VKVs vingpaddel

Dags att investera i en ny paddel. Har prövat en hemmabyggd vingpaddel och blivit sugen på att köpa något liknande. Är det någon som har prövat VKVs vingpaddel..?
 
paddelmannen; sa:
Har inte prövat VKV.s paddel men tycker den verkar dyr. Det finns betydligt billigare tävlingspaddlar som i mitt tycke funkar lika bra.

Du har inte prövat VKV:s paddel, men tycker att andra funkar lika bra? Lite att sticka ut hakan, enligt min mening.

Jag har en VKV Ving sedan förra våren, samt en alldeles nyinöpt Bracsa IV. Jag upplever att VKV vingen med lite flex i skaftet fungerar bra, speciellt med en havskajak, som kan vara lite slitig att paddla fort med. Speciellt bra för nybörjare med vingpaddel, är den stora friheten i insällning av längd och vinkel. Det var det slutliga argumentet för mig, eftersom jag inte kunde bestämma mig i förväg.
Paddeln är rätt förlåtande mot icke perfekt teknik, vilket kan passa bra i havskajak där t.ex. kajakformen kan vara begränsande för tekniken.

Priset tycker jag ligger hyfsat i mitten för en 100% kolfiber (OK 20cm glasfiber i kopplingen). En Bracsa eller Epic kostar ytterligare ca 1000SEK. Kvaliteten är bra, och den finns tillgänglig i ett flertal affärer i Mälardalen, till skillnad från flera andra som endast säljs via nätet. Det känns bra som vingnybörjare att känna på grejorna innan köp.

Några tankar från en som har paddlat denna paddel i lite mer än en säsong, bl.a. på SKM.
 
Ja, just det att man kan ställa in längd och vinkel är ett bra argument - om det inte glappar. Det känns inte så j-la roligt att köpa en Lettman via nätet, utan att ha provpaddlat eller "känt" in vinkel och längd. Jag tror att VKVs paddel är mitt val, fast först ska jag ut till Nockeby och provpaddla den.
 
Kopplingen glappar inte. Man skall dock inte dra åt den hårdare än nödvändigt, då "muttrarna" kan sitta lite hårt, precis som Arnström kommenterat på sin hemsida. Jag har dock inte upplevt det som något större problem.
 
VKV glappar

Att inte VKVs paddlar inte glappar är fel. Har en VKV paddel som jag köpt begangnat och den glappar märkbart, antar att problemet inte blir mindre om man har en vingpaddel som man lägger mer kraft på.

-Åke
 
Jag har en VKV-vinge som jag paddlat med ett år. Jag köpte den lite begagnad. Den glappar inte och den greppar väldigt bra i vattnet. Jag tycker den är lite för flexig i skaftet. Väldigt bra med justerbar vinkel och längd. Man skall som skrivits inte dra åt för hårt. Då är det svårt att få upp.

Har även en Zastera med raka medium-blad. Den är lite lättare, lite billigare, lite styvare och greppar också bra i vattnet. Dock tycker jag bladen är aningen stora när jag paddlar lastad kajak långt. Men lagom för motionspaddling. VKV har lite mindre blad.

Jag rekommenderar VKV-paddeln.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.