Malmö - Indien på cykel

Shena!

Jag är helt ny på området och jag har googlat allt vad heter cykelresor de senaste månaderna. Har läst om andras expeditioner och upplevelser för att själv kunna ta mig an en egen resa.

Tanken är att jag ska cykla från Malmö till Indien (obestämt exakt var) och ta mig igenom Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike, Slovakien, Ungern, Kroatien, Jugoslavien, Bulgarien, Grekland, Turkiet, Armenien, Azerbajdzjan, Kazakstan, Kina och slutligen Indien.
(Eller detta är rättare sagt drömrutten, men jag kommer antagligen få ta bort 4 länder. Men om vi antar att jag ska cykla genom ovanstående länder..)

Jag räknade ut att det är cirka 900 mil Danmark - Azerbajdzjan. Fortfarande inte kommit så långt som till Kazakstan.

Hur lång tid kan det ta att cykla Den sträckan? Jag tränar ganska bra nu för att få en bra grundkondition och kommer öka lite hela tiden.
Hur långt kan man räkna med att cykla på en dag, sådär cirka? Vad är rimligt? Jag vet att det är individuellt, men hade varit skönt med lite tips och riktlinjer.
Hur är det att cykla om man är tjej? Är det säkert? Jag är lite skeptisk när det gäller Turkiet fram till Kazakstan. Har hört massa rövarhistorier.
Har kollat runt lite på cykelutstyrsel, men vad rekommenderar ni?

OCH SIST MEN INTE MINST - någon som vill dela med sig av sina erfarenheter när det gäller långcykling? Är tacksam för allt jag kan få :)

/Nicole
 
Välkommen till cykelvärlden!

Tycker att 900 mil låter väldigt långt till Azer. Fast det beror såklart hur mycket omvägar du tar...

Hur som helst har jag för mig att det var 500 mil till Iranska gränsen från Västgötaslätten :). Men jag cyklade ganska rakt. Men för att det ska vara 900 mil så får du ta mycket omvägar på vägen dit, vilket såklart är kul.

Personligen cyklar jag aldrig mer än 2000 kilometer i månaden, och det är eg för mycket. Men för mig är naturen och landet jag reser i det intressanta och cykeln är bara ett verktyg som jag eg inte är intresserad av. Vissa mer nördiga cykeltyper tycker säkert att jag är kass och cyklar mycket längre varje månad. Dessa verkar cykla utomlands för att de gillar att cykla snarare än att resa. (Nu genaraliserar jag grovt)

Vilken typ är du? Den senare typen brukar lägga mer kilometer bakom sig varje månad än den förstnämnda gruppen som jag själv tillhör.

Har träffat en del ensamma kvinnor på cykel. Samtliga har varit en aning speciella, i en positiv bemärkelse. Orädda, starka individer. Jag vet inte om de alltid har varit sådana eller om det är Vägen som skapat dem. På många sätt har ni det tuffare, på andra sätt har ni det lättare. Man kan säga att så länge ni inte träffar på någon som vill er illa så kommer ni har fördelar eftersom folk ofta lever efter gamla rollmönster och gärna vill ta han om och hjälpa kvinnor i första hand. Får jag ett nej på frågan om att slå upp tältet i någons trädgård så kan du fortfarande få ett ja av samma gubbe/gumma.
 
Senast ändrad:
Re: Malmö-Indien

Hej! Lite intryck från en nybörjare:

Jag gjorde min första, men inte sista, cykelresa förra året. Förutom att jag cyklar 10 km till jobbet då och då så var jag helt otränad. Jobbar framför datorn, sportar inte och dricker gärna öl. Samt rökte. Mycket. Jag tränade ingenting innan jag började.

På tre månader (10 jan - 11 apr) hade jag 44 cykeldagar, dvs i snitt hälften av dagarna cyklade jag. I början snittade jag 9 mil per cykeldag, i slutet 11 mil och jag slutade på 450 mil, från Singapore till Hanoi. Längsta dagen var 161 km eller nåt sånt.

Jag tyckte inte det var några som helst problem att hålla det tempot. De jobbiga dagarna var de som var tråkiga med långa sträckor med stora vägar och mycket trafik. I norra Laos önskade jag att jag hade lägre utväxling.

Tre dagar i sträck var optimalt. Den fjärde dagen brukade kännas lite jobbigare. Jag hade kunnat hålla högre tempo totalt men jag stannade ofta ett par dagar längre än planerat i varje stad jag var i.

Hade jag inte haft ett jobb hade jag cyklat fortfarande och planer finns :)

När det gäller säkerhet så har jag aldrig råkat illa ut utomlands. Otrygga områden brukar begränsa sig till vissa stadsdelar runt större städer och turistorter, är min erfarenhet.

Skrev om det här: http://asiaonrubber.blogspot.com/

Lycka till!
 
Åh, HÄRLIGT med så snabba och intressanta svar! :)
TACK!

The Lost Cyclist:
Shena! Jag var inne på din hemsida för några dagar sedan och kollade runt. Hade till och med tänkt kontakta dig! Verkligen imponerad av dina expeditioner. Mäktigt.
Jag är väl inte någon direkt cykelmänniska så sett, utan vill mer ut och uppleva - komma nära verkligheten och naturen. Och då är ju cykeln det perfekta verktyget för att ta sig runt på annat sätt än till fots.
Hm, jag har ingen aning om det är mycket alls. Jag räknade ut det genom på en hemsida (http://www.satellitkarta.se/). Tror det kan vara för att jag tar ganska många omvägar för att passa på att se så mycket som möjligt. Hade jag kunnat hade jag cyklat i varje land möjligt.
Så att cykla ensam kvinna borde inte vara några problem? Många skrämmer upp mig med kidnappningar, våldtäkter och liknande. Jag är ju medveten om att det finns risker med allt, men det finns liknande risker i Sverige. Kanske inte lika stora, men dock. Och jag kommer ju vara på min vakt.


HalmstadAnders:
Ska absolut ta och läsa din blogg. Låter som att du också har nyttiga och intressanta erfarenheter i bagaget. :)
Kul att höra att det finns hopp för oss som inte är några vettvillingar på gymmet, även om jag försöker hålla mig i skinnet. Hur kommer det sig att du valde just den rutten? Har du tips till mig som också ska ut på min första tur? Vad bör man tänka på?
Hade du någon bestämd rutt redan innan, eller du tog det lite som det kom?
Tack!

Lite övrigt undrar jag hur man gör när man väljer vägar. Vilka vägar är det lov att cykla på och hur planerar man det?
Och GPS som funkar bra med cykel, det är väl det man bör köra på när man är ute på långtur?
 
Min erfarenhet av att cykla ensam (kvinna) är bara positiva. Enda gången jag varit rädd var i en storstad i Belgien dit jag kom en lördag kväll och irrade omkring och letade efter ett hotellrum.
Men jag har bara cyklat i Europa.

I vissa muslimska länder kan det vara knepigt vad jag har hört, i vissa länder är det förbjudet för kvinnor att cykla. Christina Hyllner som var den första långfärdscyklande kvinna som jag stötte på för ca 15 år sen berättade att hon i vissa länder var tvungen att ge upp och ta buss eller tåg för att det kändes hotfullt.
Christina cyklade från Göteborg till Peking.
Lycka till med din tur.
 
Hej! Lite intryck från en nybörjare:

Jag gjorde min första, men inte sista, cykelresa förra året. Förutom att jag cyklar 10 km till jobbet då och då så var jag helt otränad. Jobbar framför datorn, sportar inte och dricker gärna öl. Samt rökte. Mycket. Jag tränade ingenting innan jag började.
Lycka till!

Låter lite som de som jag och en till råkade på i nord Norge, de var från Oslo som cyklade till Nordkap. De som känner den norska kusten vet att den till största delen består av fjordar man får åka runt. Nu hade de bara några mil till målet då det var i Honingsvåg vi träffades. De hade tränat hela vintern för resan och cyklat, den som hade längst väg till jobbet landade visst på runt 7 km....
 
Oj vad roligt att läsa detta. Känns som jag satt precis i din sits för dryga 2 månader. Hade precis bestämt mig för att cykla till Indien/Peking och bara bombade ut alla mina tankar och frågor här på Utsidan och hade precis tankar om allt.. Nu den 20 mars åker jag till Peking från Stockholm. På cykel såklart = )

När åker du?

Grymt skojj att du bestämt dig för att dra!
 
Suveränt med lite cykel-inspiration så här mitt i vintern !! Mina cykelturer har funkat lite olika, i början på "karriären" så tränade jag inte så mkt innan, och då behövdes några riktiga "jävlar-anama" dagar i början, ganska jobbbigt.... Nu är det tvärtom, jag cyklar mkt mer innan och tar det lite lugnare på en långtur. Men ibland får man en dålig dag då allt är trist och jobbigt, då är det bara att ta det lugnt och vänta ett tag. I snitt kanske 8-9 mil per dag ? Men det är bara att anpassa distansen till dags-form och andra omständigheter, om det nu är 5 el 12 mil är inte så noga..... / H
 
Hur kommer det sig att du valde just den rutten? Har du tips till mig som också ska ut på min första tur? Vad bör man tänka på?
Hade du någon bestämd rutt redan innan, eller du tog det lite som det kom?
Tack!

Jag valde den för att jag då bara bilat runt i västvärlden och ville se en bit av Asien. Jag vill förvisso se vartenda kvadratcentimeter av världen, men en sak i taget :) Jag hade en någorlunda planerad rutt men hade inga krav alls på mig själv att följa den, och halvvägs igenom cyklade jag åt ett annat håll.

Lite övrigt undrar jag hur man gör när man väljer vägar. Vilka vägar är det lov att cykla på och hur planerar man det?
Och GPS som funkar bra med cykel, det är väl det man bör köra på när man är ute på långtur?

Jag köpte en GPS när jag kom till Kuala Lumpur. Inte så mycket för att hitta rätt utan för att enklare kunna avvika från större vägar. Jag hade stor nytta av den. Nackdelen var att jag nog missade en hel del spännande diskussioner med lokalbefolkningen om vilken riktning som var rätt. Innan jag köpte GPSen frågade jag mig fram och svaren var oftast mer underhållande än korrekta.
 
Tack så jättemycket för alla svar! Har varit väldigt hjälpsamt :)
Himla roligt att alla på denna sidan är så aktiva och stöttande. Kul och läsa om andras resor också.
Har ni bloggar och hemsidor så posta dom gärna här, så kan jag ta en titt och inspireras.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
thureb Cykelhighway Malmö-Lund Långcykling 0
ingridm resesällskap sthlm-malmö augusti Långcykling 11
Kvadding Malmö - Tjeckien (Trutnov) Långcykling 7
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
bakemonster Planerar Malmö - Paris 2010/2011 Långcykling 2
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
magnuswelroos Malmö-Bryssel Långcykling 1
Toft Malmö - Amsterdam Långcykling 3
some0neelse Haparanada - Malmö Långcykling 7
Martin O Ledig tjänst i cykelaffär, Malmö Långcykling 0
Flafa Cykla till Malmö Långcykling 3
Cykla från Båstad till Malmö Långcykling 0
mats108 malmö-khamn-helsingör-hborg Långcykling 2
Grus grus Cykelaffärer i Malmö Långcykling 10
tobbe.m sthlm-malmö Långcykling 12
pgy Narvik - Malmö Långcykling 2
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
Boelle Lift Malmö-Vätternrundan t/r ? Långcykling 0
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
morello Indien till vintern Långcykling 0
dumuzi Indien-Bangladesh-Myanmar-Tahiland Långcykling 1
dumuzi Indien igen Långcykling 0
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
maddewahlund Visum Iran, Saudiarabien, Indien och Bangladesh Långcykling 7
Anette Grinde Att cykla i Indien... Långcykling 3
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
dumuzi Underbara Indien, igen! Långcykling 2
viktorp Cykelresa till Iran + rundresa i Indien - vaccinationer Långcykling 1
Zoomster Cykelväg-tips i Indien - Kina? Långcykling 5
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.