gummistövlar

  • Trådstartare bert-ake.holmsten@graphic.sca.se (Bert-Åke Holmste
  • Start datum

bert-ake.holmsten@graphic.sca.se (Bert-Åke Holmste

Gäst
Jag behöver köpa nya gummistövlar som kompliment till mina
Meindel kängor, för fågeljakt i fjäll och skog.
Har någon några bra erfarenheter av en stövel som håller och
är bekväm att gå i?
 
Stövlar

Hej! Jag vill varna för Nokiastövlar, det är det halaste skodon jag någonsin har provat att använda. Gamla Sarek har varit bekväma, sedan Sarek plus. Gummikvaliten har blivit väsentligt sämre under åren. För 15-20 år sedan kunde stövlarna hålla 3-4 säsonger med många veckors vandringar utan sprickor. På mina senaste Sarek började sprickorna komma redan under första säsongen. Hur Millenium är vet jag inget om.
Stefan
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Nokia Kaira

Hej,


jag har ett par Nokia Kaira som jag använt flitigt sedan 1989 (!). När de fick små läckande sprickor efter 6 år lagade jag dem med gummispackel. De fyller 10 år i höst. Bästa gummistövlar jag någonsin haft, överlägsen livslängd i jämförelse med Tretorn. De kan användas från ca +5 ner till -15. De lär också gå att använda utan filtinnersko om man lägger in en extrasula, fast det har jag inte prövat.


De är sköna att gå i och ger både bra grepp och stöd (för att vara gummistövlar).


Mvh,


Johan
 

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Untitled

Nokias stövlar passar breda fötter medan Tretorn och Viking passar smala fötter. De krav jag ställer på en gummistövel för fjällbruk är följande :


- fotdelen ska vara tajt och stadig


- yttersulan ska vara grovmönstrad men inte hal


- suluppbyggnaden ska vara kraftig för gång med tung packning


- gummit ska vara kraftigt så att stöveln slits mot stenar


- skaftet ska vara nedvikbart för ventilation


- skaftet ska vara rymligt för ventilation och ev grova vador


- skaftet bör avslutas med någon form av åtdragning


Jag har inte köpt Tretorn Sarek på 15 år utan hållt mig till Vikings stövlar som är bättre, undantaget en modell som var något hala. Hur nya Tretorn Millenium är vet jag inte men sulan verkar i alla fall rejäl. Jag har inte provat franska stövlar heller. Kanske någon kan kommentera dessa.


/
Staffan
 

Thomas

Gäst
Sarek Millenium

Jag har haft minna Millenium halva sommaren.
Jag tycker dom sitter bra men är för mjuka i sulan för att gå
långt/tungt med.
Bra grepp i sulan, hållbarheten återstår att se.
 

Per Folkesson

Gäst
Sarek Millenium

Köpte ett par Tretorn Sarek Millenium förra årest, som efter mindre en ett år var så spruckna att dom dog in vatten. Babyfel?
 

johanssona@hotmail.com (Anders Johansson)

Gäst
Tretorn Sarek

Jag kan rekomendera ett par stövlar.
Tretorns Sarek Classic är helt suveräna både till långa fjällvandringar och till jakt och fiske. Har andvänt mina till det mesta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.