Vinterfodrade gummistövlar

Hej allesammans!
Är i tagen att investera i ett par vinterfodrade gummistövlar som därtill måste fungera tillsammans med skidbindningar, typ kabel. Både Nokia och Tretorn har modeller som passar, därtill har Viking en vinterfodrad modell men där jag är osäker på om den passar för skidbindning. Så nu till frågeställningarna; Är Vikings modell anpassad för skidbindning? Precis när jag var på väg att bestämma mig för Tretorns modell Thule blev jag varnad för att Tretorns gummi håller sämre än andra tillverkares, typ Nokia/Viking, kan det stämma!? Är det någon som kan skänka ljus i detta mörker?

Ha det!
Anders
 

Guest

Gäst
Gummi-stövlar.

Det enda jag vet är att Vikings stövlar
har fått mycket höga betyg när det gäller
slitage och kvalite.Skall du välja stövel
är det nog denna som gäller.
Lycka till.
Mvh Nicklas.
 
Stövelbindning

Köpte en i plast till mina Tegsnäs som fungerar utmärkt även med m/90 stöveln. Har sett trista exempel på vad virebindningar gör med stövlar på vårfjället.

Go tur

Johan K
 
m/90 var?

m/90 stöveln verkar ju mycket intressant, var får man tag på den? Jag brukar "snoka runt" så fort jag får tillfälle att "invadera" något överskottsbolag men kan ej påminna mig att jag upptäckt dessa stövlar, går de om möjligt att köpa dem över nätet, tro? Du Johan, de plastbindningar du nämner, är det dom som Tegsnässkidan saluför, eller kan du rekommendera någon annan inköpskanal?

Tjosan!
Anders
 
Nokia

Hej !
Som flera skrivit, så kan även jag bekräfta att dessa funkar.
När vi först fick se att vi skulle använda GUMMISTÖVLAR !? på vintern under militärtjänstgjöringen i Kiruna var vi något skeptiska.
Effter att ha sett dessa fungera i långa perioder med sträng kyla blev vi överbevisade...

Lycka till !

Mvh./ Martin
 
m/90 vinter

Jag har fått ut mina på serviceförrådet det kan ju inte alla men
finn.stovel@swipnet.se
borde kunna hjälpa er att hitta den stövel ni vill ha.
Jag har tidigare haft ett par civila Nokia vinterstövlar och även de var mycket bra. Det där med lösa luddor är toppen, ha två par så behöver du aldrig ha våta fötter. Torkas under byxorna på lårens framsidor eller under jackan/anoracken.
Bindningarna tror jag kommer från Tegsnäs men jag är inte säker.

Go tur

Johan K
 
Hej!

Om ni med stövel m/90 menar den "stora svarta med laddare i bomull", så används den inte längre som standardstövel vintertid vid jägarbataljonen. Istället har vi en annan av Nokias stövlar (med laddare i filt!) som isolerar bättre.

Eftersom jag inte minns stövelns namn och nummer så är det kanske enklast för den nyfikne att ringa lämpligt (närmaste) militärt truppserviceförråd och fråga.

I all hast,
Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaR Gummistövlar? Kläder 6
CAX Mjuka gummistövlar Kläder 8
Kaizerin Skonsam och effektiv rengöring av gummistövlar Kläder 0
DoktorGlas Crocs gummistövlar Kläder 4
evinrude Gummistövlar som håller? Kläder 37
mikp gummistövlar eller skor? Kläder 19
Jock Scott Gummistövlar för vinterbruk Kläder 3
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
su94of gummistövlar sökes Kläder 0
Emmma Gummistövlar Kläder 5
Islet gummistövlar Kläder 3
gummistövlar Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.