gummistövlar

Jag undrar om någon har tips på bra gummistövlar som passar till fjällvandring. Det verkar vara väldigt svårt att hitta stövlar som både har höga skaft som är nervikbara och som samtidigt har stålgelänk i sulan.
 
Gummistövlar

Både Nokia, Wiking och Trelleborg har gummistövlar vars skaft går att vika ner och bevisligen går det bra att gå i dessa stövlar, då många gör det och trivs.
Förutom ventilationsbristen lider gummistövlar, enligt mitt förmenande, av skaftbreddsvidden, och viktfaktorn.
Vintilationsbristen för att man lätt går i våta sockor, vilket sliter hårt på fötterna. Skaftbreddsvidden är värre då en åtstramning av vadorna medför mindre blodcirkulation vilket är synnerligen obehagligt och kan vara direkt skadligt. Vikten som gör att tillsammans med allt onödigt i ryggsäcken samt walkstavarna så blir vandringen onödigt slitsam.....
För närvarande prövar jag ett par plaststövlar, Dunlop, av hög, lätt modell. Håller de vad de verkar så blir det bra. Jag återkommer.

Av de tre först nämnda så har Wiking fått bäst omnämnande vid opartiska tester. Tyvärr så passar deras läst inte riktigt min fot, så se upp. ITAB, http://www.idefixteko.se är den billigaste källan jag funnit hitintills.

Go tur och Gott Nytt år!

Johan K
 
Tretorn Sarek-kompisen på fjället

Hejsan!
Jag har under flera år haft Tretorn Sarek till trogen följeslagare. De är fantastiska att gå i, de sitter som gjutna och skaften är praktiskt nedvikbara.
För att fixa det där med ventilationen så har jag använt mig av en teknisk strumpa (Seger Trekking) märmast foten och en vanlig stickad strumpa längst ut.
Jag har aldrig haft några större problem med fukten.
De kan dock vara besvärliga att få av och på då de är rätt så tajta, men det är något som avsevärt förbättrats i de nyare modellerna som har ett glattare innertyg. Tretorn Sarek finn även i olika modeller, alltså anpassade även för kraftigare fötter/vader.
Dessutom har de lång livslängd om de sköts på ett bra sätt (jag har haft dem i ca 8 år).
Jätterekommendation från mig!!!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.