Mountainbike i fjallen

En till fraga fran oss tjeckiska fjallvandrare.

Kan man aka mountainbike langs Kungsleden?

Tack for era svar!


Martina
 
Nja...

Jag har bara gått Abisko-keb... men Abisko-Tjäktja tror jag nog går bra förutom några vad... och även om det är lite stenigt... jag skulle nog vilja påstå att Tjäktjapasset är något svårcyklad... det är ofta snö långt in på sommaren där. mellan passet och Sälka tror jag också att det kan bli väl trixigt och mer bära än cykla... däremot från Sälka ner mot Singi inga problem och skall ni mot keb så borde det inte heller vara direkt svårt... Jag har för mig att det skrivits förr om ämnet här på utsidan... det är bara att söka... här är en bra länk, där står det mesta du behöver veta:

http://www2.utsidan.se/kungsleden/kungsleden/starten.html

Lycka till!

Thomas
 
Jo, men det kräver erfarenhet

Jag har varit upp med min MTB och gjort dagsetapper med utgångspunkt från Björkliden som är 10 Km mot Riksgränsen från Abisko. Dagsetapper bara för att inte behöva släpa på tung packning. Det finns ett fint vandrarhem i Björkliden att ha som utgångspunkt.

Kungsleden från Abisko är mest teknikcykling (stenigt)och råstyrka (inget för nybörjare). Från Björkliden mot Riksgränsen och Björnfjäll finns en del bra leder att cykla på med lagom höjdvariation och mindre sten. Att cykla rallarleden ner till Sildvik i Norge är en höjdare att rekommendera med kräver förstklassig utrustning med bra bromsar och dämpning det går att hålla högt tempo.

Jag har skivbromsar på min nuvarande cykel vilket är att rekomendera.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ehlana vinter i fjallen Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.