vinter i fjallen

Hejsan!

Sakerligen finns har pa utsidan redan tips och ideer om min lilla fraga, men jag lyckas inte hitta ratt i sa fall.
Skulle sa garna vilja gora en cirka fem dagarstur pa skidor i mars i de lapplanska fjallen. Bor garna i talt och har forhallandevis stor erfarenhet av att vistas i fjallen vintertid. Undrar om nagon har ett tips pa nagon lampligt vacker tur som man skulle kunna skida pa 4-6 dagar. Vore forstass superbra om det gick att ta sig till borjan resp fran slutet med buss/tag eller liknande. Gar inte det far jag val forsoka lana ihop en bil pa nagot satt.

Mycket mycket tacksam om jag kunde fa hjalp med detta, det vore supersnallt!

jonas
 
Kungsleden

Kungsleden har många sträckor som man klarar på 6 dagar, exempelvis den första (eller sista biten beroende på hur man ser det) mellan Hemmavan och Ammarnäs. Man kan ta sig hit med nattåg, till Vännäs och därifrån med buss till Hemmavan. Bussen avgår i samband med tågets ankomst och väl framme i Hemmavan så hinner man ta sig till den första stugan innan kvällen. Det finns sedan stugor på lämpliga avstånd om man känner för det. när man sedan kommer till Ammarnäs från Aigertstugan hinner man med bussen till vännäs och nattåget hem. Man kan också åka från ammarnäs till Hemavan.
Man kan också åka flyg till Hemmavan åka skidor så långt man har lust och sedan ta helikopter tillbaka för flyg hem. Helikopterturen går torsdagar och söndagar tror jag.
 
Hej!

En fin och lættillgænglig tur ær Abisko - Kebnekaise, eller vise versa. STF stugor finns med jæmna mellanrum, men det finns många fina tæltplatser med møjlighet till rinnande vatten (om du hackar dig ner till det).

Vill du gå lite långsammare kan du ta skoter-/vesseltransport från Keb till Nikkaluokta och på så sætt tjæna en dag (kan vara bra att boka i førvæg under høgsæsong, går du sjælv ær det dock nog inget problem att komma med). Till Kiruna tar man sig lika enkelt med tåg som flyg. Bussar går dagligen till Nikka och Abisko, men till det senare ær tåget længs malmbanan att føredra.

Efter en vecka på fjællet ær det alltid trevligt att trycka i sig en saftig hamburgare på Annies grill i Kiruna.

God tur!
 
extra fragor

Tack for svaren. Eftersom min partner redan gatt strackan till ammarnas ar nog den mellan abisko och kebne mest intressant.
Ursakta mig, men har verkligen ingen bild av hur omradet ser ut, men det gar ju tydligen att ta sig till Abisko med tag. Skulle man altsa gora en tur till kebne, och sedan samma vag tillbaka till abisko i sa fall, eller finns andra mojligheter..

Vet ni nagot stalle pa natet dar man kan fa en hygglig overblick over omradet..
Eller en reseberattelse av nagon som gatt leden forut kanske..
Tack igen!!

jonas
 
Hej,

Så här är det. Från Kiruna går två vägar västerut, en till Nikkaluokta och en till (Abisko) Narvik. Båda har bussförbindelser http://www.ltnbd.se/ och även tåg från Abisko http://www.tagkompaniet.se/.
Från Nikkaluokta tar det ca en dag till Kebne (fjällstn.) och sen går det en led norrut mot Abisko.

Det är rätt länge sen jag var där nu men om jag inte kommer ihåg helt fel så var den turen en höjdare i slutet av Mars.
Om man börjar från Abisko så har man en elak stigning första dagen men desto bättre påföljande dagar. Stugor finns efter vägen men tält/vindsäck är ett måste för i övrigt finns det inte mycket till skydd även om man till större delen följer en dal.

...och sen vet jag inge' mer
/M
 
TACK!

Tack sa himla mycket for alla svaren!
-Den sista fragan blir ungefar hur manga kilometer blir denna stracka totalt, sa jag kan planera hur manga dagar det bor ta...
 
Mera

Hej!

Om du är intresserad av Kebnekaiseområdet med olika tillfarter kan du kolla på http://www.frilufts.se/marsta-Sigtuna där det finns 3 beskrivningar med bilder från turer i området. Det är visserligen stugturer, men det går väl att tälta, man är ju mer fri att välja då! En annan hemsida att rekommendera är http://www.kebnekaise.nu Om du söker på Kebnekaise här på utsidan får du hur mycket som helst!
Hälsningar
\C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.