Cykel på flyg - övervikt

Dags att boka flygbiljett till Lissabon med KLM, 2750 kr. Tillkommer skatt 300 + avbeställningsskydd 195 + ÖVERVIKT 117 kr/kg. Cykeln väger väl 15 kg + 25 kg packning blir 2340 kr extra!
Nån som känner igen detta? Löser ni det med enormt handbagage eller hur gör ni? Hostar upp pengarna?
Kollade lite på http://www.bikeaccess.net/Default.cfm och det verkar som om det blir svårt att komma undan extraavgiften oberoende av flygbolag. Att packa lätt kommer i en helt ny dimension nu!!

...Johan...
[Ändrat av jd 2002-02-06 kl 13:38]
 
Fast pris

Hej,

Senast jag flög med cykel inom Europa, 1999 med SAS, kostade det ett fast pris av motsvarande 30USD enkel resa oavsett vikt på cykeln. Du måste vid biljettbokningen anmäla att du har en cykel. Det förenklar även om du har löst extra avgiften tillsammans med flybiljetten. Annars får man springa fram och tillbaks mellan specialincheckning och kassa innan man får sitt boardingcard.
Reglerna kan varierar mellan flygbolagen. Men jag har aldrig hört talas om någon som har fått lov att betala för vikten. Själv har jag försökt att klara mig med cykelväska, 20 kg + handbagage för att komma undan avgiften men det gick dom inte på. En cykel är en cykel och kostar 30USD extra.
Det är enklare att flyga över Atlanten. Då går cykeln som en av dina två tillåtna kollin och kostar inget extra.

mvh

Bengt
 
SAS lika illa

SAS har ändrat reglerna och man får betala övervikt för cykeln. Byt flygbolag och hyr cykel.
BOB
 
Re: Fast pris

Hej Bengt.

Snackade precis med SAS, 120 kr/kg. Får leta vidare efter cykelvänliga flygbolag.

...Johan...

bsandborgh; sa:
Hej,

Senast jag flög med cykel inom Europa, 1999 med SAS, kostade det ett fast pris av motsvarande 30USD enkel resa oavsett vikt på cykeln.
 
Ett tips om hur man blir av med övervikt

Känner jag att jag har övervikt har det ibland hänt att jag packat på mig alla kläder som jag har haft med mig. Man ser ju ut som en idiot men kan spara ett par hundringar. Dessutom packar man ju de tyngsta sakerna i handbagaget.
För övrigt anser jag att folk som väger 100 kg+ bör betala övervikt för sin hydda om vi som pendlar kring 75 kg skall betala för några extra kilon o bagaget. Rätt skall vara rätt :)
/Magnus
 
ryan air

Hej Magnus!

På Ryan Airs hemsida står det att dom tar 15 pund för en cykel/snowboard/skidor och det är ok. Stog även att dom bara tar cyklar "i mån av plats" och det låter inte betryggande. Största nackdelen är att dom inte har flygningar dit jag ska...
Har också tänkt att packa på mig alla kläder, men att för övrigt lätta på packningen blir inte så lätt. Det som väger är av metall och det är inte så populärt att ta med in i planet. Får maximera handbagaget så gott det går.
Jag sa till säljaren på en resebyrå att jag bara vägde 62 kg men det hjälpte inte. Nåväl, det är inget att gnälla över, det är "bara" att betala.

...Johan...
 
sterlingticket.com!

Kanske kan hjälpa någon?

Hittade till slut sterlingticket.com. Dom har inte så många destinationer, från Göteborg flyger dom bara till Malaga och Alicante i Spanien och jag har sån tur att det passar mina planer perfekt. Stockholmare har lite fler destinationer att välja på.

Bokade en enkel till Alicante för 1739 + 400 spänn för cykeln. Då får jag ha 20 kg utöver cykeln. Men det bästa av allt: övervikten betalar man 20 kr/kg för jämfört med normala 120! Det enda man missar är gratis sponken på planet men det överlever jag nog.
Observera att dom inte har något avbeställningsskydd så se till att betala med ett kontokort som har reseförsäkring.

...Johan...
 
Varenda trick i boken...

Tjena!
Ar just nu i Kambodja, och loste min overvikt genom att lasa in en del av utrustningen i vardeskapen tva trappor ner. Checkade sedan in min duffelbag med cykelvaskorna i. Bad att fa ta den till special-incheckningen far att packa den i en plast sack, samt att packa in de kansliga delarna pa cykeln(som dom aldrig vagde, utan bad mig uppskatta vikten pa). Sprang forbi och stoppade ner prylarna ur vardeskapet, och begav mig sedan till special-incheckningen dar de inte vagde prylarna heller...
Ps: Lat hjulen sitta kvar och tack bara vaxlar, kedja och reglagen(tad av pedalerna och sanksadelstolpen) sa att de ser att det ar en hoj!
 
Expressgods

Hej

Jag har erfarenhet av att resa med ordentligt tungt bagage i jobbet. Att betala för övervikt på flyget är oftast svindyrt. Men tydligen är det helt godtyckligt vad man får betala så det kan löna sig att fjäska lite.

Ett alternativ kan vara att sända godset som expressgods i med t.ex. DHL eller UPS. Särskilt om man väljer deras standardalternativ (ca 3 dagar inom Europa) kan det nog bli en stor prisskillnad mot att betala övervikt.

Tänk på att godset inte räknas som bagage så reseförsäkringar gäller inte. Transportförsäkring kan tecknas hos trasnportören
 
Handbagaget

Trixet med att packa det tyngsta i handbagaget kan oxo vara riskabelt. Ibland kontrollväger de handbagaget men man kan ju uttnyttja det till maxänd , sist var gränsen 11 kg.
 
Handbagaget...

Vid en resa till ett land där man uppenbarligen, på goda grunder inte litade på bagagepersonalen fick vi ta med allt järnet in i passagerarutrymmet. Min amerikanske vän bad om hjälp med normalstor kabinväska som jag nätt och jämt fick upp från golvet. Den vägde styft 40 kg! Han jagade med två flåsande bärare och jag med egenburen utrustning...Bäst var naturen...
Numera bör man hyra cyklar verkar vara budskapet...
Synd bara med tanke på vilket skick de brukar vara i.
Det är dax att alla protesterar hos transportföretagen.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
seas cykel på flyg? Långcykling 12
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
Cykel på flyg Långcykling 6
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.