Zandstra Wingklapp för naturis

Är det någon som testat dem eller har dem och kan svara på hur mycket fortare det går i generella termer jämfört med en bra lös/häl skridsko?

Patrick
 
Hållbarhet på dåliga isar?

Det var en del som testade olika modeller av hastighetsskridskor på naturis inom SSSK för ett antal år sedan. Tror att flera råkade ut för haverier och tröttnade av det skälet. Dessutom måste man lösa promenadfrågan separat.

Fast på bra isar där man slipper promenera kanske, fast man ska ju till/från isen hur som helst.

Man får en helt annan kraftöverföring med riktiga klappskridskor, att leden ligger under tåleden istället för framför tårna gör stor skillnad. Man ser inte så många som cyklar med yttersta tåspetsarna i höjd med pedalaxeln, varför skulle man vilja åka skridskor på det sättet?
 
Jag har

liknande skridskor fast lite lättare skenor Raps V8 med Inlinesskor i kolfiber. Bättre acceleration än långfärdsskridskor med lös häl men på sjöisar så föredrar jag långfärdsskridskorna som inte skär fast lika lätt. Med glappbegränsare böjer mina fötter över stortåns grundled så skillnaden mot klapled blir inte så stor.

Thure
 
Tack för kommentarerna

Vad jag förstår så är det ganska stor skillnad om det är bra is med klappskridskor och passar väl bäst på bana och det är så jag tänker.

De snabbaste åker väl med klappskridskor på Vikingarännet?

För mig tog det fyra timmar:) med lös häl.

Patrick
 
Jag startade

strax bakom tävlingsklassen och det var bara ett par åkare där som hade klapskridskor i år vad jag såg. De snabbaste hade det inte. Min skridskokamrat som åkte på Zaandstra wingklap med 0,9 mm skena ramlade 7 gånger.

Thure
 
Vad kör tävlingsklassen på för skridskor och vad åker du på Ture?

Jag köpte ett par Mogema förra året och tycker väl de är ok - det var tufft mellan Hässelby och Smedsudden med alla sprickor så jag fick dra ner på tempot ordentligt. Jag ramlade två ggr

Patrick
 
Jag startade

någon minut efter tävlingsklassen och körde rätt snart om en handfull åkare från tävlilngsklassen.

Hamnade sedan i en fyra/fem olika gäng med både deltagare från tävlingsklassen och från motionsklass utan stavar/pikar under olika skeden av loppet. Kanske var det ett trettiotal åkare som jag åkte delvis tillsammans med under sträckan ned mot målet.

Säkert över 90 % av de jag såg hade skidpjäxor med Salomon eller Rottefellas bindningar. Många olika skridskofabrikat. Flera åkare hade damasker över kängorna varför det var svårt att se exakt vad de hade på fötterna.

Var det svar på frågan?

Thure

Menade vilka du åkte Vikingarännet med Thure?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.