Snörik vinter i Norrbottensfjällen också?

Någon som har koll på om den gångna vintern varit ovanligt snörik i Norrbottensfjällen också?

Dags att planera sommarsemestern, och är lite sugen på en relativt tidig vandring i Sarek/Padjelanta, kanske runt v24 (fågellivet och floran lockar). Men om vintern där uppe varit lika extrem som här nere i Mälardalen blir det kanske på tok för tidigt?

Per
 
Det finns undantag, stora lokal varaitioner förekommer, generellt så är det dock mindre snö i norrbottensfjällen än vad det brukar vara.
 
Dags att planera sommarsemestern, och är lite sugen på en relativt tidig vandring i Sarek/Padjelanta, kanske runt v24 (fågellivet och floran lockar).
Per

En trevlig tid för fjällresa! Jag var uppe motsvarande vecka förra året, samt veckan därefter. Det var då helt grönt i Tarradalen och jag tror även i de stora och låglänta dalgångarna i Sarek (jag var bara i Sarvesvágge som var grön). Däremot mycket snö på nivåer omkring 1000 m och däröver (och det var jobbigt).

När det gäller fågellivet skulle jag tro att det borde vara lika bra vecka 25 som 24. Jag kan inte direkt komma på några fåglar som skulle vara mer svårsedda/svårhörda i dessa områden i slutet av juni jämfört med mitten av juni. Det skulle möjligen vara i de varmaste/grönaste områdena där sommaren kommit längre, som i Tarradalen. Där kan nog en del fåglar ha kommit långt med ruvningen.

V. 25 har dessutom växtlivet hunnit lite längre. Och förmodligen Tarradalens blodsugande flygfän :(.

Hälsar Hans
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.