Vilket regnstall ska anvandas?

Hej!

Jag ska fjallvandra i Abisko om nagra veckor.

Nu funderar jag om man behover inforskaffa sig ett bra regnstall med anndningssystem eller bara en liten billigare variant.
Brukar det ibland regna hela dagen dar uppe?

Ska ligga nastan alltid i talt sa jag vill vara ute mycket.

// Christian

regnplagg

Om man vandrar sommartid med packning så finns det inget regnplagg som andas tillräckligt mycket. Är det kallare och när man inte bär på tung packning kan ju dock plagg som andas vara bra eftersom man kan ha dem både som regnplagg och som vindplagg. Så bara för vandring i abisko tycker jag inte att du har nytta av andas plagg. Men om du har användning av den annars också så kan det vara idé, köp på REA. Förövrigt ligger ju abisko i regnskugga!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Visst regnar det

Hej!

Nog behöver man bra regnplagg, och visst regnar det hela dagar, kanske flera i följd.

Även om Abisko ligger i regnskugga, skall man ha i tankarna att det gäller trakten närmast Abisko. Någon regnskugga finns inte bortanför Abiskojaure om man går söderut.

Andas eller inte, det är en fråga om bekvämlighet. Går man stugtur och har chans att torka upp kläder varje kväll klarar man sig bra med ett enklare ställ som inte andas. Men annars...... nja det vete sjutton om jag skulle utsätta mig för att riskera att bli blöt inifrån på en tälttur.

Mvh
Bert

Regnplagg...

Det finns ingen anledning att inte skaffa ett regnplagg som ventilerar bra om man har råd.

Det är visserligen sant att inga regnplagg är så välventilerade att man går torr under en dags regnvandring, men skillnaden mellan ett oventilerat och ett ventilerande ställ är ändå påtaglig.

Jag har t ex hört mycket gott om Fjällräven Singi som inte är allt för dyrt. Kolla rescensionsbanken för fler förslag.

Mvh,

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips