Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Om fåglar i Sarek och ett försenat oväder (1)

Del 1: 30 juni - 1 juli (i år).

Efter att jag och en god vän vandrat genom Sarek kom vi till Treparksmötet den 29 juni. Morgonen därpå skildes vi åt, jag skulle stanna några dagar till och göra en fågelinventering i Sierggavágge. Jag började med att gå till Kisurisstugan där jag tänkte tvätta lite kläder, lyxa med lite god mat och ladda de "inre batterierna".

I stugan träffade jag stugvärdarna, Andreas och Anna med deras två barn Elsa och Joel. De kombinerade värduppgifterna med familjeliv på fjället. Jag fick små pratstunder med dem och fick veta att ett oväder från Atlanten kunde komma samma kväll. Bra att vara i stuga då.

En blick på himlen visade inga direkta tecken på oväder, med det var växlande molnighet och såg förvisso ostadigt ut. Vad som helst kunde komma ur det. Eftermiddagen gick, mina kläder torkade och jag kände mig utvilad. Strax efter sju sa jag farväl till värdparet och gick tillbaka till 3PM - min egen(?) förkortning för Treparksmötet - för att därifrån ge mig in i Sarek igen. Säng i stuga har jag svårt för, kan jag sova i tält gör jag hellre det.

Det blev en fin vandring den kvällen, inget oväder i sikte. Jag följde stigen ca 2 km tills den kom upp på kalfjället. Vek av från den - huvudstigen går mot Ruohtesvágge - och följde den upp på de underbara terrasser som finns på Gisuris nordvästsida. Om man går närmast den ravin där smältvattenfloden Sjpietjavjåhkå rinner får man intressanta vyer ner i ravinen. Den är djup, brant och dramatisk. Verkligen sevärd.

Terrasserna själva går inte av för hackor. De är den mest lättvandrade mark man kan tänka sig i Sarek, helt jämn och med obetydlig stigning. Perfekt för den som vill pröva på Sarek för första gången och inte vill tampas med besvärlig terräng direkt. Jag gick på terasserna tills de tog slut, en knapp kilometer från Gisurisriehpejågåsj. Denna plats är speciell för mig och ett par av mina vänner. Det var här vi för första gången hörde nordsångaren sjunga.

Jag ordnade lägerplats i denna underbara miljö. Vädret fortsatte vara fint, och kvällssolen sjönk sakta ner i molnen medan jag lagade kvällsmat. Avslutade med nepalesiskt te, Gruyere-ost och mörk choklad. Lyxliv på fjället!

Foto: Áhkká i kvällsljus.

Följande morgon var vädret inte sämre. Jag gick och hämtade vatten i en liten smältbäck. På vägen tillbaka till tältet såg jag en räv vara på väg mot lägerplatsen för att undersöka. Den såg så ljus och grå ut att jag först trodde det var en fjällräv, men eftersom foton på den visar röda färgtoner var det säkert en mycket ljus rödräv. Den flydde så fort den fick syn på mig.

Foto: Min tältplats. I björken satt nordsångaren år 2003 och sjöng för full hals mitt på dagen. Bakom syns den vida och stenbeströdda svämkäglan från Gisurisriehpejågåsj. Den höga ravinkanten bakom jokkfåran syns faktiskt på fjällkartan (utlöpare på 800-meterskurvan) och nästa dag skulle jag över den, strax till vänster utanför bild.

Bäcken från Gisuris västsida ska normalt inne innebära några problem att ta sig över. Men nu var ju vintern och våren förlängd, så det var full fart i den. Den bestod av ett virrvarr av forsande fåror, en riktig labyrint. Jag hade just upptäckt att en av min kängor hade en centimeterlång reva på gummidelen, en följd av nötning (mina kängor tycks slitas ut alldeles för fort trots att jag numera smörjer dem ordentligt även invändigt). Kängorna klarade inga djupa vad, alltså. Jag manövrerade över den ena fåran efter den andra och arbetade mig långsamt uppströms. Tills slut var jag över allihop och kunde hitta ett ställe som inte var så brant att ta mig uppför gruskanten. Fint att stå däruppe och se ned på hur Sjpietjavjåhkå rinner vidare mot kanjonen.

Foto: Uppe på gruskanten, vy mot norr.

Jag gick vidare mot Sierggavágge. Terrängen här är bra den också, om än inte lika jämn som gårdagens grusterasser. En kungsörn seglade förbi på orörliga vingar, in i Padjelanta. Långt borta syntes toppen av Álátjåhkkå, ett av de högsta bergen i Padjelanta.

Jag nådde Sierggajåhkå precis där den förenar sig med jokken från Skuollávallda, den jokk som bildar gränsjokk med Padjelanta. Vanligtvis är Sierggajåhkå inte någon svårvadad jokk, men nu var den både bred och djup. Full av smältvatten från Gisuris sydsida och från Låvdak.

Vid utflödet var den midjedjup och gick på med god fart, det var inget att tänka på. Jag gick ett par hundra meter uppströms, där såg den ut att vara något grundare. Här fick det bli. Av med byxor och kängor och strumpor. Ut med sulor (jag tänkte vada i kängorna). Jag har upptäckt att mina regnbyxor har dragkedjor, så de skulle nog inte hålla tätt. Det fick bli barbent i det kyliga vädret.

Vattnet var förvisso kallt. Och strömt. Numera går jag med två alu-stavar, men en vecka innan hade en strid jokk knyckt den ena så jag hade bara en kvar. Det fick gå ändå, trots att det inte blir lika stabilt som med en gammaldags trästav. Vattnet gick halvvägs upp på låren och det var stora, hala stenar i fåran. Jag tog det säkert och metodiskt. Men kul var det inte, och kallt blev det. På andra sidan satte jag mig på liggunderlaget och fick upp värmen igen. (Obs, om du inte är van vid att vada ska du inte ge dig ut i en så djup jokk på egen hand. Vadning kräver övning och helst också handledning i början. Ibland också säkerhetslina.)

Nu hade jag närmare 4 kilometer till början av mitt inventeringsområde. Planen var att tälta högst 1 km ifrån.

Foto: Snösmältningen var verkligen imponerande. Det sprutade ur var och varannan buske på Låvdaks västsluttning.

Jag hittade en acceptabel tältplats, visserligen inte helt vågrät, men följande dag skulle den visa sig ha tacknämliga kvaliteter (mer om det i nästa del).

Senare på kvällen tog jag en promenad med lätt packning. Jag hade planerat att ta mig ända till ravinen av Alep Låvdakruvtásj men snöfält och smältvatten satte ner hastigheten. Landskapet är en blandning av stenpartier, hedmark och gräsängar. Här och var finns vidunderliga tälplatser med fin utsikt mot bergen i Lanjek och mot Padjelantas vidsträckta landskap. Överhuvudtaget är detta ett njutbart landskap att flanera omkring i. En fin sommardag är det säkert rena idyllen.

Foto: Kul snösmältning runt en sten. Kan det vara en kombination av vinterns vindkanaler och reflektion av vårsolens värme? I bakgrunden Padjelanta. Man ser utbredningen av snöfälten. Jag befinner mig ca 950 meter över havet. Över 1000 meter var det mer snö än barmark på många håll.

Jag kom inte så långt jag tänkt på min promenad utan vände. Det skulle ju bli tidig uppstigning på morgonen (halv 4), så jag tyckte att jag gjort nog för dagen. Jag återvände till tältet och kröp tidigt ner i sovsäcken. Mobilen sattes på väckning. Vädret var just då inte sämre än vad det varit det senaste dygnet. Det såg ut att bli skapligt väder och gå bra att räkna fåglar nästa morgon.

Det var i varje fall vad jag trodde innan jag somnade. Jag hade fel.

2012-07-11 15:07   Anders_sthlm
Hej.
Det är en väldigt fint område detta du gett dig in i och nu berättar om. Det är så tomt och öde. Det har så att säga en lite annan atmosfär än andra områden i Sarek, vidderna och utsikterna när man går får man på köpet. Man är inte heller bunden av någon stig i någon trång dal som begränsar tankarna. Sedan just det där du skriver om att möta fjällräv, vilket man ju där faktiskt gör där. Även det blir något extra. Men det är en väldigt frihet faktiskt som man får där på dessa sluttningar.
Det är en hel del samiska lämningar runt om i marken, det ger det hela en extra dimension.
Kul att du hörde nordsångaren. Det är det nog inte många som gjort. Och dom som hört den har nog då inte vetat vad dom hört.
Sarek har så många otroligt olika ansikten faktiskt.

Svar 2012-07-11 20:35   fowwe
Jo, öde är ordet. Jag såg inte en människa under de tre dygn jag var där. Inte så värst mycket renar heller, utom i själva Sierggavágge. Sluttningen där jag tältade var däremot väldigt befolkad av ljungpipare. Har nog inte upplevt något annat område så ljungpipartätt.
De där samiska lämningarna vore kul att se. Tyvärr vet jag inte var de finns, men det går nog att ta reda på.
Angående nordsångaren, vänta till del 2!

2012-07-11 20:23   fson
Trevliga och välskrivna rader Hans! Och jag håller med Anders och dig; gränslandet mellan Sarek och Padjelanta ger en speciell känsla, kanske därför att kontrasten mellan högfjällen och vidderna blir så påtaglig där samtidigt som det känns att man är en bit ut i markerna. Ser fram emot fortsättningen! (var det i år turen gjordes?)
mvh Per

Svar 2012-07-11 20:30   fowwe
Tack, Per! Jo, det var i år. Jag har tillfogat uppgift om datum längst upp i texten. Bra att du påpekade.
Denna del av fjällvärlden tycker jag också mycket om, och jag återvänder gärna. Skulle överhuvudtaget vilja gå mer i just gränslandet mellan Sarek och Padjelanta.

2012-07-11 21:04   Håkan Friberg
Härligt. Jag kommer att röra mig nära dessa trakter (nordligaste Padjelanta och därefter Akka) om bara några veckor. Hoppas att jag hinner få läsa någon mer del från dig innan dess.

Svar 2012-07-12 11:38   fowwe
Det hinner du, andra (och sista) delen är publicerad nu! Ha en bra tur när det är dags! Och glöm inte lyssna efter nordsångare ;-).

2012-07-11 21:24   OBD
Håller med om den fina kvalitén på gränslandet mellan Padjelanta och Sarek. Min första solovandring i Sarek började i de trakterna du beskriver, men jag fortsatte ner i Guohpervagge.
Den sena och kalla våren/försommaren borde väl rimligen påverka fågellivet. Ser verkligen fram mot kommande avsnitt.

Svar 2012-07-12 11:47   fowwe
När jag och mina två vänner gick här 2003 gjorde vi som du, fortsatte till Guohpervágge. Det blev en minnesvärd vandring, vi besteg även Guohper. Ett foto från Guohpers topp den gången finns med i min bok.

2012-07-12 00:15   URB65
Hej. När det gäller snösmältningen runt stenen. Har för mig att det brukar bli så att vinden går runt och ofta blåser bort snön på vintern, så jag tror helt enkelt att snötäcket varit väldigt tunnt, och därför smält runt stenen först. En teori.

Svar 2012-07-12 10:47   fowwe
Ja, jag tror som du, detta är nog huvudorsaken. Det är detta jag syftade på med "vindkanaler". Finns ibland runt berg (t ex Kanalberget) men jag har sett det runt stenar på vintern också. Då är vi alltså två om denna teori, får se om någon kommer upp med en annan ;-)!

2012-07-12 10:15   brigas
Lättgången mark på Kisuris terasser;det ska läggs på minnet!

Svar 2012-07-12 10:49   fowwe
Ja, där kan man säkert tillbringa 1-2 dagar och ha väldigt trevligt! Men lilla vovven får väl inte följa med?

2012-07-12 13:03   Håkan Friberg
Kan man hoppas på att nordsångaren sjunger sista veckan i juli?
Hoppas...

Svar 2012-07-12 16:58   fowwe
Jag tvivlar på att den sjunger så sent. Enligt databasen Svalan har sjungande nordsångare rapporterats så sent som i mitten av juli. Inte senare. Men man ska aldrig säga aldrig. Håll öronen öppna!

2012-07-12 15:39   brigas
Nej "lilla vovven" är ju strängeligen förbjuden där...

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.