Zermatt 2/8 -11

Åker till Zermatt den 2:e Augusti och stannar till den 9:e på hotell Alfa.
Vill få grepp om stället och om möjligt ta en tur eller två, känna på högre höjder och om man fixar dessa utan problem, besöka hörnli hut, kanske Breithorn mm mm.

Nån som är där då eller planerar att åka dit får gärna höra av sig för en öl eller två etc, då jag åker solo denna gången.

Skicka mig ett medelande isf =)

Ha det fint!

/ Henke
 
Hej Henric,

Jag och en polare kom hem ifrån Zermatt i fredags efter 1,5 veckas trek och bestigning. Det är lite mer snö än vanligt på topparna för denna tid, vilket dock smälter bort i rask takt just nu.

Att trekka till Hörnlihyttan är dock inget problem.

Ska Du upp själv på några berg kan jag rekommendera;

Breithorn West och Central - båda normallederna är riskfria, snabba och enkla.
Allalinhorn ifrån Saas Fee
Alphubel ifrån Täschhyttan
Lagginhorn ifrån Saas Fee (just nu mycket snö och vet inte hur detta påverkar.) Där kan Du undvika glaciär approach hellt och hållet.
Varför inte ta en natt i Mischabelhyttan (Saas Fee) - rolig exponerad trekk till hyttan.

När du kommer till Schweiz kan jag rekommendera Swiss Transfer Card inkl. Half fare Card. Zermatt tur och retur (från Basel eller Zurich) 185CHF. Övriga resor halva priset inkl. många av linbanorna. Vi sparade nog 1000:- under vår tid på detta sätt.

Ha det sköj
Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.