Cykel på tåg/buss/flyg

Cykelförbudet grundar sig nog i praktiska anledningar och en alltför stor generalisering.

Som daglig tågpendlare mellan Uppsala och Stockholm är jag väldigt tacksam för att det inte ska strulas med cyklar i tid och otid i trånga loktågsvagnar. Och så vill nog SJ ha möjligheten att byta runt vagnar bäst de vill i tågseten utan att behöva tänka på om de får med en godsfinka till cyklar. Att cyklar skulle få transporteras "uppfällda" i en vanligt vagn känns för mig uteslutet av säkerhetsskäl om det skulle hända något vilkek skulle försvåra en utrymning.

Men på Norrlandstågen borde man ju kunna vara lite frikostigare kring bagagereglerna. I princip samma tågset används konstant. Dessutom brukar stoppen på stationerna vara betydligt längre än för vanliga regionaltåg så det borde finnas tid att hämta upp bagage ur en godsfinka.

I Danmark går man åt andra hållet. Speciella vagnar på alla pendeltåg för cyklar. Rabatter. Cykelverkstäder på strategiska stationer. Det går om man vill. Nej de gamla vagnarna är inte gjorda för cyklar, men Sverige har köpt in ganska många tåg som bygger på andra principer de senaste 20 åren. Är de anpassade för cyklar? Nej. Det handlar om vilja, eftersom det bevisligen går i andra länder.
En liten godsfinka för skrymmande last och "Bussgods" skulle lösa problemet med trånga lokdragna vagnar. Som jag ser det har SJ flera stora problem att lösa:

1. Köra tågen i tid, även med snö och blöta löv på spåret. Schweizarnas tåg kör på pricken trots alpernas väder. Vad gör de som SJ inte kan?
2. Dålig service. Det verkar som de helst skulle vilja slippa passagerare helt och hållet, så de kan köra sina tåg ifred. Att krångla med cyklar eller samarbeta med bussgods som då blir miljövänligare? Hujeda mig, usch och fy vad jobbigt.
3. Krångligt och ologiskt prissystem för biljetter. Det är billigare att flyga ARN-Umeå t o r än att ta nattåget med liggvagn. Om man är två i en bil kan det bli billigare än tåget. Det är inte särskilt miljövänligt.
 
Att cyklar skulle få transporteras "uppfällda" i en vanligt vagn känns för mig uteslutet av säkerhetsskäl om det skulle hända något vilkek skulle försvåra en utrymning.

Pågatågen (Skåne) har vagnar med speciella cykelplatser med tillhörande "säkerhetsbälte", jag tycker det fungerar bra, men å andra sidan har det ju inte varit några olyckor än.
 
Med "vanlig vagn" syftade jag på loktåg vars vagnar skulle bli tämligen oframkomliga med cyklar i gångar och vestibuler. Pågatågen trafikeras väl(?) av låggolvsvarianter med bredare dörrar så där finns det andra utrymmen att leka med.

Men som påtalats borde ju SJ ha kunnat tänkt till kring cykelplatser i de modernare tågvarianterna som köpts in de senaste 20 åren.
 
SJ har en sida på FaceBook. Där kan man enkelt framföra sina åsikter vad avser transport av cyklar. Risken är väl bara att åsikterna försvinner bland alla andra negativa synpunkter.
 
I Norge är de betydligt vänligare inställda till cyklar. Här kostar cykeln halv pris, max 180 nok. Varför inte försöka ta er till Norge och ta en finare tågresa norrut. Utgå från Narvik istället och cykla malmvägen till Kiruna. En sväng till fjällen på vägen?

Annars är det länsbussar som gäller, men det kan bli många byten.

Väljer jag att starta turen i Pajala och sväljer min stolthet gentemot SJ kommer jag undan med ett byte i Umeå.
Sedan cyklar vi längs Tårneälv förbi Pello och ner till Haparanda. Sedan tar vi cykelspåret på Ostkusten ner till fjollträsk.

Nån som har en uppfattning hur lång tid en sån sak kan ta?
 
SJ har en sida på FaceBook. Där kan man enkelt framföra sina åsikter vad avser transport av cyklar. Risken är väl bara att åsikterna försvinner bland alla andra negativa synpunkter.

Socialamedie-kundtjänsten på SJ är väldigt duktig så åsikter där kommer i alla fall fram. Att Twittra till SJ brukar ge svar inom någon minut under deras öppettider (som de till slut har utökat).
 
Bara som en illustration till hur väl det kan fungera. Jag var i Schweiz och cyklade för några veckor sedan. Där kan man ta med cykeln på ganska många tåg och ofta har de särskilda cykelvagnar. Man köper helt enkelt biljett till sig själv och cykeln (1/2 biljettpris) och kliver på i cykelvagnen. Smidigt. Även många bussar har cykelställ. Att tågen går väldigt ofta, exakt på utsatt tid och att det finns stationer i nästan varje liten by gör Schweiz till ett fantastiskt land att cykla och resa runt i.
 

Bilagor

  • biketrain.jpg
    biketrain.jpg
    87.3 KB · Visningar: 786
Bussgods alt. sovtåg

är ett alternativ. Ett annat är att ta isär cykeln och ha den i en kartong eller väska på tåget (Liggvagn förslagsvis) så att det inte framgår att det är en cykel.

Thure
Bussgods är ett utmärkt sätt att transportera cykeln till startpunkten. Har nyttjat detta och varit nöjd med det. En hyfsat isärtagen cykel något mer än nödtorftigt paketerad går också är även det provat men mindre smidigt. Det är trots allt jag själv som skall släpa på det ytterst otympliga paketet. En cykeltransportväska är ett än bättre alternativ om den är rymlig nog för den cykel man tänker ha med sig. Många sådana väskor är dimensionerade för racerhojar varför mer långfärdsspecifikt cykelgerät med lång hjulbas inte ryms. den tomma väskan skickas då åter med bussgods eller lagras om man återkommer till utgångspunkten. Även detta sätt provat med nöjaktligt resultat.

SEDAN FÅR VI KÄMPA FÖR ATT RIKET SKALL BLI EN KULTURSTAT DÄR DET ÄR NATURLIGT ATT DET FINNS UTRYMME PÅ BUSS, TÅG OCH ANDRA ALLMÄNNA KOMMUNIKATIONER FÖR ATT TRANSPORTERA MED SIN CYKEL PÅ RESAN.
 
Bussgods är ett utmärkt sätt att transportera cykeln till startpunkten. Har nyttjat detta och varit nöjd med det. En hyfsat isärtagen cykel något mer än nödtorftigt paketerad går också är även det provat men mindre smidigt. Det är trots allt jag själv som skall släpa på det ytterst otympliga paketet. En cykeltransportväska är ett än bättre alternativ om den är rymlig nog för den cykel man tänker ha med sig. Många sådana väskor är dimensionerade för racerhojar varför mer långfärdsspecifikt cykelgerät med lång hjulbas inte ryms. den tomma väskan skickas då åter med bussgods eller lagras om man återkommer till utgångspunkten. Även detta sätt provat med nöjaktligt resultat.

SEDAN FÅR VI KÄMPA FÖR ATT RIKET SKALL BLI EN KULTURSTAT DÄR DET ÄR NATURLIGT ATT DET FINNS UTRYMME PÅ BUSS, TÅG OCH ANDRA ALLMÄNNA KOMMUNIKATIONER FÖR ATT TRANSPORTERA MED SIN CYKEL PÅ RESAN.

Du som har lite koll. Hur mycket tid måste man ge bussgods på sig att få upp cykeln till startplatsen?
Mardrömmen vore om man kommer upp till Pajala och cykeln är på nån station i sydnorra delen av Boden.
 
Cykelförbudet grundar sig nog i praktiska anledningar och en alltför stor generalisering.

Som daglig tågpendlare mellan Uppsala och Stockholm är jag väldigt tacksam för att det inte ska strulas med cyklar i tid och otid i trånga loktågsvagnar. Och så vill nog SJ ha möjligheten att byta runt vagnar bäst de vill i tågseten utan att behöva tänka på om de får med en godsfinka till cyklar. Att cyklar skulle få transporteras "uppfällda" i en vanligt vagn känns för mig uteslutet av säkerhetsskäl om det skulle hända något vilkek skulle försvåra en utrymning.

Men på Norrlandstågen borde man ju kunna vara lite frikostigare kring bagagereglerna. I princip samma tågset används konstant. Dessutom brukar stoppen på stationerna vara betydligt längre än för vanliga regionaltåg så det borde finnas tid att hämta upp bagage ur en godsfinka.

Tycker du tänker fel från början. Självklart ska stackars uppsalabor inte behöva trängas med cyklar på sina tåg.
Jag tycker SJ ska möjliggöra ett medtagande av cykel på samtliga tåglinjer genom att bygga om några vagnar.
Eftersom jag tidigare pendlat mellan Västerås och Stockholm anser jag att cyklar inte får plats på den linjen. Det beror inte på att tågtypen inte tillåter det, utan att tågen är överfulla med passagerare.
Att SJ hänvisar till säkerheten när de vägrar ta på cyklar är enbart skrattretande. När man ser hur de skiter i säkerheten för att pressa på så mycket folk som möjligt på varje avgång.
Sj borde göra ett studiebesök till Danmark, där ses inte cyklar som konkurrenter. För det är den enda logiska förklaringen till SJ agerande. Folk ska bara ge fan i att röra sig på egen maskin.
 
Tror vi ska börja i rätt ände. SJ har i uppdrag att bedriva kommersiell tågtrafik, så ser de ingen lönsamhet så kommer de inte ta med cyklar. Alltså måste vi antingen övertyga om att det är lönsamt eller övertyga våra rikspolitiker att ge SJ ett annat uppdrag. Båda delar kommer vara svåra och om det skulle lyckas tar det lång tid innan det finns anpassade fjärrtåg.

Börjar vi med den skattefinansierade trafiken istället kanske det är lättare, Skånetrafiken har vad jag förstått en föredömlig inställning till cyklar och tåg, men i övriga landet varierar det. Östgötatrafiken är lika dåliga som SJ t.ex. Här har vi våra lokala och regionala politiker och tjänstemän att påverka och bra exempel att lyfta fram. Dessutom är tågen oftast sådana att det kräver små medel att anpassa dom för att ta med cyklar. Den regionala tågtrafiken är idag så utbyggd i södra delen av landet att om det blir tillåtet med cykel på dessa tåg kan behöver man inte cykla mycket på sin cykelsemester i Götaland och delar av Svealand!

Så kolla hur reglerna ser ut hos din länstrafik och för fram önskemål om att få med cykel där det inte är möjligt till berörda politiker och tjänstemän.
 
Tid bussgods

Du som har lite koll. Hur mycket tid måste man ge bussgods på sig att få upp cykeln till startplatsen?
Mardrömmen vore om man kommer upp till Pajala och cykeln är på nån station i sydnorra delen av Boden.

Tipset är att fråga på bussgodset där du lämnar in cykeln, dom är ju som proffs på just bussgods. Uppsala-Strömsund t.ex. har jag lämnat hojen ett par dagar innan jag själv åkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas cykel på flyg? Långcykling 12
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
realout Cykel på flyg? Långcykling 5
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
jll Regler och lagar för belysning på cykel Långcykling 9
Nosferatu Ramhöjd på cykel? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.