Zermatt

I september åker vi till Zermatt och planerar att gå Kleine Matterhorn-Breithorn-Pollux-Castor-Lieskamm-Margeritahutte-Dufourspitze-MonteRosaHutte. Frågor:

1. Vad är de tekniska svårigheterna vid bra väder? Den alpina graderingen är AD på Lieskamm och Dufourspitze, dvs något svårare än Matterhorn. Vi har inte hittat någon detaljerad information.

2. Finns pålitliga ankare för firning?

3. Vilket är lämpligast, att bo i de lägre hyttorna på italienska sidan (mer att gå men behöver ej släpa sovsäck, kök mm) eller i bivackhyttan vid Breithorn?

4. Finns lagad mat i alla hyttor? Finns möjlighet att proviantera för dagsturer?

4. Finns rinnande vatten?


Vi räknar med att det tar ca fyra dagar vid bra väder. Givetvis även tacksam för annan information av vikt.
 
Ok, jag försöker mig på nåt som kanske liknar ett svar:

1- Rent tekniskt sett är Dufour och Liskamm inte svårare än Matterhorn eller "Breithorn traverse" OM det är fint väder, blir det blåsigt eller dimmigt är det navigationen som kan bli problematisk.

2- Hmm, inte säker på om jag förstår; är det borrbultar du letar efter så är det ganska fattigt, vad jag minns så är det ingen obligatorisk firning på den sträckan, om det behövs så är det bara att lägga en repslinga eller en abalakov (om det finns is...)

3- Har varit ett par gånger i dom italienska hyttorna, trevligt men fullpackat med svettiga alpinister och skidåkare. Kan inte utrycka mig om breithorn hyttan aftersom jag aldrig varit där.

4- Lagad mat finns i dom flesta hyttorna, om än dyrt. Proviant för lunch o snacks är det nog säkrast ta med själv.

5- Vatten i hyttorna är bara flask vatten för morgon och kväll (= dyrt) eller smält vatten i vissa hyttor (kommer inte ihåg om det finns på eran rutt), ta med kök och smält snö för dagen.


Ha't så kul
~yo
 
Kom hem från Zermatt för några dagar sedan och kan rapportera att det snöat mycket under andra halvan av augusti och att det när jag åkte hem (29 augusti) var väldigt mycket nysnö. Snögränsen gick vid ca 3200 meter, och alla trevliga turer som till stor del går på klippa (Matterhorn, Weisshorn, Zinalrothorn) inte var att tänka på.

Vi försökte oss på en traversering av Breithorn (öst till väst) men avbröt detta pga dåliga förhållanden (i det närmaste vinterförhållanden). Om man bortser från själva traverseringen av Breithorn så går dock eran tur nästan uteslutande på is/snö, vilket inte borde vara något problem (annat än att det är jobbigt att pulsa om det är djup snö).

Lite tips angående vatten:
Dagtid (eftermiddag) brukar man kunna finna rinnande vatten på de flesta glaciärer och snöfält. Jag brukar använda en ca 75 cm lång bit akvarieslang för att dricka direkt från sådant vatten och även för att använda som hävert för att fylla vattenflaskor. Ett annat bra tips är att ta en vanlig nalgene burk och tejpa den med svart gaffa. Fyll sedan med en liten mängd vatten och resten med snö, häng utanpå ryggsäcken eller i selen. Vid soligt väder smälter snön på någon timme. Sedan fyller man på mer snö allt eftersom. I stugor på högre höjd finns oftast bara influget flaskvatten, som i regel är svindyrt.
 
Har själv kommit tillbaka från detta område för en vecka sedan

Reserapport och många bilder finns här:
http://www.magnus.fw.nu/monte_rosa
(obs sida på engelska och ej modemanpassad).

Kommentarer till dina frågor:

1) Jag har inte varit på alla dessa berg, men min känsla är att svårigheten beror mycket på tillfälliga väder- och vindförhållanden. Att traversera Liskamm har jag dock hört skall vara ganska utmanande?

4) I Monte Rosa stugan serveras mycket god middag. Vet inte ifall de säljer lunchproviant, skull nog själv välja att ta med egen proviant.

5) Enligt Monte Rosa hütte-folket så är smältvatten från glaciärerna ej drickbart utan bör kokas. Vet inte om detta stämmer, men vi valde att inte riskera någon magsjuka. Kokat (ännu varmt) vatten säljs i stugan får 2 SFR/liter.

Det låter som en kanontur, skriv gärna och berätta sedan hur det gick!

mvh,

Khellros (Magnus)
 
Sjysst rese berättelse!! Fina bilder!!!
Var på Castor i början av augusti. Toppkammen var en intressant upplevelse, varm lös snö på ena sidan och fast på den andra. Tyckte det var lite läskigt när man tappade fotfästet några gånger.

Ska ni åka till samma område i framtiden???

mvh
Peter
 
Kul att du gillade reseberättelsen.

Jo, Castorkammen var fin. Jag tänkte mest på att gå i balans så att jag skulle kunna lägga mig med ett ben på varje sida om jag skulle snubbla eller få en hård vinpust på mig.

Vet inte säkert ifall vi åker tillbaka till området. Det skulle absolut vara kul att komma tillbaka och kanske pröva lite turer från den Italienska sidan istället. Men tyvärr så brukar det bara bli en bergsresa om året, och därför vill man ju gärna uppleva ett nytt område varje gång för att hinna se så mycket som möjligt.

Magnus
 
tryffelsvinet; sa:
1. Vad är de tekniska svårigheterna vid bra väder? Den alpina graderingen är AD på Lieskamm och Dufourspitze, dvs något svårare än Matterhorn. Vi har inte hittat någon detaljerad information.

Den graderingen tycker jag låter märklig, undrar vad som jämförs, Lyskams nordvägg vs Hörnligrat? Det rör sig om ganska olika klättring. Svårigheten med att göra en travers, kamvandring, från Klein Matterhorn till Mt Rosa Hytte, betingas ytterst av snöförhållandena. För förstabestigare kan det vara mkt svårt (=extremt jobbigt) att sparka upp steg, för den som kommer senare är samma väg lätt.

Det är en klassisk travers, som finns väl beskriven i diverse biblar, Pennine Alps Central (Brittiska alpinklubben) på engelska, och SACs är bäst.

2. Finns pålitliga ankare för firning?

Vi har bara gjort en del av traversen, gick över Dufourspitze till Margaritahytte via Zumsteinspitze, ned via Grenzgletcher, och jag kan inte påminne mig någon abseilbult, eller för den delen något ställe där det skulle varit befogat med en sådan.

3. Vilket är lämpligast, att bo i de lägre hyttorna på italienska sidan (mer att gå men behöver ej släpa sovsäck, kök mm) eller i bivackhyttan vid Breithorn?

Den har jag inget bra svar på, och det är väl ett skäl till att vi aldrig kommit i närheten av denna travers, som ju på karten framstår som mkt frestande.

Vi brukar tälta, men slår då läger, och klättrar utan campingutrustning, tror det vore en hemsk rutt med tungt bagage.

4. Finns lagad mat i alla hyttor? Finns möjlighet att proviantera för dagsturer?

Ja, det finns resturanger, men det är inte billigt, I Margaritahyttan gick en tagesuppe på en dryg hundralapp. Möjligheterna att köpa proviant är begränsade eller obefintliga, bortsett från chocklabitar o "varma koppen" stuff.

4. Finns rinnande vatten?

Att finna vatten är normalt knappast något problem i Zermattregionen. Skriver normalt, för förra året brändes praktiskt taget all snö bort från Matterhorn.

Vi räknar med att det tar ca fyra dagar vid bra väder. Givetvis även tacksam för annan information av vikt.

Räkna med acklimatiseringen kan vara krävande (trots ett par veckors klättring i Wallis innan hade jag spränghuvudvärk vid Margaritahytte). Det ni tänker göra är högt, om lederna längs kammen är gådda kan det vara fin vältrampad stig mesta delen av vägen: lätt, vackert o lönande. Har det däremot varit snöfall o inga andra varit på berget kan det bli extremt jobbig snöpulsning.

Se upp för Grenzgletcher, om ni får för er att gå ner i förtid. Den är extremt sönderbruten, serracad, med isfall och enorma sprickor. När det finns stig är den OK, men krävande, man tar sig över ett otal sprickor, utan stig vore den extremt farlig för ett tvåmannalag.

Per
 
Tack för tipsen. Borde ha både tackat och talat om hur det gick tidigare.

Som vanligt styrde vädret och Liskamm får bli ett annat år. Vi hann dock med hela Breithorntraversen med fem toppar (sex om man räknar Breithorn öst som dock inte räknas som en egen topp) på två dagar med bivack under natten. Gjorde också Castor och Dufourspitze, samt misslyckades på Pollux.

Ett OK facit på sju dagar med varannandagsväder.
 
Låter som om du haft det härligt. Nu är du ju tillbaka, men för kommande resenärer kan jag göra ett tillägg om vattnet: Min bekanta som är bergsguide och dessutom bor i området säger att han inte gärna dricker te i hyttorna, "för man vet inte hur bra vattnet är kokat". Underförstått bör det alltså inte drickas utan att man har övervakat kokningen själv. Kan ju vara bra info för att spara ev. kommande resenärer från magsjuka (alla får det säkert inte, men det är ju dumt att riskera en semester).
 
lilla_my; sa:
Min bekanta som är bergsguide och dessutom bor i området säger att han inte gärna dricker te i hyttorna, "för man vet inte hur bra vattnet är kokat".

Zermatt hade en vattenburen tyfus epedimi 1963, många blev sjuka, till den grad att Zermatt blev känt för tyfus, det höll på att ödelägga turismen. Händelsen finns kvar i lokalbefolkningens minne.

Personligen dricker vi utan att tveka vattnet i hytter och bäcker som kommer direkt från berget.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.