plus Tour som väger nästan dubbelt så mycket som Extreme och Dureme då jag förutsätter att jag mestadels kommer färdas på hyffsade väglag. Enligt Schwable's hemsida ser det ut som att Dureme (ny för 2010) och Extreme påminner mycket om varandra både prestanda och viktmässigt. Vad jag kan se nu så lutar det antingen mot Dureme eller Extreme. Cykeln kommer vara ganska tungt lastad (4 väskor, tält osv). Någon som har erfarenhet av någon av dessa däck? Vad rekommenderas?

Mvh
Johan
 
Däck

Jag har nu Schwalbe Marathon XR och är mkt nöjd. Lite mönstrade förståss, men ibland blir det en "icke asfalterad väg" och då är de bra, men de rullar lätt även på vanlig väg och är väl som gjorda för cykel med packning. Punka? Nej och med tanke på hur de är byggda skall de nog mkt till! Nackdel är priset. En dryg tusenlapp för två däck, men i gengäld slipper man kanske punka.
 
Tack för ditt svar, har läst flera som håller med dig. Vad jag förstått har dock Schwalbe upphört tillverka XR modellen till förmån för just Dureme, Extreme eller Plus Tour. Antar att man fortfarande kan få tag på XR dock, nackdelen är väll att det väger väldigt mycket. Men kanske är det värt det?
 
Vikt på däck

Jag har nog aldrig reflekterat så mkt över vikten på däcken. Men visst ett extradäck väger ju lite mer, men som sagt ibland tror jag inte att det lönar sig att snåla vare sig på pengar eller vikt. Visste inte att man slutat tillverka dem.
 
Jag mailade Schwalbe samma fråga och jag fick följade som svar om någon skulle vara intresserad:

"Many thanks for your enquiry re your trip across Sweden. I can certainly say that you will not need the Marathon Plus Tour. However if it is pure puncture protection that you are looking for then the regular Marathon Plus would be your best bet but this would be at the expense of performance, ie rolling resistance etc. My first choice for you would be the new Marathon Dureme of which has been designed almost exactly for your type of journey, offering the HD Ceramic puncture protection belt along with the SnakeSkin sidewalls for added protection. Using the now very well respected Schwalbe "Triple Nano Compound" offering maximum grip in all conditions coupled with very low rolling resistance and high mileage. We consider this tyre to be the most versatile of the Marathon Touring range. Others to consider would be the Marathon Supreme or the regular Marathon."
 
Skall du cykla på väg(grus eller asfalt) så behöver däcket inte vara mönstrat, det är bara på mjuka lösa underlag som grovt mönster gör ngn nytta.

Jag pendlar sedan förra året på Marathon Supreme och trots att jag cyklar från ena sidan Sthlm till den andra har jag inte fått någon punka.
Marathon Supreme är dessutom lättare än de flesta andra Marathon-modellerna, de går att köpa hyffsat billigt i Tyskland tex här
http://www.bike-discount.de/shop/k386/a13671/marathon-supreme-28-x-125.html
 
Jag har cyklat cirka 700 mil pa mina XR och upplever dem som ganska trogrullade. Dessutom vager de, som redan namnts, as. Helt punkteringsfria ar de vidare inte, jag har fatt ett gang flats men endast nar jag varit ute i buschen och rojt. Att laga en punka gar snabbt och latt och en paus behover man anda emellanat sa ett extra lager gummi under rullbanan spelar for mig mindre roll. Storsta fordelen med XR ar kvaliteten - mina ser fortforande ut som nya bortsett fran att reflexbandet borjat naggas i kanterna. Till nasta tur kommer jag dock definitivt att cykla pa Supreme.

Om du planerar att bestalla nagot annat ocksa sa blir det billigare fran crc. De har fri frakt vid bestallningar over 1100kr medan bikediscount tar 150 riksdaler for frakten vill jag minnas.
 
Däcksbredd

Är ute efter att slå till på ett par Marathondäck, antingen ett par "gamla" XR eller de nya Extreme som verkar vara uppföljaren. Har en Marin Muirwoods och ska först cykla i Sverige på hyfsat underlag men planen är Afrika inom en relativt snar framtid.

Frågan är, hur breda däck bör jag köpa?
 
Jimmy: Jag skulle (och kommer om jag hittar några XR) låta andra experimentera och hitta ett fullgott alternativ till XR:en. Kör på dem.

Har du en MTB? Isåfall behöver du 26-2.00 eller 26-2.20. De säljs inte i 2.10.

2.20 tycker jag är onödigt breda och de passar inte ens på gaffeln på min Surlyram. Satsa på 26-2.00. (utan stålkant - alltså de bör vara vikbara)

Är det någon som vet om det finns några XR kvar att köpa i Sverige?
 
:) Köpte dem preciiiiis nu, innan jag surfade in här för att säga att jag hade fel om storlekarna. Jag köpte dem på cykelnetto -1050 kr inklusive frakt. (Nej - inte sponsrad...) Tack ändå Morello!

Och det jag hade fel om var att de större kommer i 26- 2.25 och inte i 26-2.20 som jag skrev. Jag mindes fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.