Narvik - Malmö

Hej!

Någon som har cyklat Narvik - Malmö genom Norge? Kan man snitta 10-15 mil per dag? Givetvis mycket beroende på hur tränad man är osv. men ändå.
Är det någon väg sträckning man skall undvika? Hur gör man med alla tunnlar? Får man cykla i dessa?
Kostar det något att ta med cykeln på alla färjor som man måste ta?
Detta lilla project ligger i aug-02 så jag samlar på lite fakta för tillfället.
Många frågor, jag vet men jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet svarade. Jag är också på jakt efter bra kartor. Tips?

Ha't bra!
 
Bör gå bra

Jag har kört en del bil i Norge och skulle inte rekommendera de längre biltunnlarna för cyklister. Oftast finns ingen ventilation. E6:an har dock inte så många långa tunnlar. Jag vill minnas åtminstone en lång (ca 5 km) förbi en fjord ett antal mil norr om Trondheim som jag tror du måste åka igenom i taxi. Den tidigare vägen med färja över fjorden fungerar inte om du inte bokar taxibåt.
Det är nog bara en färja kvar mellan Bodö och Narvik och den får du betala en mindre summa på som cyklist.
Söder om Trondheim finns alternativa vägar t ex väg 3 som är mindre trafikerad än E6. Vill du ha detaljerad vägbeskrivning finns cykelloppet stora styrkepröven mellan Trondheim och Oslo.

http://home.c2i.net/sbrattek/vegaarshei/norge.html
kortare redogörelse om en cykeltur Norge på längden.

http://www.slf.no/aktuelt/fakta_sykkelnorge.htm kan nog vara en annan bra ingång för mer infomation.

Hälsningar Thure
 
Det är tufft att cykla i Norge, men visst går det att avverka 10-15 mil om man vill. Vi låg nog på 10 mil ungefär utom sista dagarna då vi kom upp i 12 resp.17 mil pga hemlängtan. Vissa tunnlar får man inte cykla i, men det gav vi f-n i vill jag minnas. Det är inte roligt att cykla i tunnlar, mörkt, kallt och fuktigt. Lyse påbjudes. Många och lätta växlar är ett måste när man kommer upp i milslånga backar. Lofoten däremot är platt och cykelvänligt. Det regnar mycket i Norge ska man vara medveten om men landskapet är vidunderligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
bigglesforever Rallarleden, Abisko-Narvik Långcykling 0
Narvik-Abisko? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
thureb Cykelhighway Malmö-Lund Långcykling 0
ingridm resesällskap sthlm-malmö augusti Långcykling 11
Kvadding Malmö - Tjeckien (Trutnov) Långcykling 7
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
bakemonster Planerar Malmö - Paris 2010/2011 Långcykling 2
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
magnuswelroos Malmö-Bryssel Långcykling 1
Toft Malmö - Amsterdam Långcykling 3
some0neelse Haparanada - Malmö Långcykling 7
Martin O Ledig tjänst i cykelaffär, Malmö Långcykling 0
Flafa Cykla till Malmö Långcykling 3
Cykla från Båstad till Malmö Långcykling 0
mats108 malmö-khamn-helsingör-hborg Långcykling 2
Grus grus Cykelaffärer i Malmö Långcykling 10
tobbe.m sthlm-malmö Långcykling 12
Boelle Lift Malmö-Vätternrundan t/r ? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.