Räddningslina

Lite här och var på nätet kan man hitta sidor med bilder och filmer som skridskoentusiaster har lagt upp. Kul! På vissa av dessa kan man se åkare med specialsäckar, troligen ofta egentillverkade, susa fram. Då en del av dessa bilder visar åkare utan traditionell räddningslina typ hansalina, undrar jag hur ni gör med räddningslinan? Har ni någon egen konstruktion som inte är lika uppenbar som hansalinan?

Själv har jag en hansalina för båtbruk men den är lite stor och skrymmande tycker jag så jag undrar om någon har löst detta på ett bättre sätt? Eller är det så att kansle bara några eller någon i gruppen har räddningslina?
 
Jag har funderat samma sak som Jonas: var finns kastlinan i de här "lowrider"-skridskosäckarna? I sidofickan eller på toplocket eller fasntat i bärremmar bakom nacken? Hur tar du den själv fram i vaken - över armen eller under armen?

Bo, kan du berätta hur har du löst kastlinans placering - jag har studerat många av dina bilder av dig eller dina skridskokompisar, men liksom Jonas säger, det är svårt att se någon kastlina i dem.

Simo
 
spr; sa:
..var finns kastlinan i de här "lowrider"-skridskosäckarna? I sidofickan eller på toplocket eller fasntat i bärremmar bakom nacken? Hur tar du den själv fram i vaken - över armen eller under armen?
..Bo, kan du berätta hur har du löst kastlinans placering -

Så här kan man ha den:
4.jpg

http://snabelslash.com/bo/?m=2&date=2004-12-25&img=4

Liknande:
5.jpg

http://snabelslash.com/bo/?m=2&date=2004-11-20&img=5

Har man linan som på bilden tar man fram linan över axeln, jag har ibland linan nerstoppad på samma ställe som på bilderna, men låter snöret löpa under armen och ner till midjebältet, då tar man fram linan under armen om man behöver kasta när man själv ligger i vattnet.

Men faktum är att jag oftast inte har någon lina med mig. Ett alternativ till kastlina är att göra som Lars Almkvist och ha en påse med 20m x 3mm spectralina i innerfickan, påsen har två kammare, en för linan och en för tyngden. Där kan man stoppa in en flaska med dryck, verktyg, snö eller vad man nu har till hands, sedan kan paketet kastas till person som behöver hjälp.

/Bo
 
skönt?

Antar att man måste linda 3 mm linan runt handen för att kunna dra upp nån? Låter som ont eftersom linan i princip inte töjer sig alls. Kanske skönare om man skarvar på några meter 6 mm polyestersilke med ulligt skal (9 kr/meter) i haländen för momentet då man lyfter upp fisken?
 
Re: skönt?

Det går naturligtvis utmärkt, men är inte nödvändigt, knepet är att personen i vaken tar tag i påsen, personen som ska dra lindar snöret runt piken.
Men som sagt, linan ska aldrig användas, precis som med hjälmar osv;

"always wear a helmet, but never use it"

/Bo
 
Hej Bo, det verkar ju smidigt det där med kompaktvaianten och visst den ska ju helst inte behöva komma till användning.

Men, om jag skulle komma med en sån till sssk:s välkommentur, skulle den godkännas då? Vad tror du? Jag är själv inte medlem så jag har ingen aning men man stöter på en del traditionalister på isen ibland som jag misstänker skulle rynka på näsan åt dylika tingestar.
 
Jag tror inte kompaktvarianten godkänns på SSSK's välkommenturer, men det hindrar ju naturligtvis inte att man använder ett sådant system annars.
 
Jag kör med AirTouch linan fastsatt på höger axelrem med en gummilina runt. Det är mycket enkelt att ta fram linpåsen. Lätt och kompakt är den också.

/Anders

2005-01-07-011.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.