Gummistövlar som håller?

Nu blev jag sjöblöt om fötterna igen i helgen, i ett år gamla gummistövlar, inte mycket använda. Finns det gummistövlar som håller några år? Behöver inte vara anatomiska, vridstyva eller ens särskilt bra att gå i, vill bara kunna dra upp båten och sånt utan att bli blöt.
 
Le Chameau eller Aigle. Gummistövlar som är gjorda av gummi helt enkelt.

Jag köpte nya Nokian i somras efter att mina gamla diton gav upp efter 8-9 års plågor. Jag kan gå i god för gamla Nokian men inte för nya, som ju nu har produktionen utomlands ("Designed in Finland, handmade in Europe"). Vad en flytt innebar för Tretorn vet vi ju...

Men ovan nämnda franska stövelmakarna är ju än så länge säkra kort.
 
Viking

...gör bra stövlar. Har deras nyare vandringsmodell Trophy som har använts i snart 4 år nu på flera fjällvandringar och helgturer/dagsturer. Finns bl a på ITAB (idefixteko.se). Kostar väl hälften av
Le Chameaux ;)...deras äldre modell är också mkt bra och kostar ca 500 kr.
 
Mina Tretorn Sarek har jag haft i fem eller sex år och de håller tätt än, jag kanske har haft tur för många verkar tycka att de inte håller så bra.
Mitt senaste stövelinköp var Euro Hunt Tracker från Engelssons, de har jag inte hunnit använda så mycket än men de känns verkligen bra än så länge.
 
Köpte också Nokian (Finnjagd) i våras och är än så länge jättenöjd. Gillade att de lämnade 5 års garanti!

Jag är också mycket nöjd med Nokian. Generellt så lönar det sig verkligen att prova olika modeller för att finna en som passar fötterna. De flesta kängor anpassar sig med tiden efter fötterna, det gör inte gummistövlar.
 
Jag är inne på mitt andra par Nokia Topi, köpta 1989 (!) och fortfarande helt felfria:) Bra vandrings- och skogsstövlar med gelänk i foten så man inte känner stenar genom sulan. Vet inte om modellen finns forfarande, men påminner mycket om Nokian Finnjagd.

Har även provat Tretorn Sarek, men då jag har hög vrist och fotvalv passar Nokia stöveln mig bättre.
 
Tretorn är urusla. Mina höll i tre månader.

jag är ute efter ett par fodrade gummistövlar, några som kan rekommendera ett par som håller?
 
Mina Nokian (inköpta för 8-10 år sedan) håller måttet ännu. Har inte använt dem i år, men förra året var de iaf hela.
Nu använder jag inte stövlar så där jätteofta, men åldern indikerar ju ändå att det är bra gummi.

Le Chameau verkar ju vara bra grejer också, men de kostar ju en bra slant också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.