Zermatt/Saas Fee vecka 30

Hej,

Mina vänner har tyvärr fått avboka sin alpina semestervecka i Zermatt detta året så nu får aktiviteterna planeras om.

Jag har kollat på vilka berg som eventuellt skulle kunna avnjutas på egen hand. Förslag är bl.a.

Pollux
Lagginhorn
Weissmies (south ridge)
Alphubel


Är det någon som har några tips, alt. bestigit något av ovan nämnda berg solo?

Är det någon som är därnere samtidigt?

Mvh
Peter
 
Hej

Pollux normalvägen innebär vandring över glaciär till berget. Inget som lämpar sig för soloföretag enligt min mening, även om den välvandrade stigen tycks säker och enkel i bra väder.
 
det är sant.. hamnade i en spricka på väg hem ifrån Castor för några år sedan.. sprickorna förefaller att vara ganska smala där "promenadstigen" går, det är betydligt värre om man går vilse och ut på glaciären. Riktiga monster därute...

Peter
 
tydligen så är ingen i Zermatt under vecka 30... Om, ni råkar ha vägarna förbi och vill upp på någon topp så tveka inte att höra av Er.. Jag är nere i Zermatt redan på onsdag (21/7), dock bara för trekking men efter söndagen vill jag upp i bergen.


mvh
Peter
 
Hej Peter,

Vet inte om du hinner läsa det här innan du åker, men här är mina tankar:

Jag har aldrig själv klättrat solo, och skulle nog helst inte vilja det heller (så länge jag har något val). Du verkar dock inte ha något val :) och har förmodligen insett att soloklättring oavsett berg innebär en högre risk än replagsklättring, så med det i åtanke skulle jag göra följande bedömningar:

Pollux-- Jag skulle nog inte rekommendera det, själv skulle jag aldrig vilja gå över hela den glaciärplatån solo. Har sett stora sprickor där, även om inte alldeles på normalspåret.

Lagginhorn-- Har inte klättrat detta berg själv, men vi använde samma anmarch från Hohsaas till Lagginjoch när vi klättrade Weissmies nordkam. Den vägen skulle nog kännas ok solo (utom efter mycket nysnö), glaciären var väldigt bar och tunn. Hur sedan själva klättringen på Lagginhorn är solo vet jag ej.

Weissmies-- Jag skulle inte rekommendera det. Vi gick ner normalvägen efter att ha bestigit nordkammen, och den kändes inte fri från sprickrisk.

Alphubel (från Täschhütte)-- Det här är troligtvis hyffsat säkert om exakt den rätta rutten hålls. Skulle i så fall välja sydostkammen (som jag bestigit) snarare än ostflanken (som jag inte provat). Dock, snötäckt glaciär är ändå snötäckt glacier, så själv skulle jag tänka efter lite.

Ett annat alternativ skulle kunna vara Rimpfischhorn (från Berghaus Flue). Det är en mycket roligare bestigning än Alphubel, och sprickrisken är nog mindre. Ta i så fall med ett rep för firningar -- att klättra ner första biten från toppen osäkrad skulle nog kännas lite nervigt (vi firade fast vi var två). Klättringen är upp till II+ så länge man hittar rätt väg.

Hursomhelst, hoppas du får en rolig och säker alpinsemester fast du blev själv.
Själv skall jag ner till Zermatt (ihop med min bror) om en månad. Vi siktar i år på Rotgrat (på Alphubel), Cresta Rey (på dufourspitze) och Weisshorn (normalvägen).

Posta gärna när du kommer hem om hur din resa gick.

mvh,
/Magnus
 
Hej Magnus,

Jag åker faktiskt ner redan idag. Jag och sambon kommer att göra någon trek fram till på lördag. Ska ta med henne upp på Breithorn west och central på fredagen om vädret tillåter, så från och med söndag morgon är jag själv. Min enda klätterkollega fram till på lördag är Linus, 5 år som ska klättra för första gången i år. Jag hoppas att jag kan få den här Schweiziske grabben att bli intresserad, måhända kan han bli min privata guide när jag når pensionsålder :)

Har faktiskt funderat på att boka in mig i en guidad grupp på Pollux på söndagen, pratar med guidekontoret i Zermatt imorgon.

Skulle det bli så att jag tar mig över till Saas Grund så är det möjligt att jag gör det samma med Weissmies alltså en guidad tur och går bort och försöker Lagginhorn på egen hand.

Det som hade planerats från början var Dom, Rimpfischhorn och Zinalrothorn. Rimpfischhorn skulle vara jätteroligt att få komma upp på, dock känns partiet strax innan förtoppen (liten exponerad vägg) lite jobbig att gå själv.

Jag får se vad som händer när jag är därnere.

Du och Din brors agenda verkar mkt intressant. Gärna lite bilder/film från detta.

Ha det bra
Peter
 
Hej Peter,

Jag tänkte på sydkammen på Lagginhorn när jag skrev ovan, men jag kollade lite i guideboken nu och insåg att det ju finns andra möjligheter att solobestiga berget som innebär mindre klättring. Framförallt finns det ju en variation på WSW-kam-rutten som följer kammen hela vägen och därmed undviken glaciärkontakt helt. Var det denna du tänkte på? Vad jag kan se verkar det ju vara ett utmärkt alternativ att köra solo. Däremot är normalvägen till WSW-kammen definitivt farlig solo pga glaciärsprickor.

Jag tycker din idé om guidad grupp på Weissmies + Lagginhorn solo verkar vettig.

Lycka till med Linus!

mvh,
/Magnus
 
Hej Magnus,

Det gick bra på Linus första klättertur... Vi testade lite saker på Riffelhorn idag och hans nya pryl på önskelistan är en repbroms.... Jag lovade honom att vi skulle klättra hela Riffelhorn om några år.. 5 år är lite tidigt..

Nu har dem lovat skitväder imorgon, snäppet värre än idag. Det blir en ackl. trek imorgon sen börjar äventyren lite högre upp...

Mvh
Peter
 
Tjena,

Sitter i Zermatt nu men åker dessvärre hem imorgon bitti. Vi gjorde Breithorn/centraltoppen samt Castor i veckan. Bra info kan vara att glaciären från Klein Matterhorn till Castor/Pollux var blöt och tung med ett par rejäla sprickor som man inte vill ta sig över ensam. Detta även tidigt på morgonen, återfrysningen verkar inte ok med andra ord.

Vädret är mycket riktigt skit just nu och vi fick avbryta Dufourspitze ca 1000m från toppen natten till igår pga mkt hårda vindar.

Finns frågor så kan jag försöka svara på dem här.
 
Hej Jorre,

Var uppe vid Lagginhorn imorse.. det gick knappt att hitta berget... taskigt väder ännu en gång.. hittade dock en fin lagom brant del av den glaciären som kommer ner ifrån Lagginjoch där jag testade iskruvar/ankare med lite lagom långa och lagom branta firningar.
Har dock hittat en bra väg upp till Västkammen och jag tänkte göra ett nytt försök på torsdag eller fredag.

När jag åkte upp till Hohsaas pratade jag med två guider ifrån Saas Fee. De skulle reka en ny led uppför Weissmies. Där alla går nu tickar en tidsinställd bomb. Om jag förstod dem rätt så gick leden över en urgröpt kavitet (ingen vanlig spricka) och hålet där under var ca 50 meter djupt. Täckande bryggor tunnas snabbt ut iom dålig återfrysning menade dem på, det gällande även kring de andra bergen i området.

Pratade oxå med en Zermatt guide ute på Plateau Rosa som bekräftar det du skrev gällande glaciären bort mot Pollux och Castor. Han menade att i år var det superkvailté på berg som Matterhorn och Zinalrothorn medan det var sämre med de glaciärtäckta bergen.

Imorgon så åker jag upp till Breithorn och går västra till centraltoppen. Tänkte ta det lugnt och filma och fota under några timmar. Det är ett reservberg som jag har varit uppe på några ggr innan. Centraltoppen är bättre för där är inte så mycket folk och man kan hitta en skön plats att bara sitta och titta och njuta, om vädret tillåter iofs.

Ha det bra,
Peter
 
Hej Peter,

Intressant den info du fick av guiderna.

Synd på vädret. Du har ju haft lite oflyt i och med att det var varmt och soligt länge innan du åkte för att sedan växla till ostadigt väder när du kom ner. Så mycket gammal snö är bortsmält, men ändå får du inte högtryck och sol.

Meteocentrale är en rätt bra vädersida som ger detaljerade prognoser för lokala väderstationer i Schweiz, har du sett den förut?

http://www.meteocentrale.ch/index.p...es Matterhorn&station=W067471&id=stations&L=0

Tydligen skall det komma en hel del nederbörd imorgon (torsdag), men sedan bli fint igen till helgen.

Hoppas du hinner med någon/några bestigningar resten av vistelsen och får fint väder då.

mvh,
/Magnus
 
Hej Jorre,

Var uppe vid Lagginhorn imorse.. det gick knappt att hitta berget... taskigt väder ännu en gång.. hittade dock en fin lagom brant del av den glaciären som kommer ner ifrån Lagginjoch där jag testade iskruvar/ankare med lite lagom långa och lagom branta firningar.
Har dock hittat en bra väg upp till Västkammen och jag tänkte göra ett nytt försök på torsdag eller fredag.

När jag åkte upp till Hohsaas pratade jag med två guider ifrån Saas Fee. De skulle reka en ny led uppför Weissmies. Där alla går nu tickar en tidsinställd bomb. Om jag förstod dem rätt så gick leden över en urgröpt kavitet (ingen vanlig spricka) och hålet där under var ca 50 meter djupt. Täckande bryggor tunnas snabbt ut iom dålig återfrysning menade dem på, det gällande även kring de andra bergen i området.

Pratade oxå med en Zermatt guide ute på Plateau Rosa som bekräftar det du skrev gällande glaciären bort mot Pollux och Castor. Han menade att i år var det superkvailté på berg som Matterhorn och Zinalrothorn medan det var sämre med de glaciärtäckta bergen.

Imorgon så åker jag upp till Breithorn och går västra till centraltoppen. Tänkte ta det lugnt och filma och fota under några timmar. Det är ett reservberg som jag har varit uppe på några ggr innan. Centraltoppen är bättre för där är inte så mycket folk och man kan hitta en skön plats att bara sitta och titta och njuta, om vädret tillåter iofs.

Ha det bra,
Peter

Synd på vädret! Vi hade tur de första dagarna (om än alldeles för varmt för glaciärerna eller deras besökare..) men sen vände det ett par dagar innan hemfärd. Får väl hoppas på bättre glaciärväder till nästa år!

Hoppas turen till Breithorn och centraltoppen blev schysta iaf. Man får ju riktigt fin utsikt och centraltoppen var vi ensamma på när vi var där.

Ha de!
/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.