Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet

Nämen för i helvete! Så här kan vi väl inte ha det? Det är ju blodsvettochtår-hardcoreäventyr att cykla! Komplicerat, svårt och mycket farligt!

Folk kan ju tro att man är ute på nån slags jävla semester! :)
 
Tackar och bockar för alla vänliga och hjälpsamma svar. Det uppskattas! Känner mig inte alls lika orolig över den rent tekniska biten längre. Dags att börja oroa sig för själva resan istället, men jag tror att det blir kanon. Har hittills inte träffat eller hört talas om någon långfärdcyklist som tyckt att det var en dålig idé att ge sig iväg.

Tänkte iallafall ta och beställa själva cykeln nu i veckan. Cykeln blir som jag nämnde tidigare en Surly LHT. Pakethållare fram och bak blir Surlys Nice Racks. Tänkte även skaffa mig en Brooks B17 Imperal Standard-Sadel. Låter det som bra investeringar, veteraner?

Har planer på att ta den rutten åt andra hållet. När tänker du cykla iväg?? Kan åka i slutet av Juli om du är intresserad av sällskap!!:)

Tjena! Just nu lutar det åt att jag sticker iväg 22 Juni. Sällskap skulle definitivt kunna övervägas, men då kanske du får ansluta på vägen. :)
 
Tackar och bockar för alla vänliga och hjälpsamma svar. Det uppskattas! Känner mig inte alls lika orolig över den rent tekniska biten längre. Dags att börja oroa sig för själva resan istället, men jag tror att det blir kanon. Har hittills inte träffat eller hört talas om någon långfärdcyklist som tyckt att det var en dålig idé att ge sig iväg.

Tänkte iallafall ta och beställa själva cykeln nu i veckan. Cykeln blir som jag nämnde tidigare en Surly LHT. Pakethållare fram och bak blir Surlys Nice Racks. Tänkte även skaffa mig en Brooks B17 Imperal Standard-Sadel. Låter det som bra investeringar, veteraner?



Tjena! Just nu lutar det åt att jag sticker iväg 22 Juni. Sällskap skulle definitivt kunna övervägas, men då kanske du får ansluta på vägen. :)

Det låter som mycket bra investeringar!
 
Några tips

Ta inte så mycket kläder med dig. Ta med dig en rejäl burk tvättmedel istället. Dessutom blir det rätt fräscht även utan tvättmedel, om du tex tvättar i bäckar. Det mesta löses av vanligt vatten och sen kan du göra det ordentligt när det börjar bli hopplöst.

Ta med några ekrar. Det hände kanske inget men om du får just ett ekerbrott så blir dagarna inte alls trevliga. Fem ekrar som passar just din cykel tar ingen plats och väger knappt något. Inte heller ekernyckeln.

Två-tre flaskhållare? Det går åt mycket vätska och om du cyklar långt i hög värme kommer du göra slut på en liter på kort tid. Jag har alltid tre hållare och sen även en flaska på ryggsäcken. Min erfarenhet säger mig att man ju i vissa länder stänger butikerna mitt på dan (tex Italien) och jag har inte alltid lust att sätta mig på en bar när jag är svettig och sliten.

Cykelsandaler kanske?

Har du SPD-skor? Du utnyttjar din kraft bättre om du kör med SPD, och kraft behövs.

Har också en liten burk rengöringskräm med mig - av typen som finns på Biltema. Den innehåller små korn i tvålkrämen som gör att man snabbt sliter bort olja och annat om man blivit tvungen att lyfta på kedjan, justera bromsar eller något liknande. Skönt att ha rena händer när man cyklar.

Har skrivit dagbok om mitt äventyr genom Dolomiterna 2012. Kanske hittar du fler bra tips där. Här är sidan om det äventyret: http://www.sirugo.net/page.php?ix=34&at=26
 
Socker + diskmedel

Har också en liten burk rengöringskräm med mig - av typen som finns på Biltema. Den innehåller små korn i tvålkrämen som gör att man snabbt sliter bort olja och annat om man blivit tvungen att lyfta på kedjan, justera bromsar eller något liknande. Skönt att ha rena händer när man cyklar.

När vi passerade cykelaffären i Älmhult på vår färd mot Bangkok förra året fick jag lära mig något nytt. Efter att ha grisat ned mig i verkstaden sade mekanikern att jag skulle ta rejält med socker när jag tvättade händerna..... Diskmedel och så en sked socker gjorde fingrarna rena snabbt. Mycket billigare än köpetvål med slipmedel enligt den småländske cykelhandlaren. Jag tvättade sedan händerna med diskmedel plus socker eller salt och det fungerade fint under hela resan. När vi passerade genom öknar och eller hade ont om vatten använde jag dock kirurghandskar för att slippa skita ner mig så mycket när jag mekade med cyklarna.

Varför drar jag upp detta här? Jo för att jag vill ha så lite packning som möjligt och därför är en stark anhängare av att en pryl gärna få ha flera användningsområden. Socker men framför allt salt har man ju redan med sig för att kunna laga mat.
 
Som många redan skrivit är det bara köra, det kommer att ordna sig.

Jag skulle ta med 2 extra slangar om du känner dig lite osäker. Det är några gram extra men där gången när du använder reservslangen och inser att den påfrestande vägen fortsätter ytterligare 5mil innan du kan köpa en ny känns det lite tryggare.

Om du ändå vill känna dig lite mer preppad tycker jag att även fixa bromsar och växlar är värt att kunna.

Ställa in växlar, i teorin behövs det bara en gång och därefter bara små justeringar när vajern töjer sig de första milen, men efter en smäll som böjer växelörat (metallbiten där bakväxeln fäster in) eller liknade kan en ordentlig genomgång behövas.

Byta bromsat och ställa in dessa är inte svårt när man kan, men kan vara ett helvete om man inte vet var man ska börja när mörkret faller och myggen attackerar.

En annan sak som jag alltid slarvar med är att göra rent fälgarna, med fälgbromsar bildas gärna ett fint slipmedel av allt grus som nöter ner aluminiumet i fälgen onödigt snabbt. Det har jag fått betala med två spruckna fälgar på mina resor efter bara 400 mil men på relativt billiga hjul. Att torka av lite då och då är inte så dumt.

Kan också vara bra att veta hur du justerar cykeln så att den passar dig, även om du får hjälp att ställa in den i Sverige kan du vilja göra små justeringar om du märker att du får ont i handleder eller nacke. Höja sadel är enkelt men styre kan var lite knepigare på vissa cyklar.

http://www.parktool.com/blog/repair-help är en bra början på det mesta.
 
Utöver alla andra vettiga råd så rekommenderar jag ett bra tält om du hade tänkt tälta. betydligt skönare att sova i ett tält där det inte regnar in. och om du tänkt tälta på camping så är det enligt mig för den mesta delen onödigt såvida du inte vill ha elektricitet eller en dusch. https://www.warmshowers.org/ tyckte jag var trevligt att använda när jag cyklade genom europa, trevilgt sätt att träffa människor och gratis boende :) Om du oroar dig för att saker ska bli stulna så tror jag att du oroar dig för mycket (vet inte om du gör det, men jag gjorde det till att börja med), jag cyklade från frankrike till venedig utan lås och det gick bra :)
 
Då var det mindre än två veckor kvar tills avfärd, och jag har i sista stund kommit på att det kanske vore en bra idé att införskaffa sig ett litet kök att koka något varmt på ibland. Är det någon som har några rekommendationer på hyggliga kök för under tusenlappen som duger åt en ensamätare? Gärna något som finns på outnorth.

Tack på förhand! :)
 
Köp en enkel gasbrännare och ta med dig en stor primusbehållare. Det räcker länge om du bara "ska koka något varmt ibland". Behöver du köpa ny gas - se till att du köper rätt behållare. I vissa länder tycks märken som t ex "Campinggaz" vara det dominerande och de använder en annan gänga, har jag för mig. Bara kolla att de passar innan du köper.
 
Nämen för i helvete! Så här kan vi väl inte ha det? Det är ju blodsvettochtår-hardcoreäventyr att cykla! Komplicerat, svårt och mycket farligt!

Folk kan ju tro att man är ute på nån slags jävla semester! :)

Jag har cyklat en del och tycker inte att det är varken komplicerat, svårt eller farligt. Det är oftast total semester. Men jag har cyklat asfalt. Kör man en vända i Etiopien eller Chang Tang så kan det säkert bli hårt.

Har du SPD-skor? Du utnyttjar din kraft bättre om du kör med SPD, och kraft behövs.

Nej, nej, nej. Inga SPD-skor för en total nybörjare. Skulle jag inte rekommendera till någon som vill långcykla.
 
Jag har cyklat en del och tycker inte att det är varken komplicerat, svårt eller farligt. Det är oftast total semester. Men jag har cyklat asfalt. Kör man en vända i Etiopien eller Chang Tang så kan det säkert bli hårt.

Han är ironisk, Magnus! :) Han menar att det är "no problem" att vara långfärdscyklist. (Något som iof är lite ironi i sig självt, då jag vet att skral ibland har haft det rejält jobbigt under sina resor. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.