Zandstra räddningslina

För ett par veckor sedan köpte jag ovanstående lina till min sambo i present. Nu var vi ute ett helt gäng förre helgen och mannen som ledde gruppen passade på att ta de som hade lite sämre vana och instruera och träna på både isdubbar och linan.

Det visade sig då att sambons lina vid utkast kom iväg ca 15, av 25 möjliga meter. Hon är både stark och vältränad, så det förvånade mig. Hon drog in den och försökte igen. Denna gång fick hon ut max 10 meter. Resten låg i ett virrvarr kring hennes fötter. Trasslig och t o m med knutar.

Han bad mig kasta och jag fick iväg den något längre. Det var lite vatten på isen och den gröna självlysande påsen fastnade på isen som om den var gjort av sandpapper. Den gled ett par meter innan den stannade. 10 meter igen (cirka).

Vi gav upp och insåg att den skulle reklameras och när vi sedan skulle stoppa den i påsen igen visade det sig att linan var slapp och inte speciellt glatt (som de andra linorna i sällskapet) utan mer som en om det var bommulsinslag i den.. Den var dessutom rejält trasslig och med en del knutar.

Idag var jag på Team sportia och förklarade vad som skett. Inget snack. Mannen jag pratade med köpte produkten åter utan problem (tack för det) och skulle prata med tillverkaren i nästa möte.

Så du som står och ska köpa lina. Dra ut, känn på kvalitéten och framför allt. Testa den nästa gång du är på isen. När det verkligen gäller måste sakerna fungera och framförallt så ska man ha mer än en chans att kasta ut den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.