Paddelteknik Vingpaddel

Har vunnit en Orka Inner Vingpaddel så nu återstår det bara att lära sig hur man använder den.
Är det någon som har goda råd, adresser på sidor där jag kan hitta information, eller instruktionsfilmer.
/Tomas
 
Gratulerar!

Jag gratulerar till vingpaddeln! För att få full nytta av den ska du sätta i den nära kajaken med paddelskaftet nästan vertikalt och låta den gå sin egen väg genom vattnet. Sedan kommer du aldrig mer att vilja paddla med platt paddel.
 
Tack för hjälpen.

När jag sätter i paddeln och drar bakåt skall jag då ha ungefär samma vinkel på bladet som jag har med min vanliga paddel, ca 90 grader mot kajaksidan. Är det helt enkelt så att när jag känner det största motståndet i paddeldraget (får det bästa bettet i vattnet) har hittat rätt vinkel på bladet. Har läst att vingpaddeln vill driva ut åt sidan i draget och att jag inte skall försöka hindra det. Om jag vrider bladet så att den bortre kant komme närmare mej driver bladet mer utåt och om jag sätter i bladet med den närmaste kanten bakåt går paddeln in i sidan på kajaken vilket inte känns inte rätt =)
 
Att paddla emd vingpaddel mot platt paddel tar lite teknikträning.
Hur många grader är paddeln nu?
Paddlandet ska bli mer "effektivt" sett till den kraft du använder. Det är stor skillnad på olika vingpaddlar i termer av storlek och bladvinkel (det senare kan ju justeras). Jag har en vingpaddel med ett smalare blad, och en annan med medelstort blad.
Lycka till!
 
Tack för hjälpen.

När jag sätter i paddeln och drar bakåt skall jag då ha ungefär samma vinkel på bladet som jag har med min vanliga paddel, ca 90 grader mot kajaksidan. Är det helt enkelt så att när jag känner det största motståndet i paddeldraget (får det bästa bettet i vattnet) har hittat rätt vinkel på bladet. Har läst att vingpaddeln vill driva ut åt sidan i draget och att jag inte skall försöka hindra det. Om jag vrider bladet så att den bortre kant komme närmare mej driver bladet mer utåt och om jag sätter i bladet med den närmaste kanten bakåt går paddeln in i sidan på kajaken vilket inte känns inte rätt =)

En av finesserna med vingpaddeln är att du inte behöver bekymra dig om bladets orientering i vattnet. Det kräver dock att du är så avslappnad i handen att du låter bladet ta kommandot och lägga sig rätt i vattnet.

Under draget skall du hålla ganska löst om skaftet. Se tex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=499925#post499925

Mitt råd är att du söker upp en tävlingsklubb för att få ordning på din teknik. De flesta vuxna behöver någon som paddlar bredvid, observerar och ger goda råd för att få ordning på tekniken för vingpaddel. Barn brukar kunna komma en bit på väg genom att imitera en duktig paddlare.

Mvh, Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.